Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Wciskanie czy doradztwo – jaka naprawdę jest sprzedaż?

Wciskanie czy doradztwo – jaka naprawdę jest sprzedaż?

 
Wciskanie czy doradztwo – jaka naprawdę jest sprzedaż?

Sprzedaż – dlaczego tak nielubiana?

Sprzedaż ma wiele twarzy. Inaczej wygląda sprzedaż dla klienta detalicznego, indywidualnego, inaczej dla biznesu. Inaczej sprzedaje się fizyczny produkt, inaczej usługę, inaczej coś, czego klient potrzebuje jednorazowo, a jeszcze inaczej coś, czego potrzebuje stale. Nie ma też jednego, idealnego profilu skutecznego sprzedawcy. W jednej branży lepiej sprawdzi się ekspansywny ekstrawertyk, a w drugiej analityczny introwertyk. Na pewno jednak trzeba:
• lubić ludzi,
• umieć myśleć biznesowo,
• dobrze się komunikować.

Choć pracy w sprzedaży i obsłudze klienta jest dużo, to nie cieszy się ona ogromną popularnością. Większość osób zostaje specjalistami od sprzedaży czy obsługi klienta niejako przez przypadek, decydując się na taką karierę najczęściej dlatego, że nie było w momencie szukania przez nich pracy żadnych innych ciekawych ofert. Wynika to najczęściej z obawy przed tym, że praca w sprzedaży będzie wiązać się z przysłowiowym „wciskaniem” towaru, czyli misselingiem (sprzedawaniem klientom towaru, którego nie potrzebują bądź który jest niedopasowany do ich potrzeb), wykorzystywaniem niewiedzy klienta (robi to wg badań Polish National Sales Awards oraz ośrodka badawczego Millward Brown aż 68% sprzedawców) i po prostu kłamaniem „w żywe oczy” (z podaniem nieprawdziwej informacji o produkcie spotkało się w sumie 43% klientów, 15% podkreśla, że zdarza się to bardzo często).

Kto sprawdzi się w sprzedaży?

Czy faktycznie trzeba nie mieć sumienia i potrafić łgać jak z nut, by być dobrym sprzedawcą? Niekoniecznie. Badania podkreślają, że najlepszymi sprzedawcami są:
• osoby empatyczne (czyli takie, które potrafią klienta zrozumieć, wczuć się w jego sytuację),
• osoby, które lubią zdobywać (muszą mieć motywację do osiągania wyników –niekoniecznie finansową. Po prostu sprzedanie czegoś musi być ich osobistym celem).

Według badań opublikowanych przez Harvard Business Review osoby, które nie lubią zdobywać i nie są empatyczne, w ogóle nie powinny nawet zbliżać się do sprzedaży. Ci, którzy są zmotywowani, ale nie mają empatii, będą świetni we „wciskaniu”. Ci empatyczni, ale bez motywacji, nie zamkną sprzedaży (to ci wszyscy mili sprzedawcy, którzy ci doradzili, a ty i tak nie kupiłeś albo kupiłeś u kogoś innego).

Jeśli zatem czujesz, że masz i empatię, i wewnętrzną motywację do tego, by osiągać swoje własne cele (mogą to być cele finansowe), to możesz nie tylko być w sprzedaży świetny. Możesz to także uwielbiać!

Idealny sprzedawca oczami klienta to (jak wynika z badań Millward Brown) osoba, która świetnie zna produkt, który sprzedaje, oraz potrafi budować zaufanie klienta. Powinna też umieć słuchać, dopasować ofertę do potrzeb klienta i oferować wsparcie klientowi również po procesie sprzedaży.



 

Ile zarabia się w sprzedaży?

Jakiego wynagrodzenia można spodziewać się w sprzedaży? I tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a cała branża jest mocno zróżnicowana. Wszystko zależy przede wszystkim od tego co i komu się sprzedaje.

