Praca.pl Poradniki Sprzedaż
FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej

FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej

 
FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej

Firmy z branży FMCG są jednymi z najpoważniej podchodzących do procesu rekrutacji pracowników. Za większością marek spożywczych czy kosmetycznych stoją wielkie, globalne koncerny, które politykę w zakresie HR wypracowywały przez dziesięciolecia. Dlatego na stronach internetowych producentów z tego sektora znajdziemy zazwyczaj dział karier przeznaczony dla studentów i absolwentów.

Staż dla ambitnych
Czytając już nawet o programach stażowych, można poczuć lekkie obawy. Nie znajdziemy tam bowiem ofert dla praktykanta, który nie musi mieć żadnej wiedzy, a przez kilka kolejnych miesięcy będzie dostawał najbardziej nudne zadania, których nie chcą wykonywać etatowi pracownicy. W branży FMCG ciężka praca zaczyna się już pierwszego dnia. Ale dla osób poszukujących cennych doświadczeń i wciąż nowych wyzwań będzie to wymarzony początek. Do programów stażowych nie jest jednak łatwo się dostać. Na stronie koncernu Henkel czytamy, że oczekiwane są m.in.: bardzo dobra znajomość angielskiego, bardzo dobre umiejętności analityczne i organizacyjne, chęć do pracy w pełnym wymiarze godzin. Grupa Żywiec szuka studentów, którzy angażują się w życie uczelni, a praktykantów wybiera
 w kilkustopniowym procesie rekrutacyjnym, składającym się m.in. z wykonania zadania biznesowego  w zespole. MARS Polska pisze, że szuka talentów – ambitnych, nastawionych na wyniki i potrafiących dopasować się do kultury organizacji. Korporacja zaznacza, że około 40% menedżerów tej firmy zaczynało w niej karierę od stażu lub programu rozwojowego. Jednak za wymaganiami koncernów stoi też szereg korzyści. Stażyści zatrudniani są na umowę o pracę, mogą liczyć na premie i dodatkowe ubezpieczenia, często otrzymują samodzielne stanowisko. Ich zadaniem jest realizacja prawdziwych projektów, więc zdobywają przede wszystkim wiedzę praktyczną. Ci, którzy się sprawdzą, mają szansę na dalszy rozwój kariery w firmie i uczestniczenie np. w programach menedżerskich. Ponieważ programy stażowe są bardzo wyraźnie sprofilowane, ich uczestnicy od razu trafiają do interesujących ich działów, jak sprzedaż, logistyka, HR, marketing, finanse czy PR.

Praca w FMCG – co musisz umieć?
Irmina Wrotecka, dyrektor ds. personalnych Coca-Cola HBC Polska, przyznaje, że młodym ludziom nie jest na początku łatwo na rynku pracy. Anegdotyczne oczekiwanie, żeby pracownik był równocześnie młody i doświadczony nadal pokutuje na rynku – mówi. Dodaje jednak, że jest wiele stanowisk, na których liczy się przede wszystkim potencjał pracownika i jego pozytywna postawa. Jako przykład w Coca-Coli podaje stanowisko młodszego specjalisty ds. rozwoju rynku. Jest to stanowisko pierwszego kontaktu z klientem na rynku, które wymaga specyficznej wiedzy o produktach, narzędziach i rozwiązaniach, jakie mamy w ofercie jako firma, ale również umiejętności rozpoznawania potrzeb klienta i właściwego dopasowywania naszej oferty. Rozpoczęcie od tego stanowiska jest jednym z najlepszych sposobów na dołączenie do naszej firmy, aby móc ją poznać i dalej zawodowo się rozwijać – wyjaśnia Irmina Wrotecka.

Żeby jednak pracować na tym stanowisku, potrzebna jest umiejętność słuchania klienta, budowania relacji, dobra organizacja i nastawienie na realizację celów. Nie bez znaczenia jest też znajomość języka angielskiego, pozwalająca na sprawne funkcjonowanie w korporacji.

Aleksandra Koszewska, specjalista ds. rekrutacji Carlsberg Polska, mówi, że firma w każdym obszarze otwarta jest na kandydatów, którzy dopiero będą zdobywać doświadczenie w branży FMCG. Natomiast ważne jest dla nas, czy dana osoba pasuje do naszej kultury organizacyjnej. Liczy się otwartość, odwaga, proaktywność, chęć do nauki. Większe szanse w procesie rekrutacji mają więc osoby, które działalnością w wolontariacie, kołach naukowych, organizacjach studenckich czy pracy dorywczej pokazały, że mają właśnie te cechy. Dzięki temu wiemy, że to ludzie z energią i pasją do działania, którzy poradzą sobie w różnych sytuacjach – wyjaśnia.

