Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wysoko toksyczna osobowość w pracy – jak rozpoznać?

Wysoko toksyczna osobowość w pracy – jak rozpoznać?

 
Wysoko toksyczna osobowość w pracy – jak rozpoznać?

Prawdopodobnie choć raz na swojej drodze spotkałeś / spotkałaś osobę, która potrafiła zepsuć Ci humor w ciągu sekundy i gdziekolwiek się pojawiała, siała zamęt i atmosferę zdenerwowania. O takich ludziach mówi się, że mają toksyczną osobowość – uciekają się do manipulacji i kłamstwa, wywołują konflikty, nie kontrolują swoich emocji oraz nie wykazują empatii. Co, jeśli osoba konfliktowa to Twój współpracownik i jesteś skazany / skazana na jej towarzystwo przez większość dnia? Jak poradzić sobie z konfliktowym współpracownikiem?

 

Wysoko toksyczna osobowość – cechy

 

Pojęcie osoby czy osób wysoce konfliktowych (high conflict people, HCPs) ukuł prawnik, terapeuta, mediator i wykładowca akademicki Bill Eddy. Zgodnie z opracowaną przez niego teorią – którą opisuje w licznych książkach, np. 5 Types of People Who Can Ruin Your Life – mają tendencję do zachowywania się w sposób, który prowadzi do eskalowania sporów zamiast ich łagodzenia i szukania kompromisu. Dla osób o wysoce toksycznej osobowości charakterystyczne jest:

 

  • oskarżanie innych – i nie dostrzeganie własnych błędów. Często czują się atakowane – mają na przykład wrażenie, że jeśli coś nie pójdzie po ich myśli, wydarzy się katastrofa. Z uwagi na poczucie zagrożenia (niezależnie od tego, jak jest ono realne), zaczynają same atakować innych czasami także po to, by uprzedzić wyimaginowany cios z czyjejś strony. HCPs niekoniecznie przy tym krzyczą czy posuwają się do gróźb – równie często przybierają postawę pasywno-agresywną;
  • myślenie zero-jedynkowe – zgodnie z teorią Eddy’ego dla osób o wysoce toksycznej osobowości wybór zawsze jest dwojaki: wszystko albo nic. Co więcej, w ich wyobrażeniu najczęściej chodzi o wybranie pomiędzy ich poglądem (czyli jedynym słusznym), a poglądem drugiej osoby (zawsze niesłusznym). W związku z tym zamykają się na niuanse jakiejś sprawy, przez co nie są w stanie dążyć do wypracowania kompromisu. Każde odstępstwo od ich własnego rozwiązania uznają bowiem za bezużyteczne i złe;
  • niekontrolowanie emocji – osoby o toksycznej osobowości opisanej przez Eddy’ego doświadczają silnych stanów emocjonalnych. Skalę tych emocji trudno przy tym określić jako adekwatną do okoliczności. Mogą na przykład silnie przeżywać nieistotną uwagę współpracownika na temat projektu, w którym wspólnie biorą udział. HCPs może wybuchnąć gniewem lub zemścić się w inny sposób na osobie, która nawet nie podejrzewa, że jej przypadkowa uwaga kogoś mogła urazić;
  • skrajne zachowania – silne emocje często znajdują ujście w postaci skrajnego zachowania – krzyku, przemocy fizycznej, ale też np. nagłej decyzji o odejściu z pracy, porzuceniu projektu. Osoby o wysoce toksycznej osobowości odczuwają silny stres i mają wrażenie, że jedynym rozwiązaniem jest poczynienie radykalnych kroków.

 

Sprawdź także, jak przejawia się bierna agresja w pracy

 

Wysoko toksyczna osobowość – jak sobie z nią radzić?

 

Współpraca z osobą, która ma tendencję do powyższych zachowań, bywa bardzo trudna. Bill Eddy we wspomnianej wyżej książce przedstawia jednak metody radzenia sobie w kontaktach z HCPs. Głównym celem jest w tej sytuacji niedoprowadzanie do konfliktów z taką osobą, łagodzenie obecnych sporów, a także rozpoznanie wzorców jej zachowań – dzięki czemu możesz wypracować właściwe reakcje.

 

Eddy zaleca postawę empatyczną, życzliwe odnoszenie się do konfliktowego pracownika – o ile to możliwe. Jeśli współpracownik zachowuje się w sposób niekontrolowany i stanowi zagrożenie, wówczas lepiej po prostu trzymać się od niego z daleka.

 

Ponadto, mediator radzi, by stworzyć listę scenariuszy, zgodnie z którymi może rozwijać się relacja z konfliktową osobą.

Czy uważasz, że dalsza współpraca – pod pewnymi warunkami, np. postawieniem jasnych granic, wytyczeniem oddzielnego zakresu obowiązków, reorganizacją godzin pracy – jest możliwa?

 

Specjalista zaleca też, by zawsze reagować na wrogie zachowanie ze strony konfliktowej osoby. Odpowiadać krótko i stanowczo, ale także spokojnie. Należy z kolei unikać porad, napomnień, pouczeń czy przeprosin.

 

Co więcej, w relacjach z trudnym współpracownikiem należy wyraźnie ustalić granice. Jeśli dana osoba łamie zasady współżycia społecznego, narusza Twoje dobra osobiste, stosuje mobbing lub w inny sposób stwarza dla Ciebie zagrożenie – należy zgłosić ten fakt pracodawcy, działowi HR lub – w przypadku łamania prawa – odpowiednim organom.

 

Kiedy uciążliwe zachowanie wciąż mieści się w granicach prawa – warto omówić problem np. z kierownikiem zespołu i zorganizować wspólne spotkanie, w czasie którego zostaną przypomniane czy przedstawione najważniejsze zasady dotyczące etyki pracy, kultury firmy, zasad funkcjonowania zespołu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Wielkanoc, którą tradycyjnie obchodzimy od Wielkiego Czwartku do Poniedziałku Wielkanocnego. Niestety nie wszyscy będą mogli skorzystać z aż tylu dni urlopu. Sprawdź, które dni Wielkiej Nocy są ustawowo wolne od pracy w 2025 roku, kto musi pracować w Niedzielę Wielkanocną oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379