Strona internetowa firmy to bardzo potężne narzędzie służące do promowania przedsiębiorstwa w sieci, zdobywania nowych klientów, pozyskiwania partnerów biznesowych, kreowania wizerunku firmy, employer brandingu... Funkcji, jakie pełni dobrze przygotowana strona firmowa, można by wymieniać niemal bez końca – a jednak wielu przedsiębiorców wciąż traktuje swoje witryny lekceważąco. Tymczasem w erze cyfrowej większość konsumentów, nawet tych, którzy ostatecznie dokonują zakupu lub korzystają z usługi stancjonarnie, sprawdza stronę firmy. Co ważne, klienci i kontrahenci szukają nie tylko cennika czy danych kontaktowych. Chcą też dowiedzieć się czegoś o samej firmie, poznać jej misję, wartości, historię i priorytety. To szczególnie ważne w relacjach B2B. Zakładka o nas jest właśnie po to, by pokazać wszystkie atuty swojej firmy i zrobić dobre pierwsze wrażenie. Jak zatem stworzyć zgrabną wizytówkę, która pomoże wybić się Twojej firmie na tle konkurencji? Poniżej znajdziesz wskazówki na temat tego, co zawszeć i czego unikać w opicie Twojej firmy.
Spis treści
Czym jest zakładka O nas?
Zakładka O nas, O mnie, O Firmie, Poznaj nas, Nasza Firma, Kim jesteśmy – można spotkać się z różnymi nazwami – to zakładka umieszczana na stronach firmowych i blogach freelancerów.
Zwykle jest to pierwsza pozycja na pasku zakładek, umieszczana z lewej strony, jeśli pasek znajduje się w pozycji horyzontalnej (większość użytkowników internetu wodzi wzrokiem od lewej do prawej, podobnie jak w czasie czytania książki) lub na szczycie, jeśli pasek zakładek jest w pozycji wertykalnej. Wiele nowoczesnych stron miewa obecnie niestandardowy układ i np. umieszcza zakładki na kaflach o różnych kształtach, pasek zakładek ma formę koła itp. Ważne jest to, by zakładka O nas umieszczona była jako pierwsza bądź została dobrze wyróżniona i od razu rzucała się w oczy. Osoba zainteresowana naszą firmą nie powinna mieć najmniejszego kłopotu z jej znalezieniem.
-
O nas – co powinna zawierać ta podstrona?
Zakładka O nas ma na celu zaprezentowanie firmy użytkownikowi odwiedzającemu stronę. Powinna zawierać informacje, które pozwolą zorientować się, jakiego rodzaju działalność prowadzi firma, jaka jest jej misja / wartości (obecnie konsumenci i kontrahenci zwracają na to coraz większą uwagę), osiągnięcia i sukcesy. Można dodać historię, krótki opis struktury organizacyjnej (informacje o kadrze np. liczbie pracowników, przedstawić zarząd, siedzibie firmy, jej oddziałach), opis obszaru działalności. Wielu przedsiębiorców w tym miejscu umieszcza także krótką historię firmy (jeśli ta nie znajduje się w oddzielnej zakładce), co zwiększa wiarygodność przedsiębiorstwa i wzbudza zaufanie.
W zakładce O nas możesz zamieścić np.:
- krótkie wprowadzenie, w którym opisujesz przedmiot działalności firmy, zakres terytorialny jej działalności, liczbę oddziałów, strukturę organizacyjną i podobne informacje;
- informacje o certyfikatach jakości, innych oficjalnych certyfikatach / dyplomach potwierdzających prestiż i profesjonalizm;
- opisy najważniejszych pracowników / zarządu (obecnie często zamieszcza się również zdjęcia kluczowej kadry);
- informacje o nagrodach, sukcesach, wyróżnieniach,
- informacje o organizacji i udziale w ważnych wydarzeniach branżowych;
- informacje o założeniach firmy, wartościach promowanych przez przedsiębiorstwo, misji przedsiębiorstwa, idei przyświecającej powstaniu właśnie takiego przedsiębiorstwa. Warto napisać tekst odwołujący się do wartości, emocji, osobistej historii założyciela itp.