Specjalista ds. sprzedaży w sklepie najczęściej opłacany jest stawką godzinową (od stycznia 2017 roku nie może to być mniej niż 13 zł brutto), a jako dodatek ma określone premie za sprzedaż, które bywają ustanawiane przez sklep, ale również przez konkretnych producentów sprzedawanych w sklepie marek. Według raportu płacowego Hays 2016 sprzedawca w sklepie osiąga zarobki między 1800 a 3000 zł brutto.

Przedstawiciele handlowi i terenowi to zarobki rzędu od 4000 do 9000 zł brutto – najwyższe w takich branżach jak bankowość i farmacja, nieco niższe w FMCG czy HoReCa. Zarobki uzależnione są również od liczby obsługiwanych punktów czy wielkości terenu pod kontrolą.

Multisprzedawcy, czyli osoby pracujące dla wielu firm i sprzedające różne produkty, rozliczają się najczęściej jedynie prowizją, bez stałej podstawy (nie obejmuje ich też ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za godzinę). Osoby podejmujące ryzyko pracy na własny rachunek w ten sposób osiągają dochody między 5000 a 15 000 zł brutto. Przy mniejszych zarobkach taka praca po prostu się nie kalkuluje.

Sprzedawcy B2B – ich wynagrodzenie bywa wyższe niż w przypadku sprzedawców z sektora B2C, a praca ma nieco inną specyfikę. Wymaga budowania dłuższych relacji z klientami, a jednocześnie sama sprzedaż często trwa dłużej. Według raportu płacowego Hays 2016 specjalista sprzedaży B2B zarabia między 4500 a 7000 brutto, z medianą 6000 zł brutto.

Sprzedaż? I co dalej?

Czy decydując się na karierę sprzedawcy, zawsze już będziesz sprzedawał? Wiele osób tak właśnie robi, co najwyżej zmieniając firmę bądź branżę. Dlaczego? Bo osoba, która ma „dryg” do sprzedaży i jest skuteczna, nie tylko nie ma żadnych problemów ze znalezieniem pracy, ale również może nieźle zarobić i przede wszystkim lubi swoją pracę. Sprzedawca, który nie lubi sprzedawać, nie jest skuteczny. Niektórzy decydują się jednak na pójście w nieco innym kierunku – awans pionowy na kierownika bądź poziomy – na nieco inne stanowisko, na którym doświadczenie w sprzedaży mocno się przydaje.

Najczęstsze kierunki rozwoju sprzedawcy to:
• sprzedawca – kierownik zmiany – kierownik sklepu
• przedstawiciel handlowy – kierownik regionu – kierownik ds. kluczowych klientów
• dział wsparcia sprzedaży – analityk, Category Manager, Channel Manager
• dział rozwoju produktu – menedżer produktu, analityk
• dział marketingu – specjalista ds. marketingu, Trade Marketing
• dział handlowy – specjalista ds. zakupów, specjalista ds. planowania asortymentu, kupiec

Jak odróżnić to, czy będziesz doradcą czy „wciskaczem”?

Sprawdzenie firmy w internecie przed rozmową kwalifikacyjną (np. opinii na forach, profilu fanpage’a – i to nie tylko o samej pracy, ale również o produktach bądź usługach firmy) oraz zadanie odpowiednich pytań w trakcie spotkania rekrutacyjnego pozwoli Ci zdiagnozować, z którym rodzajem sprzedaży będziesz mieć do czynienia.

