Znak towarowy – co to jest
Dzięki znakom towarowym możemy w łatwy sposób odróżnić towary jednej firmy od towarów innej. Znak jest nośnikiem wizerunku marki, pozwala zdobyć zaufanie konsumentów. Sięgając do art. 120. ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, można powiedzieć, że jest to: „każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony”.
Znakiem jest zatem nie tylko symbol graficzny. Może to być też wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a nawet dźwięk.
Zastrzeżenie znaku towarowego – dlaczego jest ważne
Załóżmy, że jedna firma od kilku lat funkcjonuje w branży usługowej i cieszy się renomą. Ma grono stałych klientów, które ciągle się poszerza. Jej marka jest rozpoznawalna i budzi zaufanie, a firma sporo zainwestowała w tożsamość wizualną i strategię marketingową. W pewnym momencie na horyzoncie pojawia się konkurent. Dopiero zaczyna eksplorować rynek, ale postanowił nieco sobie ułatwić i poszedł na skróty. Znaki towarowe obu firm odróżnia jedynie litera – brzmią podobnie, podobnie też wyglądają ich logotypy, strony internetowe. Wszystko po to, by wprowadzeni w błąd klienci zaufali nowej firmie, utożsamiając jakość jej produktów z jakością produktów konkurenta.
Czy pierwsza firma może coś z tym faktem zrobić, zależy w dużej mierze od tego, czy zastrzegła swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Ochrona znaku zabezpiecza przed nieuczciwą konkurencją, zapewnia właścicielowi znaku monopol na jego użytkowanie. Daje także podstawy do ubiegania się w sądzie o odszkodowanie i wymuszenie zaprzestania szkodliwych praktyk na nieuczciwym konkurencie.
Rejestracja znaku towarowego – najważniejsze zasady
Ochrona znaku towarowego nie jest bezterminowa. Znak zostaje zarejestrowany na 10 lat, licząc od daty złożenia wniosku w Urzędzie Patentowym. A kiedy można wnioskować o prawo ochronne na znak towarowy? W dowolnym momencie.
Rejestracja znaku jest możliwa, jeśli nie istnieją żadne przeciwwskazania formalnoprawne. Nie da się na przykład zastrzec znaków zawierających elementy religijne, patriotyczne czy kulturowe, których używanie urażałoby uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową. Z odmową ochrony spotka się też znak zgłaszany w złej wierze, wprowadzający w błąd albo zawierający hymn, godło, flagę narodową, elementy sprzeczne z dobrym obyczajem itd.
Jeśli nie ma przesłanek, by uznać znak za niemożliwy do ochrony Urząd Patentowy publikuje w swoim biuletynie ogłoszenie o zgłoszeniu znaku i w ciągu 3 miesięcy osoby trzecie mogą wyrazić swój sprzeciw (np. jeśli są właścicielami zbliżonego znaku i rejestracja naruszyłaby ich prawa). W sytuacji, kiedy nikt nie zgłosił sprzeciwu lub został on oddalony, procedura rejestracji znaku towarowego kończy się wpisem do rejestru znaków. Ponadto Urząd Patentowy wydaje świadectwo ochronne na znak.