- informacje o aktywności dodatkowej, wpisującej się w misję firmy, np. działalności społecznej, charytatywnej, ekologicznej.
Dwa ostatnie elementy są bardzo ważne, gdyż często to właśnie one pozwalają wyróżnić się spośród setek firm prowadzących podobną działalność i ostatecznie przyciągnąć klienta czy nawiązać współpracę z ważnym partnerem biznesowym.
Należy także pamiętać, że w zakładce liczy się konkret – to klucz do sukcesu. Tekst powinien być oryginalny, ale i autentyczny. Jeśli piszesz o sukcesach, poprzyj je konkretnymi liczbami.
Ważne są też rekomendacje. Na wielu stronach można znaleźć hasło: Zaufali nam i listę podmiotów, które skorzystały z oferty firmy.
Warto także przedstawić ludzi, którzy tworzą firmę. Dzięki takiemu zabiegowi organizacja budzi większe zaufanie i sympatię. Można dodać zdjęcie grupowe, przedstawić założycieli. Należy jednak unikać wklejania przypadkowych zdjęć ze stocka jako zdjęć zespołu – to wprowadza w błąd i może zostać łatwo wykryte!
Zamiast suchych danych, nudnych informacji, dobrze jest wpleść w opis emocje, zaangażować odbiorców i sprawić, aby chcieli dowiedzieć się o firmie jeszcze więcej. Takie efekty daje storytelling w marketingu. Opis konkretnego przypadku (tzw. case study) albo przełomowych momentów dla biznesu to szansa na przedstawienie historii firmy w ciekawy sposób, pokazanie emocji, zaangażowania, pasji.
-
Kto najczęściej przegląda zakładkę o nas?
Zakładka O nas zaadresowana jest w szczególności do obecnych i potencjalnych:
- klientów,
- partnerów biznesowych,
- pracowników,
- podmiotów ze środowiska branżowego,
- mediów.
To te grupy są zwykle najbardziej zainteresowane opisem firmy i mają powód, by sprawdzić tę sekcję i dowiedzieć się czegoś o firmie. Należy oczywiście być przygotowanym na to, że każdy użytkownik internetu, również taki, który trafi na stronę Twojej firmy przypadkowo, przeczyta zmieszczony w tej zakładce opis. Dlatego warto postarać się o to, by był on napisany zrozumiałym językiem pozbawionym nadmiaru branżowego żargonu i zachęcał do dowiedzenia się czegoś więcej o firmie.
Zakładka o nas a content marketing
Opis firmy powinien być skonstruowany zgodnie z zasadami content marketingu, UX (user experience) i SEO.
Oznacza to między innymi, że:
- opis powinien być podzielony na akapity lub sekcje – tzw. ściana tekstu odstrasza internautów.
- podstrona powinna mieć elementy wzbogacające doświadczenie użytkownika, np. grafiki, wyróżniki, różnorodne tło, elementy interaktywne. Elementy te zwiększają szansę na to, że użytkownik zechce pozostać w zakładce dłużej, co w efekcie przełożyć się na lepszą konwersję,
- treść strony powinna być unikalna (nie powinna być to kopia opisu znajdująca się w innej zakładce),
- opis powinien zawierać tzw. frazy kluczowe, indeksowane w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki tym frazom masz szansę na lepsze pozycjonowanie sklepu / strony firmowej w internecie, a więc przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów czy kontrahentów.
Zakładka o nas – jakich błędów nie popełniać?
-
Puste hasła
Najczęstszym błędem w opisie Twojej firmy będzie uwzględnienie sztampowych haseł, utartych sloganów, jak np.
Jesteśmy najlepsi na rynku, posiadamy wieloletnie doświadczenie. Oferujemy wysoką jakość usług i przystępną cenę. Nasi klienci są zadowoleni, bo dbamy o każdy szczegół.