Sygnały, które świadczą o tym, że będziesz „wciskał”:
• Twoje wynagrodzenie w 80% składać ma się z prowizji bazującej jedynie na wyniku sprzedażowym.
• Nie ma żadnych prowizji za utrzymanie klienta (bądź utrzymaniem zajmuje się inny dział).
• Firma nie planuje szkoleń produktowych albo będziesz uczył się produktu „na bieżąco”.
• Na stanowiskach doradców czy sprzedawców jest dość duża rotacja (możesz sprawdzić, jak często pojawia się w mediach ogłoszenie rekrutacyjne tej firmy – wpisz nazwę stanowiska + firmę w Google).
• Jedną z metod sprzedaży mogą być tzw. „cold calle”, czyli dzwonienie do osób z bazy klientów bądź potencjalnych klientów.
• Masz do wykonania bardzo precyzyjne plany sprzedażowe. Nierzadko z rozbiciem na konkretną ilość bądź wartość poszczególnych produktów lub usług.
• Rekruter „pływa” po odpowiedziach. Masz poczucie, że nie do końca dowiadujesz się tego, czego oczekujesz.
• W firmie/sklepie organizowane są okresowe promocje na produkty danej marki czy rodzaj produktu (możesz o to zapytać. Jeśli tak jest, to zamiast fachowego doradztwa, klientom sprzedaje się to, co jest akurat „w promocji”).

Sygnały, które świadczą o tym, że będziesz doradzał:
• Firma nastawiona jest na długofalową współpracę z klientami.
• Większość klientów firmy korzysta z ich usług bądź produktów przez dłuższy czas.
• Zanim zostaniesz doradcą, czeka Cię długie i intensywne szkolenie produktowe.
• Na forach, fanpage’u znajdujesz dobre opinie o firmie i o jej produktach bądź usługach (klienci jednorazowi, z którymi nie zbudowano relacji nie umieszczają opinii pozytywnych – robią to tylko ci, z którymi sprzedawca nawiązał relację bądź są bardzo zadowoleni z usług).
• Kontakt podejmowany jest głównie z klientami, którzy wstępnie są zainteresowani produktami bądź usługami (wysłali zapytanie, zadzwonili, przyszli do punktu).
• Możesz mieć do wykonania plan sprzedażowy, ale jest on dość elastyczny i oparty na potrzebach klientów.
• Firma jest nastawiona na otwartość i transparentna – podczas spotkania rekruterzy odpowiadają otwarcie na wszystkie pytania, również te trudne.
• Firma podczas spotkania kładzie bardzo duży nacisk na to, byś dokładnie zrozumiał specyfikę stanowiska, na jakie aplikujesz (takie podejście będzie też widoczne w traktowaniu klienta).
• Firma nie prowadzi konkursów sprzedażowych między pracownikami.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Handlowy - branża TSL

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: poszukiwanie nowych możliwości biznesowych w obrębie sektora TSL, przygotowywanie ofert i negocjowanie warunków współpracy z klientami, utrzymywanie pozytywnych relacji z kluczowymi klientami oraz nawiązywanie nowych kontaktów, realizacja wyznaczonych planów sprzedaży,...
  • Doradca ds. Turystyki z Językiem Norweskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   9 550 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Pierwszy punkt kontaktu dla klientów w sprawach dotyczących podróży. Doradzanie w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności i programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i obsłudze różnych metod płatności. Wsparcie klientów w przypadku trudności...
  • Rotenso - Grupa Thermosilesia
    specjalista mid / senior / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy, projektanci/architekci;...
  • Doradca techniczno-handlowy

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji oraz projektów z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy,...
  • Analityk Sprzedaży

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: przetwarzanie i analiza danych efektywnościowych z różnych źródeł; prezentowanie wyników analiz w formie raportów i dashboardów; przygotowywanie wniosków i rekomendacji w oparciu o realizowane analizy; współpraca z innymi działami w celu optymalizacji...
  • Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoje zadania: Profesjonalna obsługa klientów, zgodnie z naszymi standardami; Ekspozycja i sprzedaż produktów mięsno-wędliniarskich; Monitorowanie terminów przydatności produktów; Utrzymywanie czystości na stanowisku pracy;

Najnowsze artykuły

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Czy wiecie, co oznacza akronim C☩M☩B, pisany na drzwiach domów z okazji święta Trzech Króli? Okazuje się, że niekoniecznie są to inicjały mędrców ze Wschodu! Kiedy wypada święto w 2025 roku, dla kogo jest to dzień wolny od pracy, a także jaka wiąże się z nim historia? Dziś mamy dla Was garść informacji na temat święta Trzech Króli w Polsce i na świecie.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.