Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Account manager to więcej niż handlowiec

Account manager to więcej niż handlowiec

 
Account manager to więcej niż handlowiec

Kim jest account?
Account manager to osoba, która odpowiada za kontakt z klientem i utrzymanie go w agencjach reklamowych, a także
w każdej innej Frmie, gdzie poprzez ofertowane produkty czy usługi wspierany jest rozwój biznesu klienta. Do zadań accounta należy często (choć nie zawsze) pozyskanie klienta, stworzenie dla niego odpowiedniej, szytej na miarę oferty, negocjacje handlowe i dopilnowanie, by usługa została zrealizowana właściwie, a klient był zadowolony. Account ma też za zadanie budować z klientem relacje, tak by utrzymać jego kontakt z firmą.

Zapotrzebowanie na accountów
W branży reklamowo-marketingowej oraz w branży doradztwa i zarządzania informacją to jedno z trudniejszych do obsadzenia stanowisk. Dlaczego? Marzena Zyśk, dyrektor Działu Sprzedaży New Business Frmy Bisnode, zajmującej się dostarczaniem firmom informacji ułatwiających podejmowanie decyzji biznesowych w zakresie ryzyka gospodarczego i sprzedaży, główny problem widzi w niedopasowaniu tradycyjnych kompetencji handlowca do stanowiska accounta. „Skuteczny account to osoba, która nie tylko jest świetna w obszarach komunikacji interpersonalnej i umie nawiązywać relacje biznesowe, ale przede wszystkim potrafi sama sobie wyznaczać cele i ma
wewnętrzną motywację do pracy. To pracownik, który poza umiejętnościami z obszaru wywierania wypływu czy negocjacji jest także zdyscyplinowany, systematyczny, ma orientację w biznesie. Osoba taka oprócz premii czy prowizji będzie także czerpała satysfakcję z rangi projektów czy rozwiązań, które może prezentować lub realizować wraz z klientem”.

Kluczowe kompetencje accounta
• Umiejętności nawiązywania relacji biznesowych,
• Samodzielność i własna inicjatywa,
• Świetna organizacja pracy,
• Poczucie odpowiedzialności za realizowane projekty,
• Automotywacja.

 


Dlaczego nie każdy handlowiec może zostać accountem?

Między tradycyjnym stanowiskiem handlowca a pracą account managera istnieje kilka zasadniczych różnic, które powodują, że nie każdy handlowiec odnajdzie się w tej pracy:

• Własna inicjatywa w poszukiwaniu klientów
Przedstawiciel handlowy działa najczęściej w oparciu o określony rejon bądź profil firm, z którymi się kontaktuje. Ma odgórnie wyznaczone to, jakie punkty czy firmy powinien odwiedzić i w określonej jednostce czasu, po kolei, realizuje spotkania, próbując jednocześnie zrealizować target sprzedażowy.
Account manager musi wykazać się w tym aspekcie ogromną samodzielnością – sam poszukuje klientów, sam kreuje sposoby na dotarcie do nich. Dobry account nie traci żadnej szansy. Kiedy poznaje nową osobę, od razu zastanawia się, jak usługi oferowane przez jego firmę mogą wspomóc przedsiębiorstwo nowo poznanej osoby.

• Oferty szyte na miarę
W odróżnieniu do handlowca, który proponuje określony „towar z listy”, account musi dopasować ofertę do tego, czego klient potrzebuje i zaproponować takie rozwiązania, które rzeczywiście będą wspierać jego cele biznesowe. Musi zatem świetnie poznać klienta, jego oczekiwania, a także doskonale znać własne usługi i produkty, by móc zaproponować odpowiednie rozwiązania. Błąd w tym zakresie może grozić utratą klienta.

• „Dopinanie” tematów
Zadaniem handlowca jest sprzedać. Praca accounta nie kończy się na sprzedaży, ale trwa nadal, dopóki usługa nie zostanie zrealizowana. Małgorzata Klejnowska, dyrektor rozwoju i utrzymania relacji z klientem Bisnode podkreśla: „Account manager musi samodzielnie dopilnować tego, by klient otrzymał to, za co zapłacił. Nie może – po podpisaniu umowy z klientem – po prostu zająć się kolejnym. Dlatego organizacja pracy i odpowiedzialność są tu tak ważne”. Te różnice powodują, że nie każda osoba z doświadczeniem w sprzedaży poradzi sobie jako account. Specyfikę pracy Marzena Zyśk przedstawia następująco: „Widzimy dwa profile handlowców – takich, którzy są nastawieni na sprzedaż, oraz takich, którzy oprócz mocnego nakierowania na sprzedaż i realizację założonych planów potraFą także samodzielnie wyznaczać cele, mają w sobie determinację i dyscyplinę. Z racji profilu działalności firmy nasi accounci muszą być świetnie przygotowani, powinni dokonywać szybkiej i trafnej oceny potrzeb klienta, tak byśmy mogli dostarczyć mu narzędzi i wiedzy niezbędnych do podjęcia właściwych decyzji biznesowych. Account współpracuje z klientem przy budowaniu jego przewagi biznesowej”.

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca Portal Praca.pl

Polecane oferty

  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twoje najważniejsze zadania: Poszerzanie grona partnerów biznesowych praca.pl poprzez pozyskiwanie nowych klientów serwisu; Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie odpowiednio dopasowanych aktywności w oparciu o status klientów; Szerokie wyjście na rynek przy wykorzystaniu...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?