Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Praca w sieciach handlowych – perspektywy i możliwości

Praca w sieciach handlowych – perspektywy i możliwości

 
Praca w sieciach handlowych – perspektywy i możliwości

W sieciach handlowych pracuje obecnie około 1,5 mln osób. W efekcie kanał sprzedaży nowoczesnej stał się jednym z największych pracodawców w Polsce. Średni czas zatrudnienia w placówkach handlowych to według NSZZ Solidarność 1,5 roku. Są jednak też osoby, które w jednej firmie pracują latami, nierzadko dochodząc do wysokich stanowisk – od stanowiska będącego najniżej w hierarchii.

 

Spis treści

Rozwój sieci – redukcje zatrudnienia

 

Największym problemem pracowników w ciągu ostatniego roku okazało się zbyt małe zatrudnienie w placówkach. W porównaniu do poprzednich lat coraz bardziej kurczy się liczba pracowników w poszczególnych sklepach. I choć samoobsługowe kasy nieco pomagają, to pracownicy na stanowiskach sprzedażowych i magazynowych narzekają na przeciążenie pracą. Redukcje personelu wiążą się mocno z koniecznością podniesienia konkurencyjności przez sklepy, które obniżając ceny, wprawdzie zwiększają obroty, ale zysk często maleje. Nie pomogła też sieciom w 2014 roku deflacja. W efekcie redukcje zatrudnienia są sposobem na cięcie kosztów.

Nie znaczy to jednak, że pracy w sieciach nie ma – wprost przeciwnie. Pracownicy do sklepów poszukiwani są stale – z jednej strony otwierają się nowe placówki, z drugiej zaś rotacja wymusza poszukiwanie pracowników na opuszczane stanowiska. Spora część stanowisk jest również obsadzana przez agencje pracy tymczasowej – zatem pracownik nie jest bezpośrednio zatrudniony w danej sieci, tylko nawiązuje umowę z agencją. Oferty pracy pojawiają się również od nowych sieci handlowych wchodzących na rynek. W samym 2013 roku pojawiły się w Polsce 23 nowe sieci o międzynarodowym zasięgu. Kolejne lata przyniosą wzrost zatrudnienia. Według szacunków Planet Retail w 2015 roku nastąpi w Polsce wzrost sprzedaży artykułów spożywczych o 4,3% – to również zaowocuje zmianami w zatrudnieniu.

 

Kogo poszukują sieci handlowe?

 

Obecnie najwięcej ofert pracy kierowanych jest do osób zainteresowanych stanowiskiem doradcy / sprzedawcy / kasjera. Branża cierpi również na deficyt menedżerów. Wiąże się to przede wszystkim z otwieraniem nowych placówek i – przy wewnętrznej rekrutacji – często z koniecznością relokacji pracownika.

– Obecnie najbardziej poszukujemy sprzedawców, asystentów kierownictwa sklepów. Jednak nasza polityka rekrutacyjna nie ogranicza się tylko do tych stanowisk – generalnie chętnie zatrudnimy utalentowane osoby, które są mobilne i w niezbyt długiej perspektywie byłyby gotowe do objęcia nowych stanowisk – także kierowniczych – mówi Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager, Netto sp. z o.o.

Podczas rekrutacji do sieci handlowych stawia się nie tylko na doświadczenie zawodowe, ale przede wszystkim na umiejętności miękkie. Małgorzata Buda, Kierownik ds. Rekrutacji, Tesco Polska Sp. z o.o. podkreśla kompetencje, na jakie firma stawia przy rekrutacji: „Osoby, które pracują w naszej firmie, szybko się uczą i pozytywnie reagują na zmiany. Sukces odnoszony w codziennej pracy polega na szeroko pojętej umiejętności współpracy między poszczególnymi zespołami, rozumieniu innych, a przede wszystkim na skupianiu się na tym, co jest ważne dla klientów”. Osoba, która pasuje do opisu, ma szanse i na rozwój, i na awans.

 

Stanowiska specjalistyczne w sieciach

 

Sieci handlowe to nie tylko hala sprzedażowa. To również cały sztab ludzi, którzy pracują nad tym, by zarówno pojedynczy sklep, jak i cała sieć przynosiła zyski. Na terenie regionu pracują zatem: analitycy popytu, logistycy, osoby zajmujące się pozyskiwaniem powierzchni handlowych, a na poziomie centrali lokalizuje się działy takie jak marketing, HR, finanse, księgowość, dział rozwoju produktów, dział zakupów czy zarządzania kategorią. W jakich działach jest najwięcej pracy?