Taki opis nie mówi klientowi zupełnie nic. Może zostać odebrany jako przesadne chwalenie się bez uzasadnienia. Co więcej, znajdą się tysiące firm, które mogłyby dodać ten tekst na swojej stronie i byłby on zgodny z prawdą, ponieważ jest bardzo ogólny. Warto się chwalić i wyróżniać, ale podając konkretne informacje np. liczby, nagrody, osiągnięcia, obecność na ważnych targach, udział w ważnych branżowych wydarzeniach, partnerstwo międzynarodowe, patronaty itp.
-
Zbyt długi opis firmy
Kolejna kwestia to dopracowanie opisu – powinien być zwięzły, ale treściwy. Klienci szybko zauważą próby tzw. lania wody. Jeśli nie znajdą już na początku cennych z ich punktu widzenia informacji, nie zechcą doczytać opisu do końca i zamkną stronę.
-
Tekst trudny do odczytania
Kolejnym błędem jest brak odpowiedniego sformatowania tekstu, czyli przynajmniej podziału na akapity, sekcje, wątki. Niewłaściwe jest używanie trudnych do odczytania czcionek, czcionki słabo widocznej na wybranym kolorze tła. Przeszkadzać może również nadmiar elementów interaktywnych, animacji itp.
-
Błędy w pisowni
Błędy ortograficzne, interpunkcyjne, językowe mogą poważnie naruszyć profesjonalny wizerunek naszej firmy. Dbałość o kwestie językowe świadczy o przywiązywaniu wagi do szczegółów. Nie uda nam się wzbudzić zaufania u kontrahentów, jeśli nie dbamy o własną stronę internetową!
-
Wykorzystanie opisu AI bez korekty
Programy oparte na sztucznej inteligencji mogą być ogromną pomocą w czasie opisywania własnej firmy. Pamiętajmy jednak, że jest to narzędzie niedoskonałe, które z uwagi na niekompletne dane, brak znajomości specyfiki przedsiębiorstwa czy chociażby trudności związane z językiem polskim – może wygenerować mało wartościowy opis Twojej firmy.
W opisie wygenerowanym przez AI mogą pojawić się nieprawdziwe lub niekompletne informacje, przekłamania czy sztampowe, zbyt ogólne sformułowania. Dlatego jeśli w jakimś stopniu posiłkujesz się takim programem, przed publikacją treści na stronie koniecznie zweryfikuj prawdziwość i adekwatność tekstu! Zwróć także uwagę na błędy gramatyczne, interpunkcyjne i językowe, które mogą się pojawić w opisie AI.
Czytaj także: Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?
Zakładka o nas – najczęściej zadawane pytania:
-
Co wpisać w zakładce o nas?
W zakładce O nas należy opisać krótko działalność swojej firmy. Warto podać informację o pracownikach, oddziałach firmy, zakresie terytorialnym działalności oraz historii swojej firmy. Nie można również zapomnieć o osiągnięciach oraz rekomendacjach. Warto zastanowić się także, jak podkreślić unikalność swojej firmy. Można np. opisać misję i wartości firmy, jej działalność społeczną czy charytatywną.
-
O nas – dlaczego ta strona jest tak ważna dla firmy?
Niemal każdy sklep internetowy, strona firmowa, strona freelancera posiada obecnie zakładkę O nas. Jest to ważny element budowania wizerunku i komunikacji z klientami oraz kontrahentami. Dobry opis w zakładce O nas zwiększa wiarygodność firmy, przyciąga klientów, kontrahentów i nowych pracowników.
-
Strona o nas – czego nie pisać?
W zakładce O nas należy unikać wszystkiego, co może stanowić zagrożenie dla reputacji Twojej firmy (kontrowersyjne treści, opis konfliktów). Nie powinno zamieszczać się też w tej sekcji pustych przechwałek i ogólników, które nie oddają specyfiki danego przedsiębiorstwa. Warto chwalić się osiągnięciami, ale opowiedzieć o nich, podając konkrety.