Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

 
Wizerunek firmy - o czym należy wiedzieć?

Wizerunek przedsiębiorstwa

 

Wolny rynek i możliwości, jakie daje on obu stronom handlowej wymiany, stwarza sytuację, w której szczególnie ważny jest klient. Od jego decyzji zakupowych i preferencji zależy sukces firmy.


Dlatego niezwykle istotnym elementem strategicznym firm są działania w zakresie public relations, które pozwalają komunikować otoczeniu własny pozytywny obraz. Zgodnie z sugestią T. Goban-Klasa, początku PR-u należy dopatrywać się niemal w czasach starożytnych, ponieważ już wtedy ludzie wiedzieli jak kreować swoja reputację i informować o niej innych. Demokracja i system gospodarki wolnorynkowej niejako wymogły na przedsiębiorstwach konieczność tworzenia wizerunku firmy. Zasady budowania wizerunku własnej osoby, marki czy też przedsiębiorstwa mają szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach życia.

 

Co ma wpływ na kreowanie wizerunku firmy

 

Wizerunek firmy, wizerunek marki, wizerunek a tożsamość – to podstawowe pojęcia, bez których trudno będzie poruszać się w tematyce public relations. Wykreowanie odpowiedniej tożsamości oraz pozytywnego, atrakcyjnego wizerunku jest determinantem sukcesu na współczesnym, konkurencyjnym rynku. Ogólnym celem działań PR jest doprowadzenie do uzyskania, a następnie utrzymywanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa wewnątrz firmy – wśród jej pracowników, a także na zewnątrz.

 

Jak to osiągnąć i co trzeba wziąć pod uwagę, planując strategię? W. Budzyński w książce „Public relations. Zarządzanie reputacją firmy” ujmuje 3 podstawowe funkcje PR-u, które przynoszą zamierzony przez przedsiębiorców efekt:
• integracyjną,
• koordynacyjną,
• komunikacyjną.

Pierwsza z nich polega na scalaniu firmy z podmiotami jej otoczenia. Przedsiębiorstwo dopasowuje się do sytuacji na rynku, wytwarza w połączeniu ze środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym sprawnie działający system gospodarczy. Z tego powodu działania PR uzależnione są od preferencji konsumentów, współpracowników i personelu. Firma kreuje taki wizerunek, jakiego oczekuje od niej otoczenie, realizując przy tym własne cele. Zakres działań jest szeroki, a przedsiębiorcy starają się dbać o każdy aspekt wizerunku, w tym np. o silną markę pracodawcy.

 

Druga z funkcji związana jest z koniecznością koordynacji strategii public relations z wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwo elementami marketingowej promocji. Sposoby promowania nie powinny kolidować z pozytywnym wizerunkiem firmy.

 

Trzecia funkcja – komunikacyjna polega na przekazywaniu do otoczenia wizerunku organizacji, uwzględniając przy otrzymanie wiadomości zwrotnej. Jest ono istotne, ponieważ firma, przekazując określone treści konsumentom, pracownikom, a także konkurentom, musi dowiedzieć się, czy obrana strategia jest skuteczna i przynosi zamierzony efekt. Taki komunikat zwrotny można odczytać na przykład ze wzrostu sprzedaży produktów czy zwiększenia zainteresowania przedsiębiorstwem.

 

Tak ujęte funkcje i cele budowania wizerunku firmy współcześnie są coraz łatwiej weryfikowalne. Internet daje ogromne możliwości dotarcia do klientów, a wybory podejmowane przez przedsiębiorstwo, także te dotyczące osób, które promują produkty w mediach społecznościowych, mają niebagatelne znaczenie i są ważnym czynnikiem kształtującym wizerunek firmy.

 

Kształtowanie wizerunku firmy - dlaczego jest ważne


Kreowanie wizerunku firmy, najprościej mówiąc, przekłada się na finansowy zysk. Należałoby się w tym miejscu zastanowić, jakie czynniki kształtują preferencje nabywców. Wśród podobnych produktów, klient nie zawsze wybierze ten najtańszy. Choć konkurencyjna cena jest istotna, na decyzje zakupowe ogromny wpływ mają także strategie reklamowe i skuteczne kreowanie wizerunku marki produktów i samego przedsiębiorstwa.