 


Działy marketingu i Public Relations

 

W II kwartale 2014 roku, w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku, sieci wydały na reklamę 27% więcej. Oznacza to również zwiększenie zatrudnienia w działach marketingu i promocji. Poszukiwane są zarówno osoby z doświadczeniem, jak i młodzi adepci marketingu, którzy dzięki programom rozwojowym mogą efektywnie wspierać doświadczonych kolegów i zdobywać doświadczenie.

 

Działy e-commerce i IT

 

Coraz więcej sieci handlowych decyduje się uruchomić internetowy kanał sprzedaży. Mając magazyny w większości dużych miast, dostarczanie towaru do domu klienta może odbyć się w ciągu kilku godzin. Ten nowy dla sieci obszar wymaga specjalistów od e-commerce, czyli przede wszystkim: e-marketingowców, specjalistów SEM, Content Designerów, analityków e-commerce i działu IT, który jest w stanie zapewnić sprawne działanie platformy i jej utrzymanie. Do tego dochodzą wszelkie akcje promocyjne oparte o aplikacje mobilne i rozwój w zakresie nowoczesnych technologii wykorzystywanych w promocji. Wyzwaniem będzie w przyszłości tzw. Omni-Channel Retailing, czyli koncepcja, według której e-sprzedaż powinna łączyć się ze sprzedażą bezpośrednią, a nowe technologie powinny wspierać sprzedaż symultanicznie – przykładowo, klient, który nabył coś w e-sklepie, może oczekiwać wsparcia ze strony sklepu stacjonarnego (tzw. Brick2Click) lub zamiast kupować za pomocą aplikacji mobilnej, klient może w galerii handlowej obejrzeć ekspozycję produktu, a następnie zamówić go online za pomocą e-kiosku (tzw. Device2Web). Osoby wchodzące na ścieżkę kariery w obszarze e-commerce, jeśli w porę zainteresują się Omni-Channel Retailing, mają szansę na szybką i błyskotliwą karierę.

 

Działy rozwoju sieci

 

Pracownicy w tych działach zajmują się rozwojem powierzchni handlowych, pozyskiwaniem i obsługą franczyzobiorców, inwestycjami. To oni decydują o tym, gdzie powstanie kolejny punkt sprzedaży i jaki teren warto eksplorować.

 

Działy HR

 

Praca w działach HR w sieciach to już nie tylko kadry i płace oraz rekrutacja. To również mocno rozbudowane departamenty rozwoju dbające o programy szkoleniowe i menedżerskie, specjaliści dbający o wizerunek pracodawcy na rynku pracy czy analitycy kosztów osobowych. Działy HR stają się coraz bardziej istotnym ogniwem w strukturze sieci handlowych i osobom chcącym się specjalizować w zarządzaniu zasobami ludzkimi oferują wiele możliwości.

 

Działy finansowe

 

Od controllingu po wewnętrznych audytorów. Działy finansowe w sieciach są mocno rozbudowane i zatrudniają najchętniej osoby ze specjalistycznym doświadczeniem i kompetencjami. Pomocne stają się certyfikaty branżowe typu CMA lub ACCA.

 

Sieci to nie tylko spożywka

 

Choć sieci handlowe kojarzą się nam głównie z hipermarketami i sklepami spożywczymi, to warto pamiętać, że kanał sprzedaży nowoczesnej obejmuje w zasadzie każdą kategorię produktów – od elektroniki przez kosmetyki po luksusowe zegarki, biżuterię i odzież. Sprzedawca w sklepie sieciowym to zatem niekoniecznie kasjer. To również doradca czy konsultant, który musi świetnie znać produkty oferowane przez jego sklep. Na przykład w sieciowych sklepach kosmetycznych typu Sephora czy Douglas pracownik musi biegle orientować się w asortymencie, doskonale znać składniki większości kremów i potrafić doradzić klientce przy wyborze odcienia makijażu. W specjalistycznych sklepach sieciowych najlepiej odnajdą się ludzie, dla których branża, w jakiej działa sieć, jest życiową pasją.

