Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Chcesz pracować z ludźmi? To praca dla Ciebie!

Chcesz pracować z ludźmi? To praca dla Ciebie!

 
Chcesz pracować z ludźmi? To praca dla Ciebie!

Sprzedaż i obsługa klienta – praca dla każdego
Dynamika rynku pracy w obszarze pracy związanej z pracą z klientem daje szanse każdemu. Osoby bez doświadczenia i z wykształceniem niezwiązanym z branżą mogą zacząć od stanowiska operacyjnego – asystenta sprzedaży, konsultanta call center czy kasjera w sieci handlowej. Nabywając doświadczenia, można wspinać się po kolejnych szczeblach kariery – zmieniać branże, rozwijać kompetencje i iść w kierunku specjalisty lub osoby zarządzającej zespołem. Pracę w obszarze sprzedaży i obsługi klienta znajdą również osoby będące specjalistami w swoich dziedzinach, które chcą się przebranżowić lub zmienić charakter pracy – branże specjalistyczne poszukują osób z doświadczeniem i wiedzą na temat technologii, procesów biznesowych, duże korporacje oferują programy menedżerskie, sektory takie jak BPO/SCC łączą kompetencje potrzebne do obsługi klienta z wąską specjalizacją.

Zmiany zachowania konsumentów = zmiany na rynku pracy
Do najpopularniejszych stanowisk w obszarze sprzedaży i obsługi klienta nadal należą stanowiska doradcy, sprzedawcy i przedstawiciela handlowego. Jednak zmiany gospodarcze, globalizacja oraz upowszechnienie się technologii owocują nowymi specjalizacjami. Z ciekawszych warto wymienić:
•    koordynatorów sprzedaży e-commerce (osoby zajmujące się kanałem internetowym sprzedaży),
•    koordynatorów sieci sklepów własnych (osoby zajmujące się rozwojem niewielkich sieci handlowych posiadających kilka lub kilkanaście punktów sprzedaży),
•    doradca klienta zamożnego (specjaliści zatrudnieni w bankowości i finansach, dysponujący szeroką wiedzą na temat produktów inwestycyjnych).
Firmy, poszukując pracowników, starają się też zainteresować ich nietypową nazwą stanowiska (np. doradca ds. zdrowego stylu życia – Zepter).

Duży popyt, ale i duża konkurencja
Z danych serwisu Praca.pl wynika, że na stanowiska takie jak doradca klienta czy przedstawiciel handlowy przesyłanych jest najwięcej aplikacji – duża ilość ofert pracy w tym zakresie oznacza zatem również sporą konkurencję wśród poszukujących pracy. Kluczem do pozytywnej rekrutacji jest zatem odpowiednie przygotowanie CV i zaprezentowanie swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

„Do najczęstszych błędów kandydatów należy brak podkreślania konkretnych sukcesów w CV (np. informacji, jakie budżety udało się pozyskać, jakie wyniki sprzedażowe osiągał kandydat) oraz zbyt małe zaangażowanie i nastawienie na budowanie relacji prezentowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Menedżer wie, że jeśli on sam nie polubi kandydata na spotkaniu, to klient też nie zapała do niego sympatią. A osobie, która nie potrafi zbudować relacji, trudno pozyskać i utrzymać klienta” – prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.

Zapotrzebowanie na sprzedawców i specjalistów obsługi klienta rośnie
Choć najbardziej widoczne w serwisach rekrutacyjnych jest zapotrzebowanie na pracowników deklarowane przez duże firmy i korporacje, to niewielkie przedsiębiorstwa i firmy z sektora MŚP stanowią prawdziwy trzon pracodawców w tych obszarach. Większość firm działających na rynku potrzebuje przynajmniej 1-2 osób, które będą się zajmować sprzedażą i budowaniem relacji z klientem. To daje ogromne możliwości budowania kariery w tym obszarze – choć nie zawsze praca w sektorze obsługi klienta jest dobrze płatna. - dotąd

Deficyty na rynku pracy – jakich specjalizacji brakuje?
Kierownicy call center – w obszarze telemarketingu pracuje obecnie około 22 tys. osób (za: Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego). Tymi osobami trzeba zarządzać. Kierownicy w działach call center rekrutują się najczęściej z byłych konsultantów telefonicznych. Brakuje jednak osób z kompetencjami koniecznymi do zarządzania ludźmi. Efektem bywa szybkie wypalenie zawodowe telemarketerów i duża rotacja.

Przedstawiciele handlowi – według badania ManpowerGroup Niedobór talentów 2014, zawód REP’a jest siódmym w kolejności najbardziej deficytowym obszarem zatrudnienia w Polsce i czwartym z kolei na świecie. Od przedstawiciela oczekuje się samodzielności w działaniu i determinacji w osiąganiu celów sprzedażowych.

