Zawieszenie działalności gospodarczej jest jednoznaczne z czasowym zaprzestaniem jej prowadzenia. Nie można więc czerpać z niej zysków, ale też nie ponosi się kosztów uzyskania przychodu, nie odprowadza podatku dochodowego. Odchodzi także obowiązek opłacania składek ZUS. Warto pamiętać, że zawiesić firmę mogą jedynie ci przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, nie ma określonego okresu, po jakim działalność należałoby wznowić lub zamknąć, a minimalna długość zawieszenia to 30 dni. Co powinni wiedzieć przedsiębiorcy, którzy korzystają z kasy fiskalnej i chcą na jakiś czas wstrzymać biznes? Jakich obowiązków należy dopełnić?
Co z kasą fiskalną przy zawieszeniu działalności?
Przede wszystkim złożywszy wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej do CEIDG, nie trzeba wyrejestrowywać kasy z ewidencji Urzędu Skarbowego. Kasa fiskalna z terminalem (i każda inna) po wznowieniu działalności może być dalej używana, niezależnie od tego, na jak długo zawieszono firmę. Jeśli chodzi o obowiązki związane z ewidencjonowaniem sprzedaży, to można wyróżnić dwie sytuacje:
-
prowadzenie ewidencji
Choć podczas zawieszenia działalności nie można jej kontynuować i osiągać z tego tytułu przychodów, to przedsiębiorca ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W związku z tym może m.in. przyjmować należności i regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem, zbywać wyposażenie firmy i środki trwałe. Jeśli chce sprzedać np. element wyposażenia osobie fizycznej albo rolnikowi ryczałtowemu, to musi zaewidencjonować tę sprzedaż i wydać paragon fiskalny. Generuje w tym dniu raport dobowy, a następnie zgodnie z zasadami raport miesięczny z kasy fiskalnej. W miesiącach, w których nic nie sprzedawał, nie ma obowiązku drukowania pustych raportów ani dobowych, ani okresowych. Warto też pamiętać, że prowadzenie ewidencji za pomocą kasy, także w okresie gdy działalność jest zawieszona, obliguje do przeprowadzania terminowych przeglądów technicznych urządzenia.
-
brak ewidencji
Część przedsiębiorców podczas zawieszenia działalności w ogóle nie dokonuje sprzedaży i nie korzysta z kasy fiskalnej. Nie musi więc wykonywać żadnych działań związanych z tym urządzeniem, w tym drukować raportów dobowych i okresowych.
Wiele wątpliwości budzi kwestia: zawieszenie działalności a przegląd kasy fiskalnej (dokonywany zgodnie z prawem nie rzadziej niż co dwa lata). By je rozwiać, wystarczy sięgnąć do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z § 54. pkt. 5: Obowiązkowego przeglądu technicznego, o którym mowa w ust. 1 i 2, podatnik nie dokonuje w okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, pod warunkiem że w tym okresie nie prowadzi ewidencji. Obowiązkowego przeglądu technicznego w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, podatnik dokonuje po wznowieniu działalności gospodarczej, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji.