Praca zespołowa, umiejętność kontaktu z klientem, organizacja własnej pracy, odporność na stres – to podstawowe kompetencje, które zdobywa pracownik każdej sieci handlowej i które dają doskonały start zarówno do dalszej kariery w organizacji, jak i budowania kariery w innym obszarze.
Spis treści
Programy rozwojowe w sieciach
Większość sieci handlowych oferuje cały szereg programów pozwalających pracownikom (lub przyszłym pracownikom) na rozbudowę kompetencji niezbędnych do pracy i zdobycie doświadczenia, które umożliwi w przyszłości awans. Programy te dzielą się na:
- kierowane do studentów i absolwentów,
- kierowane do pracowników w ramach rozwoju kadry menedżerskiej,
- szkolenia dla pracowników wzmacniające kompetencje.
Programy rozwojowe dla studentów i absolwentów
Mogą w nich uczestniczyć nawet maturzyści (np. program Kariera Młodego Lidera w Tesco), choć częściej zapraszani są studenci ostatnich lat studiów lub absolwenci. W trakcie praktyk (najczęściej 3-miesięcznych) lub rocznych programów uczestnicy przechodzą przez część działów firmy, zapoznając się ze strukturą i sposobem funkcjonowania organizacji.
Programy dla pracowników
Związane są najczęściej ze szkoleniami, w ramach których uczestnicy zdobywają kompetencje potrzebne do objęcia w przyszłości stanowiska kierowniczego. Trwają od roku do trzech lat i aby w nich uczestniczyć, trzeba się samodzielnie zgłosić, nierzadko posiadając rekomendację od przełożonego. Szkolenia niekiedy wiążą się z koniecznością objęcia na jakiś czas stanowiska w innej lokalizacji i chętnie zapraszane są na nie osoby, które są otwarte na relokację – głównie ze względu na to, że większość pojawiających się ofert na stanowiska kierownicze i liderskie w sklepach jest związana z otwarciem nowej placówki.
– Sprzedawcy zatrudnieni w Netto mają unikalną możliwość odbycia szkoleń e-learningowych w ramach Akademii SAP, Akademii Trenera, uzyskania dofinansowania do studiów, nauki języka angielskiego. W Netto wiele osób, które zaczynały pracę od stanowiska sprzedawcy, jest w tej chwili na najwyższych stanowiskach kierowniczych w firmie. Nasza sieć stale się rozwija, powiększamy więc także zespoły w centrali – komentuje Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager, Netto sp. z o.o.
Szkolenia wzmacniające kompetencje
Z pierwszymi szkoleniami pracownicy spotykają się już na początku pracy. Zazwyczaj są to szkolenia produktowe oraz skoncentrowane na sprzedaży i obsłudze klienta. W każdej firmie wyglądają one nieco inaczej, ale zasadniczo ich cel jest jeden – jak najlepiej przygotować pracownika do pracy.
– W Tesco każdy nowy pracownik otrzymuje miesięczne szkolenie wprowadzające, na którym nie tylko dowiaduje się, na czym będzie polegać jego praca, ale też zdobywa wszystkie niezbędne umiejętności specjalistyczne potrzebne na jego stanowisku, otrzymuje opiekę doświadczonego kolegi oraz wsparcie przełożonego i kierownika personalnego – mówi Małgorzata Buda, Kierownik ds. Rekrutacji, Tesco Polska Sp. z o.o.
Pracownicy mogą się również rozwijać poziomo – czyli przechodzić z działu do działu – również w obrębie centrali. Pomagają im w tym szkolenia realizowane zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.
– W Castoramie stworzyliśmy >>platformę doświadczeń<<, w ramach której organizujemy spotkania na linii doradca – doradca. W trakcie takich warsztatów pracownicy dzielą się doświadczeniem i wiedzą na temat produktów. Na przykład doradca, który posiada dużą wiedzę na temat określonego sprzętu / asortymentu, w czasie warsztatów prezentuje jego możliwości i funkcjonalności, a pozostali uczestnicy poprzez praktyczne działanie zdobywają wiedzę, by później móc jak najlepiej doradzić klientom – wyjaśnia Katarzyna Kosel, Dyrektor Personalny, Castorama Polska Sp. z o.o.
Rozwój w sieciach handlowych
Ambitny pracownik, który chce skorzystać ze wsparcia, jakie oferuje mu firma, może awansować w strukturze. Większość sieci handlowych, zanim ogłosi wakat na dane stanowisko, publicznie informuje o nowym stanowisku pracy pracowników. Kto chce i czuje się na siłach, może wziąć udział w rekrutacji.
– W Tesco obecnie mamy ponad 500 różnych stanowisk pracy, które automatycznie dają możliwość rozwoju w wielu kierunkach. Posiadamy też dużą ofertę Programów Rozwojowych zarówno w Operacjach sklepowych, jak również w Biurze Głównym czy Centrach Dystrybucji. W intranecie mamy również zakładkę Aktualne wakaty, w której każdy pracownik może znaleźć dostępne w danym momencie oferty pracy we wszystkich lokalizacjach w Polsce – mówi Małgorzata Buda, Kierownik ds. Rekrutacji z Tesco Polska.
Czytaj także: Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, jak zostać?