Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Transformacja cyfrowa – czy AI zastąpi pracowników działów HR?

Transformacja cyfrowa – czy AI zastąpi pracowników działów HR?

 
Transformacja cyfrowa – czy AI zastąpi pracowników działów HR?

Jestem bezsprzecznym dowodem na to, że my HR-owcy zastanawiamy się i badamy wpływ sztucznej inteligencji na naszą pracę oraz rolę, jaką odegra w procesach, które wspieramy. Interesuje mnie zarówno perspektywa krótko i długoterminowa. Na bieżąco poszukuję informacji na temat transformacji cyfrowej, technologii AI czy roli AI w biznesie. Analizuję dostępność innowacyjnych narzędzi usprawniających pracę działu HR, jakim zarządzam, pracę kadry menedżerskiej realizującej wizję i strategię organizacji, jak i samych pracowników.

 

Spis treści

Czy istnieje realna szansa, że sztuczna inteligencja zastąpi pracowników HR?


Zastanawiając się nad rolą AI w obszarze HR oraz ewentualnymi zagrożeniami związanymi z jej wprowadzeniem, postanowiłam zapytać o te kwestie samą sztuczną inteligencję (Chat GPT).


Uzyskałam odpowiedź, że specjaliści HR mogą być spokojni o swoje stanowiska, ponieważ AI nigdy nie zastąpi człowieka w tym, co ludzkie, a więc w reprezentowaniu i odczytywaniu emocji, podejmowaniu decyzji w oparciu o doświadczenia, okoliczności, warunki zewnętrzne, potrzeby, cele czy uczucia.


Chat „jest także przekonany”, że obszar human resources jest kluczowym elementem w zarządzaniu organizacją. Przypomina, że sztuczna inteligencja AI odgrywa coraz większą rolę w procesach zarządzania zasobami ludzkimi, niemniej zapewnia, że AI nie zastąpi całkowicie pracowników działów HR. Argumenty, na jakie się powołuje, są moim zdaniem całkiem zdroworozsądkowe. Wskazuje na aspekty pracy, z którymi nie poradzi sobie AI:

 

  • Ludzki kontakt


Większość zadań w pracy HR-owców wymaga indywidualnego podejścia, empatii, zrozumienia sytuacji i potrzeb obu stron stosunku pracy, właściwych interakcji międzyludzkich, rozumienia wielowątkowości, reguł społecznych, mowy (razem z tonem głosu), w tym także mowy ciała. Jak twierdzi Chat: „sztuczna inteligencja nie jest w stanie w pełni zastąpić” człowieka w tym aspekcie pracy.

 

  • Podejmowanie złożonych decyzji


Pewne jest, że AI może szybko przygotowywać dla działów HR różnorodną analitykę, dostarczać bardzo szerokie dane, współtworzyć wspierające narzędzia. Jednak ostatecznie decyzje, zwłaszcza te dotyczące kultury organizacyjnej, zarządzania zasobami ludzkimi i talentami, rozwiązywania konfliktów, motywowania, rekrutowania czy oceniania – wymagają ludzkiej intuicji, znajomości kierunku rozwoju organizacji, jej celów, łączenia wielu płaszczyzn jednocześnie. Te wszystkie kompetencje wynikają nie tylko z wiedzy, ale przede wszystkim z naszego doświadczenia, umiejętności wyciągania wniosków z analizy wielu danych, rozumienia strategii organizacji, znajomości aktualnej sytuacji ekonomicznej, rynku pracy czy warunków społeczno-kulturowych obszaru, w którym się pracuje.

 

Czytaj takżeSztuczna inteligencja sprawdza Twoje CV – jak przejść z sukcesem rekrutację?


Jak AI wspiera dziś dział HR? Przykłady


Jestem przekonana, że sztuczna inteligencja jeszcze długo nie będzie w stanie całkowicie zastąpić pracowników działów HR. Niemniej musimy pamiętać, że AI jest już gotowa, by wspierać nasze HR-owe procesy w szerokim zakresie, koncentrując działania na automatyzacji procesów rekrutacji czy wykonywaniu za nas pewnych elementów tych procesów np. powtarzalnych i rutynowych operacji. Poniżej kilka przykładów.

 

  • Rekrutacja i selekcja


Wykorzystanie AI przy selekcji CV kandydatów, którzy zaaplikowali na nasze ogłoszenie jest już codziennością w pracy specjalistów ds rekrutacji.


Większość systemów rekrutacyjnych (ATS), jakimi wspierają się obecnie rekruterzy, ma dostępne funkcjonalności, w których sztuczna inteligencja weryfikuje zapisy CV (wyszukuje w CV słowa / frazy kluczowe) i w oparciu o treść naszego ogłoszenia generuje listę kandydatów, którzy przygotowali najlepiej pasujące CV (nie mylcie proszę z określeniem „lista najlepszych kandydatów” – pamiętajmy, że jesteśmy na etapie weryfikacji dokumentacji).


Sztuczna inteligencja AI w rekrutacji jest także w stanie szybko i efektywnie zweryfikować wymogi zawarte w kwestionariuszach rekrutacyjnych, i pozwala stworzyć listę kandydatów wg wskazanego kryterium / bądź kilku kryteriów. Przez co stanowi niezwykle wspierające dla rekrutera i optymalizujące pracę narzędzie.