Oprócz umiejętności miękkich często potrzeba też konkretnej wiedzy. Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej na Europę Centralną w PepsiCo, podkreśla, że np. starając się o pracę w dziale marketingu w firmie z branży FMCG, studenci/absolwenci powinni posiadać teoretyczną znajomość cyklu życia marki i rozwoju produktu oraz wachlarza działań promocyjnych wspierających markę na rynku. Powinni też dobrze orientować się w możliwościach promowania marek w mediach – wyjaśnia.

Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbami, nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętności widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania, a dany wynik staje się opisem konkretnej rzeczywistości – mówi Maciej Jahns, dyrektor działu HR Grupy Maspex.

Czego nauczysz się w tej pracy?
Marta Grodzicka, HR biznes partner w Carlsberg Polska, zwraca uwagę, że branża FMCG jest dla ludzi, którzy lubią się uczyć. Kandydaci muszą więc być gotowi na ciągłą naukę, doszkalanie i dostosowywanie do zmieniającej się sytuacji  wyjaśnia i dodaje, że w takich firmach można przede wszystkim nauczyć się pracy w dużej organizacji, w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu. Pracownik zdobędzie wiedzę na temat trendów i zachowań konsumentów – tłumaczy Grodzicka.

Irmina Wrotecka z Coca-Cola HBC Polska zwraca uwagę na dużą ilość wiedzy praktycznej, którą zdobywa się w tej pracy. Pracownik od momentu wejścia do firmy przechodzi szkolenia sprzedażowe, ale głównie uczy się na rynku podczas tzw. sesji „on the job” z przełożonym i wsparciem trenerów wewnętrznych. Każdy sklep i klient jest inny, nasze portfolio produktów, rozwiązania i narzędzia są bogate i wcale nie jest łatwo je wszystkie poznać i właściwie zastosować. Tego właśnie uczymy naszych specjalistów – tłumaczy Irmina Wrotecka.

Małgorzata Skonieczna z PepsiCo zwraca uwagę, że w międzynarodowym koncernie można zapoznać się z odpowiednimi procesami wewnątrzfirmowymi oraz z zasadami współpracy z kooperantami. Ponadto w dziale marketingu można zdobyć praktyczną wiedzę na temat procesów rynkowych oraz mechanizmów i zależności promocyjno-sprzedażowych. Studenci i absolwenci na pewno będą mieli też możliwość pracy z liczbaminauczą się analizować zagadnienia, wyciągać wnioski i opracowywać rekomendacje efektywnych działań pod okiem doświadczonych pracowników – dodaje.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Manager w Hochland Polska, wyjaśnia, że fachowców najwyższego stopnia zawsze na rynku jest mało. Ważne jest to, aby mieć chęć podnoszenia swoich kwalifikacji. To tak jak w sporcie – oczywiście musi chcieć tego trener i przede wszystkim podopieczny – dodaje. Jak twierdzi, w przypadku handlowców bezpośredni przełożony musi być liderem, kierownikiem i coachem. Wspólna praca, nastawienie na coaching, rozwijanie kompetencji, systematyka, nowe wyzwania powodują, że rozwija się prawdziwy handlowiec – mówi Wyrzykiewicz. Przedstawiciele branży podkreślają, że nikt nie rodzi się ze wszystkimi umiejętnościami potrzebnymi do wykonywania wymarzonego zawodu. Najważniejsze jest jednak, by chcieć te cechy wypracować.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Handlowy - branża TSL

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: poszukiwanie nowych możliwości biznesowych w obrębie sektora TSL, przygotowywanie ofert i negocjowanie warunków współpracy z klientami, utrzymywanie pozytywnych relacji z kluczowymi klientami oraz nawiązywanie nowych kontaktów, realizacja wyznaczonych planów sprzedaży,...
  • Doradca Turystyczny z językiem duńskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Pierwszy kontakt w sprawach dotyczących podróży klientów. Doradzanie w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności oraz programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i zarządzanie różnymi metodami płatności. Wsparcie klientów napotykających trudności...
  • Konsultant Podróży z j. duńskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Pierwszy kontakt w kwestiach podróży dla klientów. Doradztwo w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności i programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i obsługa różnych form płatności. Wsparcie klientów w trudnościach związanych z podróżami....
  • Doradca ds. Turystyki z Językiem Norweskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   9 550 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Pierwszy punkt kontaktu dla klientów w sprawach dotyczących podróży. Doradzanie w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności i programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i obsłudze różnych metod płatności. Wsparcie klientów w przypadku trudności...
  • Rotenso - Grupa Thermosilesia
    specjalista mid / senior / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy, projektanci/architekci;...
  • Doradca techniczno-handlowy

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji oraz projektów z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy,...

Najnowsze artykuły

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Czy wiecie, co oznacza akronim C☩M☩B, pisany na drzwiach domów z okazji święta Trzech Króli? Okazuje się, że niekoniecznie są to inicjały mędrców ze Wschodu! Kiedy wypada święto w 2025 roku, dla kogo jest to dzień wolny od pracy, a także jaka wiąże się z nim historia? Dziś mamy dla Was garść informacji na temat święta Trzech Króli w Polsce i na świecie.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.