Spis treści
Umiejętności interpersonalne: czym są?
Umiejętności interpersonalne dotyczą relacji między ludźmi. Pozwalają osiągać korzyści płynące z kontaktów z innymi. Mogą to być profity na tle zawodowym lub prywatnym. Dotyczą takiego sposobu postępowania, by komunikacja, przeprowadzona w sposób intencjonalny, została zakończona w formie satysfakcjonującej zaangażowane osoby.
Zdolności interpersonalne zalicza się do tzw. kompetencji miękkich, kwalifikacji mających związek z osobowością i charakterem. Są to kwalifikacje, które ciężko zmierzyć, a nabycie ich polega na ciągłej pracy nad sobą.
Zdolności interpersonalne w pracy
Miejsce pracy to obszar, do którego należą osoby z wielu różnych środowisk. Dotyczy to współpracowników, przełożonych, podwładnych, a także klientów, podwykonawców i tym podobnych. W zależności od zajmowanego stanowiska wystąpi konieczność (w mniejszym lub większym stopniu) komunikacji między poszczególnymi osobami.
Umiejętności interpersonalne przydadzą się wtedy by sprawniej i lepiej wykonywać swoje obowiązki. Łatwość nawiązywania kontaktów (np. z przyszłymi klientami), zdolność do negocjacji (z przełożonymi, podwykonawcami), swoboda w pracy zespołowej (np. nad wspólnym, dużym projektem), czy umiejętność rozwiązywania konfliktów (w przypadku opieki nad grupą pracowników) – to tylko niektóre przykłady umiejętności, które mogą okazać się niezbędne przy obejmowaniu konkretnych stanowisk.
Delacje interpersonalne w pracy - czy są ważne?
Na kontakty interpersonalne kładzie się coraz większy nacisk. Są o tyle cenniejsze u kandydatów, iż stanowią fundament profilu przyszłego pracownika. Jeśli będzie miał łatwość w prowadzeniu relacji czy to z klientami, czy ze współpracownikami to tych elementów bardziej technicznych czy praktycznych będzie można go nauczyć - wysyłając na kursy lub szkolenia. Natomiast zdecydowanie trudniej jest zadziałać w odwrotnym kierunku, ponieważ kompetencje interpersonalne wymagają bardziej wyczucia i empatii niż zdobywania wiedzy teoretycznej.
Kompetencje komunikacyjne pracownika
Świadomy pracodawca będzie zwracał uwagę na umiejętności komunikacyjne pracownika. Jasność formułowania problemów, zdolność przekazywania informacji, pomysłów, a także zrozumienia poleceń to właściwie podstawa do sprawnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa i osiągania przez nie wyznaczonych celów.
Zdolności komunikacyjne poszczególnych pracowników polepszają także atmosferę w pracy. Informowanie o problemach, potrzebach, ale też umiejętność nawiązywania kontaktów z nowymi współpracownikami, próba znalezienia „wspólnego języka” czy wzajemnej motywacji zwiększą wydajność i efektywność w miejscu pracy.
Umiejętności miękkie - CV – rekrutacja
Na pracownika idealnego składa się wiele czynników. Dwa główne to umiejętności/wiedza praktyczna potrzebna do wykonywania konkretnej pracy oraz umiejętność współpracowania z innymi.
Jeśli więc ktoś zastanawia się, czy umieszczać informacje o umiejętnościach interpersonalnych w CV to odpowiedź jest bardzo prosta. Warto się może tylko przy tym zastanowić, czy na stanowisko, na które składana jest aplikacja, któreś z tych umiejętności przydadzą się w większym stopniu niż inne.
Druga kwestia to fakt, by nie kłamać o posiadaniu takich umiejętności. Jeśli kandydat napisze, że ma łatwość w nawiązywaniu kontaktów, a nie będzie rozmawiać z nikim ze współpracowników, pracodawca zorientuje się, że aplikant nie do końca był uczciwy w tym, co przedstawił podczas rozmowy. Zresztą warto pamiętać, że wiele z umiejętności interpersonalnych zostanie zweryfikowana już podczas samego procesu rekrutacji.