Dla jednych ta praca to ujma, a dla innych to świadomy wybór zawodowy. Dlaczego rozpoczynanie kariery w sieci handlowej to dobra decyzja? I najakie korzyści wynikające z tej pracy mogą liczyć kandydaci?
Spis treści
Duże sieci, duże możliwości
Sieci handlowe to jeden z najbardziej niedocenianych i zarazem najbardziej rozwijających się sektorów w kraju. Jak wskazują analizy firmy KPMG, w ostatnich trzech latach w Polsce przybyło prawie 1 500 dyskontów, supermarketów i (w mniejszym stopniu) hipermarketów oraz 6700 sieciowych sklepów spożywczych, convenience oraz małych supermarketów.
Rosnąca liczba sklepów i coraz niższe bezrobocie sprawiają, że na rynku zaczyna brakować specjalistów, a sieci prowadzą coraz bardziej zatarte boje o najlepszych pracowników. Czy warto im zaufać?
Zdaniem Magdy Pilarczyk z agencji Retail HR sieci handlowe zmagają się z krzywdzącymi stereotypami na swój temat, a w rzeczywistości praca w retailu daje kandydatom szanse rozwoju w obszarze sprzedaży, marketingu, visual merchandisingu, a także w HR, product managemencie czy logistyce. Problem wynika więc nie tyle z ograniczonych możliwości pracy w sieciach, ile z braku wiedzy na temat ich funkcjonowania.
Każdy ma szansę
Jeśli dopiero zaczynasz swoją karierę zawodową i szukasz pracodawcy, który nie będzie od Ciebie wymagać doświadczenia oraz pozwoli Ci na swobodne godzenie pracy ze studiami, sieci handlowe będą dobrym wyborem. Mało wymagające stanowiska na początek i elastyczny grafik to korzyści podkreślane w prawie każdej ofercie dla kasjerów czy pracowników od wykładania towaru. Firmy zwykle oczekują od nich pozytywnego nastawienia i chęci do pracy, umiejętności pracy zespołowej i – jeżeli będą pracować z żywnością – aktualnej książeczki sanepidowskiej.
W przypadku sprzedawców i pracowników obsługi klienta wymaga się również wysokiej kultury osobistej, zdolności komunikacyjnych i, coraz częściej, komunikatywnej znajomości języków obcych. Jednym z elementów, na które mogą liczyć wszyscy nowi pracownicy, jest rozbudowany pakiet szkoleń.
Dzięki temu nawet jeżeli nie masz wszystkich odpowiednich kwalifikacji, a zależy Ci na wykonywaniu tej pracy, sieć handlowa Cię do niej odpowiednio przygotuje. I, wbrew pozorom, kariera w tych miejscach nie musi się kończyć na obsłudze kasy czy na wykładaniu towaru, bo jasna i rozbudowana ścieżka awansu to również jeden z największych atutów tej branży.
Z doświadczeniem sklepowym można później awansować na specjalistów, kierownikówi dyrektorów. Niezbędna do tego jest jednak motywacja zaangażowanie, praca nad sobą, podnoszenie kwalifikacji i chęć nauki – dodaje Magda Pilarczyk.
Od pracy na kasie do pracy za dużą kasę
Przedstawicielka Retail HR zauważa również, że rozpoczynanie pracy w sieci handlowej podczas studiów daje młodym ludziom szansę zdobycia praktycznego doświadczenia, tak bardzo dziś oczekiwanego przez firmy, dzięki któremu mogą szybciej osiągnąć sukces w karierze. Szczególną rolę odgrywa tu praca w zakupach lub sprzedaży, która daje przecież kandydatom duże możliwości rozwoju, szkoleń i awansu oraz jednocześnie jest jednym z liczniejszych obszarów, w którym można później znaleźć zatrudnienie – dodaje Pilarczyk.
