Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Account manager to więcej niż handlowiec

Account manager to więcej niż handlowiec

 
Account manager to więcej niż handlowiec

W branży związanej z reklamą i usługami marketingowymi jednym z najczęściej poszukiwanych pracowników jest account manager. Z czym wiąże się ta praca i czego oczekuje się od osoby na tym stanowisku? I dlaczego nie każda osoba z doświadczeniem w sprzedaży będzie dobrym account managerem?

 

Spis treści

Kim jest account?

 

Account manager to osoba, która odpowiada za kontakt z klientem i utrzymanie go w agencjach reklamowych, a także w każdej innej firmie, gdzie poprzez ofertowane produkty czy usługi wspierany jest rozwój biznesu klienta. Do zadań accounta należy często (choć nie zawsze) pozyskanie klienta, stworzenie dla niego odpowiedniej, szytej na miarę oferty, negocjacje handlowe i dopilnowanie, by usługa została zrealizowana właściwie, a klient był zadowolony. Account ma też za zadanie budować z klientem relacje, tak by utrzymać jego kontakt z firmą.


Zapotrzebowanie na accountów

 

W branży reklamowo-marketingowej oraz w branży doradztwa i zarządzania informacją to jedno z trudniejszych do obsadzenia stanowisk. Dlaczego? Marzena Zyśk, dyrektor Działu Sprzedaży New Business Frmy Bisnode, zajmującej się dostarczaniem firmom informacji ułatwiających podejmowanie decyzji biznesowych w zakresie ryzyka gospodarczego i sprzedaży, główny problem widzi w niedopasowaniu tradycyjnych kompetencji handlowca do stanowiska accounta.

 

– Skuteczny account to osoba, która nie tylko jest świetna w obszarach komunikacji interpersonalnej i umie nawiązywać relacje biznesowe, ale przede wszystkim potrafi sama sobie wyznaczać cele i ma wewnętrzną motywację do pracy. To pracownik, który poza umiejętnościami z obszaru wywierania wypływu czy negocjacji jest także zdyscyplinowany, systematyczny, ma orientację w biznesie. Osoba taka oprócz premii czy prowizji będzie także czerpała satysfakcję z rangi projektów czy rozwiązań, które może prezentować lub realizować wraz z klientem – mówi specjalistka.

 

  • Kluczowe kompetencje accounta

 

    • Umiejętności nawiązywania relacji biznesowych
    • Samodzielność i własna inicjatywa
    • Świetna organizacja pracy
    • Poczucie odpowiedzialności za realizowane projekty
    • Automotywacja

 


Dlaczego nie każdy handlowiec może zostać accountem?

 

Między tradycyjnym stanowiskiem handlowca a pracą account managera istnieje kilka zasadniczych różnic, które powodują, że nie każdy handlowiec odnajdzie się w tej pracy.

 

  • Własna inicjatywa w poszukiwaniu klientów

 

Przedstawiciel handlowy działa najczęściej w oparciu o określony rejon bądź profil firm, z którymi się kontaktuje. Ma odgórnie wyznaczone to, jakie punkty czy firmy powinien odwiedzić i w określonej jednostce czasu, po kolei, realizuje spotkania, próbując jednocześnie zrealizować target sprzedażowy.


Account manager musi wykazać się w tym aspekcie ogromną samodzielnością – sam poszukuje klientów, sam kreuje sposoby na dotarcie do nich. Dobry account nie traci żadnej szansy. Kiedy poznaje nową osobę, od razu zastanawia się, jak usługi oferowane przez jego firmę mogą wspomóc przedsiębiorstwo nowo poznanej osoby.

 

  • Oferty szyte na miarę

 

W odróżnieniu do handlowca, który proponuje określony „towar z listy”, account musi dopasować ofertę do tego, czego klient potrzebuje i zaproponować takie rozwiązania, które rzeczywiście będą wspierać jego cele biznesowe. Musi zatem świetnie poznać klienta, jego oczekiwania, a także doskonale znać własne usługi i produkty, by móc zaproponować odpowiednie rozwiązania. Błąd w tym zakresie może grozić utratą klienta.

  • „Dopinanie” tematów

 

Zadaniem handlowca jest sprzedać. Praca accounta nie kończy się na sprzedaży, ale trwa nadal, dopóki usługa nie zostanie zrealizowana. Małgorzata Klejnowska, dyrektor rozwoju i utrzymania relacji z klientem Bisnode podkreśla:

 

– Account manager musi samodzielnie dopilnować tego, by klient otrzymał to, za co zapłacił. Nie może – po podpisaniu umowy z klientem – po prostu zająć się kolejnym. Dlatego organizacja pracy i odpowiedzialność są tu tak ważne – mówi.

 

Te różnice powodują, że nie każda osoba z doświadczeniem w sprzedaży poradzi sobie jako account. Specyfikę pracy Marzena Zyśk przedstawia następująco:

 

– Widzimy dwa profile handlowców – takich, którzy są nastawieni na sprzedaż, oraz takich, którzy oprócz mocnego nakierowania na sprzedaż i realizację założonych planów potraFą także samodzielnie wyznaczać cele, mają w sobie determinację i dyscyplinę. Z racji profilu działalności firmy nasi accounci muszą być świetnie przygotowani, powinni dokonywać szybkiej i trafnej oceny potrzeb klienta, tak byśmy mogli dostarczyć mu narzędzi i wiedzy niezbędnych do podjęcia właściwych decyzji biznesowych. Account współpracuje z klientem przy budowaniu jego przewagi biznesowej – tłumaczy.

 

Czytaj takżeSpecjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Więcej artykułów "Sprzedaż"
Praca Portal Praca.pl

Polecane oferty

  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    GŁÓWNE ZADANIA: Monitorowanie klientów pod kątem aktywności rekrutacyjnych, Pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwijanie relacji ze stałymi klientami - badanie potrzeb, proponowanie rozwiązań, monitoring współpracy, Aktywności sprzedażowe: przygotowywanie ofert, prowadzenie negocjacji,...

Najnowsze artykuły

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

– Podczas rozmów o podwyżce wciąż pojawia się argument związany z rosnącymi kosztami życia: „potrzebuję więcej, bo życie jest droższe”. Jednak coraz częściej podnoszone są także kwestie związane z rozwojem: „wykorzystałem nowe umiejętności, poszerzył się mój zakres obowiązków”. To staje się mocnym argumentem w negocjacjach – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Wielkanoc, którą tradycyjnie obchodzimy od Wielkiego Czwartku do Poniedziałku Wielkanocnego. Niestety nie wszyscy będą mogli skorzystać z aż tylu dni urlopu. Sprawdź, które dni Wielkiej Nocy są ustawowo wolne od pracy w 2025 roku, kto musi pracować w Niedzielę Wielkanocną oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika – kiedy będzie przysługiwał?

Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika – kiedy będzie przysługiwał?

Pierwszy urlop wypoczynkowy naliczany jest na innych zasadach niż każdy kolejny. Kiedy najwcześniej może wziąć wolne osoba, która podpisała umowę o pracę po raz pierwszy w życiu? Jaki będzie jej wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy inaczej rozliczany jest urlop dla osób pracujących na część etatu i dla pracowników pełnoetatowych? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pierwszym płatnym urlopie.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379