 

Jak poprawić wizerunek firmy

 

Przedsiębiorstwo, które nie posiada przemyślanego systemu kreowania wizerunku i tożsamości, a także nie potrafi korzystać z innowacyjnych środków komunikowania ich otoczeniu, nie ma realnych szans na konkurowanie z organizacjami dbającymi o te elementy. Co więcej, wizerunek i tożsamość firmy powinny być stale kontrolowane i sprawnie dostosowywane do dynamicznie zmieniających się warunków. Jedna niewłaściwa decyzja, zbyt kontrowersyjna akcja reklamowa czy nieprzemyślane zachowanie pracownika mogą zburzyć nawet najbardziej dopracowany, budowany latami wizerunek firmy w Internecie.

 

Co zrobić w takiej sytuacji? Jak poprawić wizerunek firmy? Przede wszystkim trzeba znaleźć i dokładnie przeanalizować źródło problemu. Dlaczego obniżyły się przychody, skąd wynikają niepochlebne opinie konsumentów i czego dotyczą?

Przyczyny problemów mogą być przeróżne. Czasem poprawę sytuacji przyniosą proste działania, niegenerujące dużych kosztów. Może się jednak zdarzyć, że trzeba będzie zmienić całą strategię kształtowania wizerunku firmy. Ważne, aby wszelkie działania naprawcze były nakierowane na źródło problemów i dobrze przemyślane.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. personalnych i płac 

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa, Zawodzie 18    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój dzień pracy będzie się składał z: Prowadzenia dokumentacji kadrowo-płacowej zgodnie z obowiązującymi przepisami Naliczania wynagrodzeń z tytułu umów o prace i umów cywilno-prawnych Prowadzenie ewidencji urlopów, zwolnień oraz innych absencji, rozliczanie czasu pracy Sporządzania...
  • REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków Wdrożenie systemów informatycznych wspomagających prace użytkowników, Praca z systemami bazodanowymi, Instalowanie, aktualizowanie, konfigurowanie, optymalizowanie systemów oraz komponentów, Tworzenie dokumentacji technicznej oraz dokumentacji aplikacji, Tworzenie...
  • REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Główne obowiązki: Implementacja i rozwój systemów informatycznych usprawniających procesy biznesowe; Zarządzanie bazami danych oraz ich optymalizacja; Instalacja, konfiguracja i administracja systemami IT; Opracowywanie dokumentacji technicznej oraz użytkowej; Analiza problemów technicznych...
  • Samodzielna księgowa

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków: prowadzenie pełnej księgowości firmy (księgi handlowe) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, bieżąca weryfikacja, dekretacja i księgowanie faktur zakupowych i sprzedażowych (krajowych i zagranicznych), prowadzenie bieżącej sprawozdawczości do NBP i GUS,...
  • Agent Nieruchomości

    RE/MAX Dream Living   Warszawa, Bielany, Marymont    praca hybrydowa
    specjalista mid / junior / senior  kontrakt B2B  pełny etat   5 000 - 50 000 zł netto (+VAT)/mies.
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Pozyskiwanie klientów i budowanie z nimi długotrwałych relacji; Kompleksowa obsługa transakcji kupna, sprzedaży i wynajmu nieruchomości; Tworzenie ofert dostosowanych do potrzeb klientów; Organizowanie prezentacji nieruchomości oraz negocjowanie warunków transakcji;...
  • Projektant Instalacji Elektrycznych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...

Najnowsze artykuły

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Uczestniczą w spotkaniach, ale nie mają z kim porozmawiać. Spędzają cały dzień obok innych osób, lecz czują się bardziej samotni niż kiedykolwiek. Dlaczego? Skąd coraz powszechniejsze poczucie wyalienowania w pracy? – Samotność nie jest jedynie brakiem kontaktów społecznych, ale też subiektywnym odczuciem braku bliskości i wsparcia emocjonalnego – podkreśla psycholog Patrycja Modzelewska. 

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Godzinowe koszty pracy w Polsce należą do najniższych w całej Unii Europejskiej. Nowe dane Eurostatu

Europejski Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące średnich godzinowych kosztów pracy w 27 krajach Unii Europejskiej. Z zestawienia wynika, że koszty pracy są u nas niemal dwukrotnie niższe od unijnej średniej. Jednocześnie Polska jest jednym z państw UE, w których wzrost kosztów pracy był najwyższy na przestrzeni ostatniego roku.

Zakładka o nas – co napisać?

Zakładka o nas – co napisać?

W erze cyfrowej większość konsumentów, nawet tych, którzy ostatecznie dokonują zakupu lub korzystają z usługi stancjonarnie, sprawdza stronę firmy. Co więcej, klienci i kontrahenci szukają tam nie tylko cennika czy danych kontaktowych. Co jeszcze sprawdzają? Wyjaśniamy, co warto uwzględnić w zakładce „O nas" na stronie internetowej przedsiębiorstwa, a jakie informacje lepiej pominąć.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379