Tezę tę potwierdza przeprowadzone przez portal Praca.pl badanie ogłoszeń rekrutacyjnych. Wynika z niego bowiem, że nadal największym zainteresowaniem pracodawców cieszą się osoby pracujące w sprzedaży i obsłudze klienta – w III kwartale 2015 roku aż 30% wszystkich ofert pracy koncentrowało się właśnie na tym obszarze. Co więcej, działy sprzedaży należą w polskich przedsiębiorstwach do tych najlepiej wynagradzanych i najbardziej docenianych przez kadrę zarządzającą. Firmowy smartfon, laptop z mobilnym internetem, tablet i samochód lub budżet na taksówki to podstawowe narzędzia osób, które na co dzień pracują w terenie i zajmują się aktywnym pozyskiwaniem nowych klientów. Wielu kandydatów marzy o tej pracy, bo choć podstawa bywa różna, to górna granica zarobków bardzo często nie istnieje, gdyż wynagrodzenie jest uzależnione od tego, ile się sprzeda. Wiele więc zależy od tego, kiedy się zaczęło oraz od umiejętności, zapału i kontaktów, które pracownik zdążył sobie wyrobić u poprzednich pracodawców.
Handel także w internecie
Jesteś wielbicielem zakupów w internecie i nie wiesz, w jakich firmach możesz wykorzystać swoje zainteresowania z tego obszaru? Świetnie się składa, bo z raportu firmy Hays Poland dotyczącego wynagrodzeń i trendów na polskim rynku pracy w 2015 r. wynika, że w ostatnim czasie w sektorze retail bardzo silnie rozwija się kanał e-commerce. I pomimo tego, że sprzedaż detaliczna w internecie rok wcześniej stanowiła tylko około 3% wartości polskiego handlu detalicznego, to największe sieci handlowe (szczególnie te z branży elektroniki użytkowej, odzieżowej i spożywczej) pracują prężnie nad rozwojem platform e-zakupowych. Oznacza to również, że zatrudnienie w sieciach handlowych znajdą nie tylko osoby mające na co dzień kontakt z klientem w przestrzeni sklepowej, ale również informatycy i specjaliści ds. handlu elektronicznego. Ci pierwsi mogą być zresztą nie tylko wsparciem w kanale e-commerce, ale także w utrzymaniu sprawnie funkcjonujących komputerów i systemów kasowych.
Praca kreatywna? To również jest możliwe
Co ciekawe, z badań firmy Hays Poland wynika również, że dziedziną, która notuje coraz większe zainteresowanie sieci handlowych, jest digital marketing. Jeżeli jednak myślisz, że jest to jedyny obszar, w którym kandydaci mogą dać upust swojej kreatywności, to się mylisz. Każda sieć handlowa potrzebuje bowiem dekoratorów i tzw. Visual Merchandiserów. Ci ostatni zajmują się m.in. aranżacją wnętrza sklepu oraz okien wystawowych, kompleksowym zarządzaniem ekspozycją produktu i śledzeniem aktualnych trendów w modzie. Jeżeli więc masz zmysł estetyczny i wysoko rozwinięte zdolności manualne, a do tego wolne chwile poświęcasz na zgłębianie najnowszych trendów z branży fashion , praca w jednej z sieci odzieżowych w Twoim mieście może być świetnym pomysłem na rozpoczęcie kariery w tym sektorze.
Postawa ma znaczenie
Sieci handlowe zatrudniają też specjalistów od prawa, księgowości oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Jeśli więc masz zdolności organizacyjne i wykształcenie kierunkowe, a marzy Ci się praca biurowa, w której wykorzystasz wiedzę zdobytą na studiach, rozejrzyj się po ofertach w sieciach w swoim regionie. Wielkie firmy przywiązują dużą wagę do awansów wewnętrznych i zwykle osoby na stanowiskach biurowych nie pojawiają się tam z przypadku. Pamiętaj również, że czasem warto zacząć swoją przygodę z pracą od nieco mniej ambitnego stanowiska, a za to być bliżej branży, o której marzysz. Bo nie nazwą stanowiska, ale przede wszystkim swoim zaangażowaniem i proaktywną postawą możesz udowodnić, że jesteś osobą, której warto powierzyć większą odpowiedzialność.
Zyta Machnicka
Czytaj także: Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, jak zostać?