Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Czego uczy praca w sieciach handlowych?

Czego uczy praca w sieciach handlowych?

 
Czego uczy praca w sieciach handlowych?

Praca zespołowa, umiejętność kontaktu z klientem, organizacja własnej pracy, odporność na stres – to podstawowe kompetencje, które zdobywa pracownik każdej sieci handlowej i które dają doskonały start zarówno do dalszej kariery w organizacji, jak i budowania kariery w innym obszarze.

 

Spis treści

Programy rozwojowe w sieciach

 

Większość sieci handlowych oferuje cały szereg programów pozwalających pracownikom (lub przyszłym pracownikom) na rozbudowę kompetencji niezbędnych do pracy i zdobycie doświadczenia, które umożliwi w przyszłości awans. Programy te dzielą się na:

 

  • kierowane do studentów i absolwentów,
  • kierowane do pracowników w ramach rozwoju kadry menedżerskiej,
  • szkolenia dla pracowników wzmacniające kompetencje.


Programy rozwojowe dla studentów i absolwentów

 

Mogą w nich uczestniczyć nawet maturzyści (np. program Kariera Młodego Lidera w Tesco), choć częściej zapraszani są studenci ostatnich lat studiów lub absolwenci. W trakcie praktyk (najczęściej 3-miesięcznych) lub rocznych programów uczestnicy przechodzą przez część działów firmy, zapoznając się ze strukturą i sposobem funkcjonowania organizacji.

 

Programy dla pracowników

 

Związane są najczęściej ze szkoleniami, w ramach których uczestnicy zdobywają kompetencje potrzebne do objęcia w przyszłości stanowiska kierowniczego. Trwają od roku do trzech lat i aby w nich uczestniczyć, trzeba się samodzielnie zgłosić, nierzadko posiadając rekomendację od przełożonego. Szkolenia niekiedy wiążą się z koniecznością objęcia na jakiś czas stanowiska w innej lokalizacji i chętnie zapraszane są na nie osoby, które są otwarte na relokację – głównie ze względu na to, że większość pojawiających się ofert na stanowiska kierownicze i liderskie w sklepach jest związana z otwarciem nowej placówki.

– Sprzedawcy zatrudnieni w Netto mają unikalną możliwość odbycia szkoleń e-learningowych w ramach Akademii SAP, Akademii Trenera, uzyskania dofinansowania do studiów, nauki języka angielskiego. W Netto wiele osób, które zaczynały pracę od stanowiska sprzedawcy, jest w tej chwili na najwyższych stanowiskach kierowniczych w firmie. Nasza sieć stale się rozwija, powiększamy więc także zespoły w centrali – komentuje Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager, Netto sp. z o.o.

 

 

Szkolenia wzmacniające kompetencje

 

Z pierwszymi szkoleniami pracownicy spotykają się już na początku pracy. Zazwyczaj są to szkolenia produktowe oraz skoncentrowane na sprzedaży i obsłudze klienta. W każdej firmie wyglądają one nieco inaczej, ale zasadniczo ich cel jest jeden – jak najlepiej przygotować pracownika do pracy.

– W Tesco każdy nowy pracownik otrzymuje miesięczne szkolenie wprowadzające, na którym nie tylko dowiaduje się, na czym będzie polegać jego praca, ale też zdobywa wszystkie niezbędne umiejętności specjalistyczne potrzebne na jego stanowisku, otrzymuje opiekę doświadczonego kolegi oraz wsparcie przełożonego i kierownika personalnego – mówi Małgorzata Buda, Kierownik ds. Rekrutacji, Tesco Polska Sp. z o.o.


Pracownicy mogą się również rozwijać poziomo – czyli przechodzić z działu do działu – również w obrębie centrali. Pomagają im w tym szkolenia realizowane zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.

– W Castoramie stworzyliśmy >>platformę doświadczeń<<, w ramach której organizujemy spotkania na linii doradca – doradca. W trakcie takich warsztatów pracownicy dzielą się doświadczeniem i wiedzą na temat produktów. Na przykład doradca, który posiada dużą wiedzę na temat określonego sprzętu / asortymentu, w czasie warsztatów prezentuje jego możliwości i funkcjonalności, a pozostali uczestnicy poprzez praktyczne działanie zdobywają wiedzę, by później móc jak najlepiej doradzić klientom – wyjaśnia Katarzyna Kosel, Dyrektor Personalny, Castorama Polska Sp. z o.o.


Rozwój w sieciach handlowych

 

Ambitny pracownik, który chce skorzystać ze wsparcia, jakie oferuje mu firma, może awansować w strukturze. Większość sieci handlowych, zanim ogłosi wakat na dane stanowisko, publicznie informuje o nowym stanowisku pracy pracowników. Kto chce i czuje się na siłach, może wziąć udział w rekrutacji.

