Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zebranie z pracownikami - jak poprowadzić spotkanie?

Zebranie z pracownikami - jak poprowadzić spotkanie?

 
Zebranie z pracownikami - jak poprowadzić spotkanie?

Organizowanie zebrań

 

Zebranie z pracownikami wielu osobom kojarzy się ze stratą czasu. Wielogodzinne narady, z których niewiele wynika, są męczące i często dałoby się je zastąpić szybkim spotkaniem bądź e-mailem wysłanym do wiadomości wszystkich zainteresowanych. Niektóre sprawy wymagają jednak omówienia na forum i w takiej sytuacji prowadzący spotkanie powinien się dobrze przygotować.

 

Po co organizuje się zebrania firmowe? Cele mogą być różne: podsumowanie zrealizowanego projektu, omówienie zasad pracy, zbieranie pomysłów, zbadanie opinii specjalistów… Spotkania mają charakter cykliczny albo są organizowane w odpowiedzi na konkretną potrzebę. W każdym przypadku zdefiniowanie intencji jest niezwykle ważne. Od niej zależy długość i przebieg zebrania pracowniczego.


Plan zebrania

 

Jak poprowadzić zebranie, aby osiągnąć założone cele i nie tracić czasu. Odpowiedź jest krótka: „według planu”. Na wstępie warto określić temat spotkania. Wraz z nim należy przekazać wszystkie informacje, niezbędne zgromadzonym osobom do udziału w spotkaniu. Jeśli omawiany problem jest złożony, wypunktujmy zagadnienia. To pozwoli dopilnować, by nic, co ważne, nie zostało pominięte. Bądźmy konkretni, unikajmy dygresji i nie pozwalajmy pracownikom zbaczać z tematu. Jeśli każdy chciałby opowiedzieć zabawną, z życia wziętą historię, narada dłużyłoby się w nieskończoność.

 

Gdy zaopatrzymy zespół w niezbędną wiedzę, poprośmy o komentarze, opinie. Jeśli problem ma zostać rozwiązany wspólnie, warto zastosować burzę mózgów. Bardzo istotne jest sprawne poprowadzenie tej części spotkania, tak aby można było bez problemu wyciągnąć wnioski. Ostatni punkt w planie zebrania to podsumowanie, podjęcie decyzji i wynikających z niej konsekwencji dla pracowników. Ważne, aby wychodząc z sali, wszyscy mieli jasność odnośnie dalszej pracy i kolejnych działań.

 

Zebranie produkcyjne w firmie - zasady

 

O czym należy pamiętać w kwestii organizacji zebrań? Jak poprowadzić spotkanie, aby było efektywne? Jedną z głównych zasad jest zapraszanie tylko tych osób, których temat dotyczy. Pracownik niezainteresowany zagadnieniem po prostu będzie się nudził i może rozpraszać innych. Zmarnuje także czas, który mógłby przeznaczyć na obowiązki. Najlepiej rozmawia się w mniejszych grupach, poniżej 10 osób.

 

Zawsze powinien zostać określony czas, który planujemy poświęcić na spotkanie, a nawet na każde zagadnienie. Pewna elastyczność w podejściu do przestrzegania tych założeń jest wskazana, ale jeśli widzimy, że kolejne minuty płyną, a efektów brak, należy zareagować. Przygotowując się do zebrania, warto także zhierarchizować zagadnienia. Rozpoczęcie od najistotniejszych, najpilniejszych spraw daje szansę na ich dokładne omówienie i podsumowanie, a jeśli kończy się czas spotkania, zagadnienia mniej ważne można przełożyć na kolejny termin.

 

Dobrą metodą na szybkie zebranie jest organizacja go w sali bez krzeseł. W pozycji stojącej niepotrzebne przedłużanie będzie zwyczajnie niekomfortowe. Zgromadzeni uczestnicy nie powinni także korzystać z telefonów, laptopów, wychodzić w trakcie. Odpowiednio wczesne poinformowania o terminie i planowanej długości zebrania pozwoli wymagać od podwładnych dyscypliny.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw można skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy oraz liczby karmionych dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.