Menedżerowie sprzedaży – poszukiwane są również osoby zdolne zarządzać zespołami sprzedażowymi. To – według raportu ManpowerGroup – czwarty najbardziej deficytowy obszar zatrudnienia w Polsce. Zatrudniając menedżerów, pracodawcy oczekują udokumentowanych sukcesów sprzedażowych oraz doświadczenia w zarządzaniu zespołem.



 

Wynagrodzenia*

Działy obsługi klienta
Płace w działach obsługi klienta cechują się dużą rozpiętością. Choć mediana wynagrodzeń w Polsce w 2013 roku wyniosła 3200 zł brutto, to różnice w medianach pomiędzy poszczególnymi województwami są ogromne – od 4000 zł brutto w województwie mazowieckim do 2500 zł brutto w województwie podkarpackim. Pensja w obsłudze klienta zależna jest też od branży – mediana w firmach IT wyniosła 4900 zł brutto, w energetyce 4200 zł brutto, w usługach 2600 zł brutto, a w kulturze i sztuce 2500 zł brutto.

Duże różnice występują też pomiędzy poszczególnymi stanowiskami:
•    pracownik obsługi klienta – 2250 zł brutto
•    młodszy specjalista – 2950 zł brutto
•    specjalista ds. obsługi klienta – 3400 zł brutto
•    kierownik działu – 5000 zł brutto
•    dyrektor działu – 12 600 zł brutto

Działy sprzedaży
Nie inaczej jest w działach zajmujących się sprzedażą. Wynagrodzenie zależy zarówno od lokalizacji firmy, jej kapitału, wielkości, jak i branży. Warto również pamiętać, że w większości firm wynagrodzenie jest uzależnione od wyników – prowizja może zaś stanowić od 15 do 100% części wynagrodzenia. Dość specyficzna jest dynamika wzrostu wynagrodzenia pracowników handlu – otóż do osiągnięcia maksymalnej wysokości podstawy w danej firmie handlowcowi wystarczą z reguły ok. 2 lata doświadczenia. Kolejne podwyżki są możliwe zwykle tylko dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży lub objęciu stanowiska kierowniczego.

•    merchandiser – 2900 zł brutto
•    asystent sprzedaży – 3030 zł brutto
•    przedstawiciel handlowy – 5040 zł brutto
•    analityk sprzedaży – 6400 zł brutto
•    trener sprzedaży – 4900 zł brutto

*raport płacowy Sedlak&Sedlak

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Adamowscy Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 300 - 12 780 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    OBOWIĄZKI: sprzedaż samochodów nowych (Renault/Dacia) lub używanych; realizacja postawionych celów sprzedażowych/jakościowych; analizowanie potrzeb klientów i dopasowywanie do nich odpowiednich produktów; przeprowadzanie prezentacji modeli i wykonywanie jazd próbnych z klientami;...
  • Adamowscy Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 300 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    OBOWIĄZKI: wykonywanie diagnostyki komputerowej i manualnej w celu identyfikacji usterek.naprawa silników, skrzyń biegów, układów hamulcowych, zawieszenia, układów wydechowych i innych systemów mechanicznych; naprawa i konserwacja układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów;...
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 dni
    Twoje najważniejsze zadania: Poszerzanie grona partnerów biznesowych praca.pl poprzez pozyskiwanie nowych klientów serwisu; Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie odpowiednio dopasowanych aktywności w oparciu o status klientów; Szerokie wyjście na rynek przy wykorzystaniu...
  • Młodszy Specjalista ds. Umów

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twoje zadania: Obsługa obiegu dokumentacji Klientów; Sporządzanie pism, metryczek i rejestracja obiegu dokumentów dotyczących danego Klienta; Weryfikacja kompletności załączonych dokumentów wysyłanych do Klienta oraz otrzymywanych od Klienta; Monitorowanie terminowości odsyłania przez...
  • Asystent Doradcy Serwisu

    Auto Fus Group sp. J.   Warszawa    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska praca na bazie Klientów oraz realizacja standardów sprzedaży, dbałość o osiąganie wysokiej jakości oraz efektywności procesu obsługi klienta, współpraca wewnętrzna z Doradcami Serwisowymi oraz z dostawcami zewnętrznymi, wsparcie doradców serwisowych w zakresie obsługi...
  • Travel Advisor with Chinese

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Your responsibilities: Be the 1st point of contact for premium travel inquiries of customers. Advise partners on flights, products, online services, payment methods, membership programs etc. Help in purchasing airline tickets and handling different payment methods. Support customers with travel...

Najnowsze artykuły

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?