– W Tesco obecnie mamy ponad 500 różnych stanowisk pracy, które automatycznie dają możliwość rozwoju w wielu kierunkach. Posiadamy też dużą ofertę Programów Rozwojowych zarówno w Operacjach sklepowych, jak również w Biurze Głównym czy Centrach Dystrybucji. W intranecie mamy również zakładkę Aktualne wakaty, w której każdy pracownik może znaleźć dostępne w danym momencie oferty pracy we wszystkich lokalizacjach w Polsce – mówi Małgorzata Buda, Kierownik ds. Rekrutacji z Tesco Polska.

 

Czytaj takżeSpecjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, jak zostać?

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. obsługi klienta ze znajomością języka niemieckiego

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Telefoniczna i mailowa obsługa klienta niemieckojęzycznego; Kontakt telefoniczny i mailowy z pracownikami tymczasowymi, zarządzanie ich czasem pracy i układanie grafików; Zarządzanie bazą pracowników tymczasowych oraz aspektami ich codziennej pracy na terenie...
  • Performance Marketing Specialist / Digital Marketing Specialist

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 dni
    Zakres obowiązków: Tworzenie i prowadzenie kampanii Google Ads i Meta Ads na rynku polskim i zagranicznym. Monitorowanie i optymalizowanie wskaźników kampanii. Analiza wyników i przygotowywanie raportów z prowadzonych działań. Konfiguracja narzędzi analitycznych, takich jak GA4, GTM, Pixel,...
  • Pracownik Ochrony

    Clar System S.A.   Pietrzykowice (pow. wrocławski, gm. Kąty Wrocławskie)    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   30,50 - 32,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW wpuszczanie i wypuszczanie osób, samochodów i transportów na teren firmy, monitoring, obsługa komputera, obchody.
  • Pracownik / Pracowniczka Działu Obsługi Klienta

    IKEA Retail sp. z o.o.   Warszawa, Targówek    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  część etatu
    8 godz.
    Dostrzegasz potrzeby innych, zanim oni je zauważą? My dostrzegamy w Tobie wielki potencjał! Do naszego zespołu w dziale Obsługi Klienta szukamy osób, które z łatwością znajdują nić porozumienia z innymi, chcą zdobywać wartościowe doświadczenie i lubią codzienną pracę z ludźmi (i...
  • Kierownik / Kierowniczka sektora

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Łódź, ul. Pojezierska    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? zarządzanie zespołem Doradców Klienta (rekrutacja, wdrożenie, ustalanie celów rozwojowych i ocena wyników pracy, podnoszenie kompetencji zespołu) opracowywanie i realizacja rocznych planów sprzedaży oraz określanie kluczowych wskaźników efektywności;...
  • Doradca / Doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Wrocław, Krakowska    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 6 300 zł brutto/mies.
    13 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? aktywna sprzedaż produktów i usług, dostosowana do indywidualnych potrzeb klientów; budowanie relacji z klientami i wzmacnianie ich poprzez programy partnerskie i lojalnościowe; przygotowywanie zamówień dla klienta i monitorowanie procesu ich realizacji;...

Najnowsze artykuły

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Przeciętny pracownik spędza w firmie 8 godzin dziennie, a więc 40 godzin tygodniowo. Przyjmuje się, że łącznie jest to około 10 lat życia, co oznacza, że warunki pracy mają ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia każdego z nas. Dlatego coraz więcej firm decydują się przeznaczyć część przestrzeni biurowej na tzw. chillout roomy. Co się w nich znajduje i kto może z nich korzystać?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe są obowiązkowe dla wszystkich pracowników, różni się tylko częstotliwość ich wykonywania oraz rodzaj zlecanych badań. Przykładowo, jeśli pracownik wykonuje pracę na wysokości, zostanie wysłany m.in. na badanie neurologiczne, nauczyciele mogą spodziewać się badań laryngologicznych, a osoby na kierowniczych stanowiskach – EKG serca i pomiaru poziomu cholesterolu we krwi.

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

„To wcale nie miało miejsca!", „To był przecież niewinny żart, źle to odebrałeś", „Znowu przesadzasz..." Jeśli bardzo często słyszysz tego typu komunikaty kwestionujące Twój zdrowy rozsądek albo podważające Twoje emocje, być może ktoś stara się Tobą manipulować. Gaslighting to bardzo wyrafinowana forma przemocy emocjonalnej. Jakie są oznaki, że gaslighter zastawia na Ciebie pułapkę?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379