Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stoi na straży przestrzegania praw osób korzystających z usług i dokonujących zakupu. Urząd dba również o kształtowanie polityki antymonopolowej, przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji, a także zapobieganie takim zjawiskom jak zmowa cenowa. Czytaj dalej i dowiedz się, komu podlega UOKIK i jak można zgłosić do niego skargę.
Co to UOKIK?
UOKIK to urząd kierowany przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który stanowi z kolei centralny organ administracji państwowej. Prezes UOKIK powoływany jest przez Prezesa Rady Ministrów spośród kandydatów wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Prezes urzędu odpowiada bezpośrednio przed premierem.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zadania
Zakres działań i odpowiedzialności Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów określa Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, a także inne przepisy, m.in. art. 84 i art. 85 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Oprócz stania na straży przestrzegania przepisów antymonopolowych i praw konsumentów Prezes UOKIK wydaje również opinie w sprawie projektów pomocy publicznej.
Naruszenie praw konsumenta i konkurencji – jak zgłosić do UOKIK?
Skargę do UOKIK może zgłosić każdy, i to anonimowo. Zachowanie anonimowości może być istotne na przykład wówczas, gdy niedozwolonych praktyk dopuszcza się pracodawca osoby zgłaszającej naruszenie.
Zawiadomienie o naruszeniu przepisów dotyczących konkurencji można wysłać na kilka sposobów, np. listownie na adres:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Departament Ochrony Konkurencji
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Zgłoszenie przekażemy także za pośrednictwem systemu ePUAP bądź mailowo, na adres dok@uokik.gov.pl.
Zgłaszający może skontaktować się także z jedną z 8 delegatur UOKiK, jeśli dana sprawa ma przede w
szystkim wymiar lokalny. W razie jakichkolwiek wątpliwości do dyspozycji są także Departamentem Ochrony Konkurencji i Departamentem Przeciwdziałania Zmowom Przetargowym.
Urząd instruuje, że w zawiadomieniu należy podać (konkurencja.uokik.gov.pl):
- nazwę przedsiębiorcy, co do którego zachodzi podejrzenie, że stosuje praktyki ograniczające konkurencję,
- opis stanu faktycznego będącego podstawą zawiadomienia,
- wskazanie przepisu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów lub Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, którego naruszenie podejrzewa zawiadamiający:
- porozumienia ograniczające konkurencję – art. 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (oraz odpowiadający mu art. 101 TFUE) zakazuje porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym;
- nadużywanie pozycji dominującej – art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (oraz odpowiadający mu art. 102 TFUE) zakazuje nadużywania pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców,
- uprawdopodobnienie naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów lub Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- dane identyfikujące osobę zgłaszającą zawiadomienie.
Z kolei indywidualni konsumenci, którzy chcą zgłosić naruszenie swoich praw, mogą skorzystać z Infolinii Konsumenckiej, działającej w dni robocze w godzinach 8:00-18:00:
- (+48) 801 440 220
- (+48) 22 290 89 16
Konsument może także wysłać zapytanie e-mailem na adres porady@dlakonsumentow.pl bądź zwrócić się do miejskiego / powiatowego rzecznika konsumentów. Więcej informacji na temat rozwiązywania szczególnych sporów – np. z bankami, dostawcami usług telekomunikacyjnych, usług energetycznych czy przewoźnikami znajdziemy na stronie UOKiK w zakładce: Konsumenci / Pomoc dla konsumentów.