Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ubrania a koszty uzyskania przychodu – kiedy można odliczyć zakup ubrań?

Ubrania a koszty uzyskania przychodu – kiedy można odliczyć zakup ubrań?

 
Ubrania a koszty uzyskania przychodu – kiedy można odliczyć zakup ubrań?

Czy prawniczka albo przedstawiciel handlowy pracujący na B2B mogą potraktować eleganckie ubranie przeznaczone do pracy jako koszt uzyskania przychodów? W końcu profesjonalny wygląd sprawia, że prezentują się lepiej, budzą zaufanie klientów… Albo czy przewodnik miejski może w ten sam sposób potraktować wygodne buty, które ułatwiają mu pracę? Czy ubranie można uznać za firmowy wydatek? Tak, ale pod pewnymi warunkami. Czytaj dalej i sprawdź, kiedy jest to możliwe.

 

Nowe ubranie a odliczenie od podatku – w jakich przypadkach możemy to zrobić?

 

Żadnych wątpliwości nie budzi wliczenie w firmowe koszty odzieży roboczej, specjalistycznej, a nawet okularów dla pracownika etatowego, który wykonuje swoje obowiązki przy komputerze. Czy jednak przedsiębiorca może zaliczyć nowy garnitur, eleganckie obuwie itd. do kosztów uzyskania przychodu? Tutaj sprawa nie jest już tak oczywista.

Koszty uzyskania przychodów, to wydatki, które zmniejszają podstawę opodatkowania, a więc sprawiają, że przedsiębiorca zapłaci niższy podatek dochodowy. Zgodnie z art. 22. Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych są to wydatki poniesione w celu:

  • osiągnięcia przychodów lub
  • zachowania źródła przychodów lub
  • zabezpieczenia tegoż źródła. 


Aby zaliczyć dany koszt jako koszt uzyskania przychodu, musi być zachowany przyczynowo-skutkowy związek z co najmniej jednym z tych celów. Co ważne, od tej zasady są wyjątki wymienione w art. 23. ustawy o PIT. Podstawy opodatkowania nie obniżą m.in. koszty reprezentacji. Ustawa nie definiuje owej reprezentacji, ale można ją rozumieć jako okazałość i wystawność, która ma kształtować odpowiedni wizerunek firmy w oczach klientów.

Ubranie, aby stanowiło firmowy koszt, musi być ściśle związane z przychodami firmy. Celowość danego zakupu i jego związek z przychodem i charakterem prowadzonej działalności gospodarczej w razie kontroli skarbówki musi udowodnić przedsiębiorca.

 

Odliczenie zakupu ubrania – szczegółowe warunki

 

Aby wydatki na ubranie czy obuwie można było zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu, zakupione rzeczy muszą całkowicie utracić osobisty charakter. W związku z tym, że każdy z nas, aby normalnie funkcjonować – w zależności od wykonywanej przez siebie pracy itd. – kupuje zarówno odzież, jak i buty, dlatego uznaje się, że takie zakupy oznaczają realizację zwykłych potrzeb danej osoby. Ludzie nabywają przecież ubrania i buty, niezależnie od tego, czy reprezentują grupę przedsiębiorców, czy nie. Dostosowanie ubioru do wykonywanego zawodu nie odbiega w żaden sposób od przyjętych norm społecznych, dlatego nie jest uznawane za związane z działalnością gospodarczą.

Kiedy zatem ubranie traci osobisty charakter i zyskuje znaczenie dla przychodów firmy? W koszty można wliczyć odzież, która zawiera elementy identyfikujące markę przedsiębiorcy. Muszą one znajdować się w widocznym miejscu i być zamieszczone na stałe – odpadają więc broszki z monogramem czy inicjały przedsiębiorcy wyhaftowane na metce po wewnętrznej stronie ubrania. Organ podatkowy nie powinien kwestionować natomiast koszulki, na której znajduje się widoczne logo firmy, kurtki z dużą naszywką itd., a nawet garnituru, o ile spełnia on powyższe wymagania.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista produkcji

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu produkcyjnego zgodnie z procedurami i instrukcjami produkcyjnymi; Dokumentowanie przebiegu produkcji systemie komputerowym; Kontrolowanie pracy i parametrów maszyn; Uruchomienie i zatrzymanie procesu produkcyjnego; Obsługa zleceń...
  • LINKTIS Sp. z o.o.   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa bieżących. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz przewoźnikami lotniczymi. Negocjacje cenowe i przygotowywanie ofert transportowych.
  • Inżynier / Inżynierka ds. odbiorów i modernizacji

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Prace związane z przygotowaniem obiektu do otwarcia. Udział w odbiorach nowych inwestycji od Generalnego Wykonawcy. Koordynacja i nadzór nad wykonywaniem okresowych przeglądów oraz konserwacji elementów budynku i instalacji. Wsparcie zespołu zarządzania nieruchomościami w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. gwarancji i usterek

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Kontakt z klientem – odpowiadanie za komunikację z klientem (od przyjęcia zgłoszenia aż po rozwiązanie usterki). Diagnoza i ocena usterek powstałych na inwestycjach mieszkaniowych. Koordynacja usuwania usterek z generalnym wykonawcą oraz firmami budowlanymi. Wewnętrzna...
  • Project Manager (PRS)

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Zarządzanie projektami R4R od pozwolenia na budowę do przekazania nieruchomości do użytkowania. Nadzór nad realizacją założeń budżetowych oraz harmonogramu procesu inwestycyjnego. Prowadzenie odbiorów końcowych inwestycji w imieniu spółki. Nadzór nad poprawnością...
  • Finance Application Support Analyst - French Speaker

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 godz.
    Day-to-day responsibilities include: Coordinate with end users and assist them with their regular problems/issues, these issues will be managed through Aon’s ticketing system – Service Now. Develop new ideas and present them to the end users and team. Analysing and documenting the issues,...

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.