Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Trudne rozmowy z pracownikami: jak je przeprowadzać?

Trudne rozmowy z pracownikami: jak je przeprowadzać?

 
Trudne rozmowy z pracownikami: jak je przeprowadzać?

Wszyscy lubimy przekazywać dobre wiadomości. Niestety życie pisze różne scenariusze i trudne rozmowy z pracownikami są naturalnie wpisane w obowiązki managera czy pracodawcy. Jak je prowadzić, by były efektywne i bez zbędnych, niszczących emocji? Jak przedstawić złe wieści, by nie psuć relacji i atmosfery w zespole?

 

Trudne rozmowy w pracy: jakimi zasadami się kierować?

 

Wysłanie zbiorowego maila ze złą informacją może być niekiedy sporą pokusą. Zaoszczędzimy czas, a informacja zwrotna przyjdzie tylko od tych pracowników, którzy mają jakieś dodatkowe pytania czy wątpliwości. Choć pozornie bezpieczny, to nie najlepszy pomysł. Pracownicy mogą czuć się potraktowani przedmiotowo, zaczną się domysły, spekulacje i plotki na temat sytuacji w firmie. Dezinformacja w kryzysie jest wrogiem wszystkich. Dlatego warto postawić na bezpośrednie relacje, a spotkanie podsumować wiadomością mailową.

 

Poniżej kilka wskazówek, z którymi warto się zapoznać przed rozmową z pracownikami.

 

  • Zaplanuj przebieg rozmowy

 

Nie wszystko da się przewidzieć. Być może padną trudne pytania albo trudny pracownik wybuchnie krzykiem. Niemniej, dobrze jest na spotkanie iść z planem w głowie. Pomóc mogą wypisane wcześniej tematy na rozmowę. Warto przemyśleć, jak przedstawić problem prostym językiem i tak, by nie pozostawiać pola do interpretacji.

 

  • Opanuj stres

 

Stres może działać mobilizująco i to normalne, że towarzyszy obu stronom trudnej rozmowy. Opanowanie go nie zawsze jest proste. By nie dać się przytłoczyć negatywnym emocjom, warto, poza planowaniem rozmowy, przemyśleć możliwe rozwiązania, korzystne dla pracownika. Niech w miarę możliwości spotkanie nie będzie konfrontacją, a próbą wypracowania wspólnego rozwiązania, które zaakceptują obie strony.

 

  • Powołuj się na fakty

 

Warto też sobie uświadomić, że przekazywanie złych wiadomości jest częścią naszej pracy. Zamiast więc układać setki scenariuszy, przewidywać reakcje pracowników i swoje, warto skupić się na faktach. Zakłamywanie rzeczywistości jest rozwiązaniem na krótką metę, a pracownicy, którym przekazano część informacji, mogą czuć się oszukani.

 

Warto też unikać osobistych ocen. Konstruktywna krytyka to taka, z której podwładny dowie się, co robił źle i otrzyma jasny komunikat, co powinien poprawić. „Nie jesteśmy z ciebie zadowoleni. Opuściłeś się w pracy” tak naprawdę niewiele wnosi. „Twoje wyniki w zeszłym miesiącu spadły o 20%, porozmawiajmy o tym” jest o wiele konkretniejszą informacją.

 

  • Określ oczekiwania

 

Przekazanie złej wiadomości i pozostawienie pracowników samym sobie także nie jest dobrym rozwiązaniem. Wszyscy będą czuć się bezpieczniej, wiedząc, co może spotkać ich w przyszłości, jakie kroki podejmie firma, by poradzić sobie z problemami albo czego oczekuje się od pracownika, którego wyniki nie są zadowalające. Pamiętajmy też, aby nie prowadzić monologu, a prezentować postawę otwartą na dialog – rozmowy z podwładnymi umożliwiające wyjaśnienie ich wątpliwości.

 

  • Wczuj się w rolę rozmówcy

 

Mówi się, że chwalić należy na forum, a krytykować w cztery oczy. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeśli ma się odbyć rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem. Postawienie go w niezręcznej sytuacji, wyliczanie jego błędów w obecności wielu osób, wprawi go w zakłopotanie, odciągnie uwagę od sedna problemu. Taka praktyka jest także niekorzystna dla relacji w zespole, wprowadza atmosferę strachu i niepotrzebny stres w pracy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • US Broking Client Service Delivery Administrator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Overview The main goal of all teams involved in US broking is to advise our clients on the best group healthcare insurance offered by medical vendors on the market, in cooperation with our US teams. Based on the received documentation concerning different insurance options available, we analyze and...

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.