 

 

Zarobki w sieciach handlowych

 

Duże zróżnicowanie stanowisk skutkuje również szerokim przekrojem w zakresie wynagrodzeń. Według wskazań GUS średnie wynagrodzenie w handlu w 2012 roku wyniosło 3345 zł brutto. Na najniższych stanowiskach typu kasjer – sprzedawca lub magazynier zarabia się jednak znacznie mniej. 75% sprzedawców nie przekroczyło – wg GUS – kwoty 2387 zł brutto. Do uposażenia podstawowego dochodzi jeszcze dodatek za pracę zmianową oraz regulaminowe premie bądź premie za obrót w dziale (średnio około 150 zł rocznie). Sieci handlowe często też wspierają pracowników bonami w okresie świątecznym oraz organizują konkursy z nagrodami rzeczowymi dla najlepszych handlowców w regionie.

Pozostałe stanowiska w sieciach handlowych (za: Hays International):
•    Visual Merchandising Manager – 10 000-16 000 zł brutto, średnio 12 000 zł
•    kierownik sklepu – 3500-8000 zł brutto, średnio 4500 zł
•    kierownik sklepu (hipermarket) – 7000-22 000 zł brutto, średnio 12 000 zł
•    specjalista ds. afiliacji – 7000-8500 zł brutto, średnio 7500 zł
•    specjalista ds. e-mail marketingu – 4000-6500 zł brutto, średnio 5500 zł
•    kierownik ds. handlu elektronicznego – 9000-25 000 zł brutto, średnio 15 000 zł
•    analityk sprzedaży – 6000-9000 zł brutto, średnio 7000 zł
•    specjalista ds. zakupów – 6000-9000 zł brutto, średnio 7000 zł

 

Czytaj takżePłace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Performance Marketing Specialist / Digital Marketing Specialist

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 dni
    Zakres obowiązków: Tworzenie i prowadzenie kampanii Google Ads i Meta Ads na rynku polskim i zagranicznym. Monitorowanie i optymalizowanie wskaźników kampanii. Analiza wyników i przygotowywanie raportów z prowadzonych działań. Konfiguracja narzędzi analitycznych, takich jak GA4, GTM, Pixel,...
  • Specjalista ds. obsługi klienta ze znajomością języka niemieckiego

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    5 dni
    Twój zakres obowiązków: Telefoniczna i mailowa obsługa klienta niemieckojęzycznego; Kontakt telefoniczny i mailowy z pracownikami tymczasowymi, zarządzanie ich czasem pracy i układanie grafików; Zarządzanie bazą pracowników tymczasowych oraz aspektami ich codziennej pracy na terenie...
  • Pracownik Hali

    Transgourmet Polska   Siedlce    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Zastępca Kierownika Działu Obsługi Klienta I Kas

    Transgourmet Polska   Łódź, Pabianicka    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków wspieranie Kierownika Działu Obsługi Klienta i Kas w codziennych obowiązkach, organizacja i nadzór operacji kasjerskich, nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem działu m.in. w zakresie rejestracji klientów, gwarancjami i reklamacją, zapewnienie wysokiego poziomu...
  • Kierownik Sklepu / Zastępca Kierownika Sklepu

    Bakoma Sp. z o.o.   Bytom    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Odpowiedzialność za kompleksowe funkcjonowanie sklepu. Dbałość o odpowiednie standardy ekspozycji towarów, a także pilnowanie odpowiednich stanów magazynowych. Zarządzanie podległym zespołem. Motywowanie zespołu i dbanie o odpowiednią atmosferę w zespole....
  • Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? przyjmowanie dostaw, ich kontrola jakościowa i ilościowa oraz transport towaru na strefy magazynowe i handlowe; zatowarowanie powierzchni sprzedaży zgodnie ze standardami; obsługę zamówień klientów: kompletowanie i wydawanie/przygotowywanie zamówień do...

Najnowsze artykuły

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

18 maja Polacy ruszą do urn, żeby wziąć udział w pierwszej turze wyborów i wybrać głowę państwa na kolejne pięć lat. Nad przebiegiem głosowania w każdym lokalu wyborczym będą czuwać członkowie OKW. Kim są pracownicy obsługujący wyborców i liczący głosy, w jaki sposób zostali wybrani do pełnienia tej funkcji oraz ile zarobią przy wyborach prezydenckich 2025?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379