Branża FMCG daje szerokie możliwości pracy ludziom o różnym profilu wykształcenia i doświadczeniu. Jak zacząć karierę w firmie FMCG? Jest na to kilka sposobów.
Spis treści
Programy praktyk letnich
Dedykowane studentom niezależnie od kierunku ich studiów. Do pracy w korporacjach potrzebne są zarówno osoby z wykształceniem technicznym (działy IT, logistyki, produkcji, technologii), ekonomicznym i finansowym (działy audytu, księgowości, finansów, controllingu), marketingowym i związanym z zarządzaniem (działy marketingu, public relations, zakupów), psychologicznym lub socjologicznym (działy HR, analiz). Korporacje są także otwarte na osoby z innych ścieżek edukacyjnych do pracy w działach sprzedaży, HoReCa czy operacji ważne jest nie tyle wykształcenie, ile entuzjazm, ambicja, zaangażowanie, otwartość i chęć uczenia się stale czegoś nowego. Rekrutacja do programów praktyk letnich rozpoczyna się na przełomie kwietnia i maja. Procesy rekrutacji są dość złożone i obejmują nie tylko analizę aplikacji i rozmowę kwalifikacyjną, ale bardzo często również assessment center lub zadania domowe oraz testy (kompetencji, logiczne, numeryczne, osobowościowe). Rekrutacja na praktyki jest tak głęboka i długa, dlatego że dla firmy przyjęcie praktykanta to spora inwestycja czasu i środków, dlatego pracodawca chce mieć pewność, że inwestuje je we właściwą osobę, która docelowo będzie w stanie objąć w firmie – w późniejszym okresie – stanowisko.
– Większość praktykantów po zakończeniu studiów dołącza do naszego zespołu – zauważa Iwona Nowak, specjalistka ds. rekrutacji i komunikacji w Procter&Gamble.
Programy menedżerskie
W zasadzie każda korporacja FMCG w ramach działań prorozwojowych i rekrutacyjnych prowadzi programy menedżerskie. Mają one różne nazwy (np. Sales&Operation Trainee i Management Trainee – Eurocash, Dojrzewalnia Talentów – Jeronimo Martins), ale zasadę działania dość podobną: osoby zakwalifikowane do programu (najczęściej z niewielkim doświadczeniem zawodowym lub prosto po studiach) są przyjmowane do firmy na okres kilku miesięcy i w tym czasie poznają przedsiębiorstwo niemalże od podszewki, przechodząc przez większość działów i zapoznając się z ich zadaniami. Pracując pod okiem mentora i wykonując początkowo proste zadania, wdrażają się do pracy i jednocześnie szkolą z kompetencji miękkich. Takie osoby, po zakończeniu programu menedżerskiego mogą dostać (i najczęściej dostają) propozycję pracy w firmie
– Szukamy utalentowanych studentów na różnych kierunkach, którzy do swoich zadań podchodzą z pasją, są otwarci na zmiany, chętnie stawiają czoła nowym wyzwaniom i aktywnie szukają nowych rozwiązań – mówi Iwona Nowak z Procter&Gamble.
Całoroczne programy stażowe
Dla studentów dysponujących wolnym czasem oraz dla absolwentów firmy FMCG mają również programy stażowe realizowane przez cały rok, w trybie pełnowymiarowym lub elastycznym. Rekrutacja na takie staże odbywa się kilka razy do roku, często przy współudziale takich akcji, jak Grasz o staż, z której korzysta np. Makro.
Spotkania z pracodawcami na uczelniach
Firmy z branży FMCG wiedzą, jak ważne jest inwestowanie w młode talenty. Poza tym, szukając osób o szerokim przekroju doświadczenia, specjalizacji i wykształcenia mogą z powodzeniem realizować spotkania informacyjne na temat pracy w swoich strukturach, kierowane do szerokiej grupy odbiorców. Takim miejscem, w którym branża FMCG się często pojawia, są uczelnie. Firmy biorą udział nie tylko w targach pracy, ale również samodzielnie organizują spotkania ze studentami, nierzadko oferując bezpłatne szkolenia i wykłady. Informacje o tego typu spotkaniach możesz znaleźć w biurach karier uczelni w twoim regionie.
Tradycyjna rekrutacja
Firmy FMCG poszukują pracowników nie tylko wśród najmłodszych stażem. Potrzebują także specjalistów z doświadczeniem. Osoby te są rekrutowane za pomocą programów referencyjnych (czyli pracownicy firmy polecają pracę swoim znajomym, którzy – jeśli przejdą rekrutację – otrzymują propozycję zatrudnienia) lub tradycyjnie – dzięki ogłoszeniom o pracę umieszczanym w takich serwisach, jak Praca.pl.tym, szukając osób o szerokim przekroju doświadczenia, specjalizacji i wykształcenia mogą z powodzeniem realizować spotkania informacyjne na temat pracy w swoich strukturach, kierowane do szerokiej grupy odbiorców.
Takim miejscem, w którym branża FMCG się często pojawia, są uczelnie. Firmy biorą udział nie tylko w targach pracy, ale również samodzielnie organizują spotkania ze studentami, nierzadko oferując bezpłatne szkolenia i wykłady. Informacjie o tego typu spotkaniach możesz znaleźć w biurach karier uczelni w twoim regionie. Tradycyjna rekrutacja Firmy FMCG poszukują pracowników nie tyl-ko wśród najmłodszych stażem. Potrzebują także specjalistów z doświadczeniem. Osoby te są rekrutowane za pomocą pro-gramów referencyjnych (czyli pracownicy firmy polecają pracę swoim znajomym, którzy – jeśli przejdą rekrutację – otrzymują propozycję zatrudnienia) lub tradycyjnie – dzięki ogłoszeniom o pracę umieszczanym w takich serwisach, jak Praca.pl.
Awans od stanowiska operacyjnego
Firmy FMCG to również stanowiska operacyjne, niewymagające wyższego wykształcenia – merchandiserzy w sklepach, doradcy klientai przedstawiciele handlowi, pracownicy produkcyjni. Swoją karierę w korporacji można zacząć też od takiego stanowiska. Na osoby ambitne i zdeterminowane do osiągnięcia sukcesu korporacje bardzo liczą. Zaczynając od niskiego stanowiska, należy stale myśleć o rozwoju nie tracić żadnej szansy na to, by przenieść się do innego działu i/lub wziąć udział w pro-gramie menedżerskim lub wewnętrznej rekrutacji. Takim osobom często pomagają działy HR, które identyfikują potencjał pracownika sugerują mu możliwe ścieżki rozwoju.
Czytaj także: Background screening w rekrutacji – na czym to polega