Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - etapy, metody, techniki

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - etapy, metody, techniki

 
Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie - etapy, metody, techniki

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie – na czym polega

 

Proces zarządzania ryzykiem określa sposoby postępowania, dzięki którym kontroluje się poziomy ryzyka w danej organizacji. Istnieją pewne międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem, opracowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO 31000). Znormalizowanie i opisanie ich w odpowiednich dokumentach ma pozwolić każdemu przedsiębiorstwu (niezależnie od branży, zakresu podejmowania decyzji czy etapu, na jakim znajduje się dana organizacja) odpowiednio poradzić sobie z obecnymi lub przyszłymi problemami.

 

Przy zarządzaniu ryzykiem w przedsiębiorstwie bierze się pod uwagę różne elementy wpływające na działalność biznesową, zarówno te, które mają źródła w krajowej gospodarce, jak i te, związane z sytuacją na świecie.

 

Etapy zarządzania ryzykiem

 

Działania związane z zarządzaniem ryzykiem w przedsiębiorstwie są podejmowane na podstawie wielu czynników. Każdy wybrany proces dzieli się na szczegółowe zadania. Najczęściej stosuje się podział na cztery etapy.

 

• Pierwsze kroki związane są z identyfikacją ryzyka. Rozpoznanie przyczyny i rodzaju problemu to podstawa do tego, by planować dalsze posunięcia.
• Kolejny krok to pomiar ryzyka, analiza. Sprawdza się prawdopodobieństwo jego wystąpienia, a także ewentualne późniejsze konsekwencje.
• Kolejny etap koncentruje się wokół sterowania ryzykiem i dobierania odpowiednich metod jego ewentualnej redukcji.
• Ostatni etap polega na monitorowaniu i kontroli ryzyka. Sprawdza się między innymi to, czy podjęte działania są skuteczne, wprowadza poprawki, itp.

 

Metody zarządzania ryzykiem

 

W momencie nastania odpowiedniego etapu zarządzania ryzykiem wybiera się właściwą metodę radzenia sobie z tym zjawiskiem. W związku z tym, że temat jest bardzo obszerny, a badania cały czas trwają, pojawiają się coraz nowsze strategie.

O ryzyku w przedsiębiorstwie mówi się również przy opracowywaniu trochę innych tematów takich jak na przykład zarządzanie jakością czy zarządzanie projektami. Wszędzie tam pojawia się możliwość wystąpienia ryzyka, a co za tym idzie odpowiednich metod do przeciwdziałania.

Metody zarządzania ryzykiem można określić na zasadach ogólnych (charakteryzujących sposoby postępowania) lub za pomocą specjalnie wypracowanych i nazwanych strategii. W pierwszym przypadku chodzi o takie metody jak np. unikanie ryzyka, przeniesienie go, podjęcie lub zwiększenie ryzyka. Ich opis można znaleźć we wspomnianym wyżej standardzie ISO.

 

Zgłębiając się w tematykę zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się jednak jeszcze szczegółowo z takimi koncepcjami jak ERM (kompleksowe zarządzanie ryzykiem), BCP (plany ciągłości działania), Disaster Recovery i innymi. Klasyfikują one ryzyko np. ze względu na skutki negatywne, możliwe efekty pozytywne, dotyczą badań nad zachowaniem ciągłości pracy danego przedsiębiorstwa czy utrzymaniem pozytywnego wizerunku firmy na rynku.

 

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie – techniki

 

Każdy etap zarządzania ryzykiem, każda metoda - to procesy bardzo złożone. W zależności od zastosowanych strategii stosuje się odpowiednie techniki do określania i charakterystyki poszczególnych elementów. Np. przy identyfikacji ryzyka można stosować techniki wywiadów, burzy mózgów - czyli zbierania pomysłów i opinii, a już przy pomiarze ryzyka stosuje się odpowiednie wzory i skale do obliczania i określania poziomu zagrożenia czy prawdopodobieństwa wystąpienia zjawiska.

 

Wprowadzenie procedur zarządzania ryzykiem do przedsiębiorstw jest coraz bardziej popularne. Ma na celu zminimalizowanie ewentualnych strat lub niedopuszczeni do sytuacji, w której nie będzie można zrealizować konkretnego zadania czy projektu.

 

Dobrze jest też dobrać techniki pozwalające w odpowiednim momencie rozpoznać i zdefiniować ryzyko w przedsiębiorstwie. Można do tego podejść, wprowadzając stałe procedury w firmie, można też prowadzić okresowe audyty, kontrolujące aktualną sytuację przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik placowy z uprawnieniami na wózki widłowe

    REMONDIS Polkowice Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny
    1 godz.
    Obowiązki: sortowanie odpadów; przygotowywanie załadunków; dbanie o czystość i porządek na placu;
  • Kontroler Finansowy

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje docelowe zadania: Kontrola, analiza oraz usprawnianie procesów gospodarki materiałowej w firmie produkcyjnej Kontrola zgodności raportów Grupy z księgami Spółki; przygotowywanie raportów i analiz Nadzór nad procesami materiałowym: definiowanie standardów, analiza i raportowanie...
  • Młodszy Doradca Klienta Biznesowego

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jerozolimskie 132    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    4 godz.
    Zakres obowiązków: sprzedaż oprogramowania Symfonii m.in. do działów księgowych, kadrowych oraz właścicieli firm; realizacja powierzonego planu sprzedaży; aktywne pozyskiwanie klientów podczas pracy na leadach i zimnej bazie; prowadzenie procesu sprzedażowego w oparciu o standardy...
  • Koordynator ds. inwestycji

    Multiplay Sp. z o.o. Sp.k   Opole    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   6 800 - 8 400 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Planowanie oraz nadzór nad budową i modernizacją sieci światłowodowych. Koordynowanie harmonogramów i współpraca z podwykonawcami. Kontrola jakości prac, zapewnianie zgodności z normami branżowymi. Zamawianie niezbędnych materiałów i sprzętu oraz zarządzanie dokumentacją zakupową....
  • Dyspozytor

    REMONDIS Sp. z o.o.   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej list zleceń i trasówek, Monitoring pojazdów - GPS, Obsługa klienta na podstawie otrzymanych zamówień; Obsługa systemu informatycznego funkcjonującego w Spółce, Rozpatrywanie reklamacji, Rozliczanie...
  • Technik dentystyczny ds. aparatów ortodontycznych z j. niemieckim

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.
    21 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Poszukujemy wykwalifikowanej osoby na stanowisko Technika Dentystycznego ze szczególnym nastawieniem na ortodoncję. W ramach pracy będziesz odpowiedzialny/a za...

Najnowsze artykuły

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

18 maja Polacy ruszą do urn, żeby wziąć udział w pierwszej turze wyborów i wybrać głowę państwa na kolejne pięć lat. Nad przebiegiem głosowania w każdym lokalu wyborczym będą czuwać członkowie OKW. Kim są pracownicy obsługujący wyborców i liczący głosy, w jaki sposób zostali wybrani do pełnienia tej funkcji oraz ile zarobią przy wyborach prezydenckich 2025?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379