 

  • Czy sztuczna inteligencja jest lepsza niż ludzka intuicja w wyborze pracownika?


Odpowiedź brzmi: Nie. Sztuczna inteligencja za pomocą zaprojektowanych algorytmów zero-jedynkowo generuje wyniki, wskazując na dopasowanie zawartych w CV informacji do wymogów stanowiska ujętych w ogłoszeniu. Za pomocą sztucznej inteligencji nie jesteśmy w stanie zweryfikować, jakie kandydat ma podejście do pracy, jakie realnie ma umiejętności, co go motywuje do pracy, jakie ma wartości i finalnie – czy pasuje do naszego zespołu. W dalszym ciągu człowiek jest niezbędny do weryfikacji potencjału kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej i podejmowania decyzji o zatrudnieniu.

 

  • Czy wykorzystanie AI w HR jest dużym zagrożeniem dla kandydatów?


Narzędzia oparte na AI mogą być przez kandydata postrzegane jako zagrożenie i utrudnienie. Sztuczna inteligencja, z jakiej korzystają obecnie ATS-y, wymaga od kandydatów – każdorazowo przygotowania dedykowanego CV pod konkretną ofertę pracy u danego pracodawcy, co znacząco zwiększy prawdopodobieństwo trafienia na listę dobrze dopasowanych CV do potrzeb pracodawcy.

 

Czytaj takżeKłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

 

 

W jakich jeszcze procesach sztuczna inteligencja wesprze pracowników działów HR?

 

  • Generowanie materiałów rekrutacyjnych i biznesowych


Fascynującym aspektem, w jakim sztuczna inteligencja może być dla nas nieocenionym wsparciem, jest możliwość niezwykle łatwego przygotowywania atrakcyjnych materiałów employer brandingowych, np. contentu na posty rekrutacyjne czy pokazujące atmosferę pracy wraz z dopasowaną grafiką, jak również filmów / rolek wysokiej jakości na nasze media społecznościowe, i to wszystko bez pracy zatrudnionego grafika. Sztuczna inteligencja jest w tym coraz lepsza. Barierą w korzystaniu z tych rozwiązań mogą być płatne wersje dostępu do zaawansowanych funkcjonalności AI.

 

  • Analiza danych HR


Kolejnym obszarem, w którym możemy zastosować technologię AI w HR, jest zarządzanie danymi. AI może analizować ogromne ilości danych HR-owych w bardzo krótkim czasie, co pomaga pracownikom działów HR wyciągać wnioski, poszerzać wiedzę na temat kosztów i ich pochodnych, benefitów, fluktuacji, rotacji, czasu czy sposobu realizacji zadań przez nasze zespoły. Stosowanie w tych obszarach analityki AI wesprze specjalistów HR w rekomendowaniu zarządowi nowych rozwiązań (m.in. nowych benefitów zwiększających atrakcyjność pracodawcy na rynku) i w podejmowaniu strategicznych decyzji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.

 

  • Ocena i rozwój pracowników


Przyznam, że to ogromne pole do popisu dla sztucznej inteligencji. Systemy oparte na AI mogą pomóc nam zbudować bardzo skuteczne, łatwe w użytkowaniu narzędzia, które przeprowadzą nas przez proces oceny i dalej rozwoju pracowników. Sztuczna inteligencja przygotuje treść ankiet z pytaniami, podpowie, jak zaplanować przeprowadzenie takiego procesu, w jakim okresie, jakie powinny być efekty takich działań. AI wskaże również ważne aspekty, jakie warto poruszyć podczas rozmów z pracownikami (co może wesprzeć działy HR w przygotowaniu „manuala" / szkolenia dla kadry menadżerskiej z przeprowadzania rozmów oceniających). Co więcej, system AI bardzo szybko posegreguje dane wg narzuconych kryteriów, dając podstawę do szerokich analiz / opracowań / rekomendacji.

 

Po uzyskaniu decyzji zarządu o wdrożeniu programów rozwojowych – pomoże także w przygotowaniu dopasowanych do potrzeb ludzi i możliwości organizacji planów szkoleniowych, ścieżek karier / sukcesji, a po przeprowadzeniu szkoleń – pomoże zaprojektować narzędzie i dokonać oceny ich efektywności.

 

  • Badanie opinii pracowników


Mówiąc o zaletach sztucznej inteligencji, nie sposób pominąć faktu, że dzięki AI możemy w prosty sposób zweryfikować nastroje w organizacji i poziomy zadowolenia pracowników. Ale bądźmy spokojni, identyfikacja kłopotów to jedno, lecz ich rozwiązaniem dalej zajmuje się człowiek, gdyż to przecież człowiek wie, jak najszybciej rozwiązać dany problem, pamiętając o kierunku, w jakim rozwija się firma, o wymaganiach gospodarki / konkurencji, o misji, wizji i celach, jakie obrała sobie organizacja.

 

Czytaj także„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

 

Jak sztuczna inteligencja wspiera procesy HR-owe? Przykład

 

Już dziś chat AI pomoże przygotować pełen proces badania satysfakcji pracowników. Poniżej przedstawiam nasze wspólne działania. Aby uzyskać konieczne informacje i dowiedzieć się, jak właściwie przygotować takie badanie, zapytałam o to Chat GPT.

 

  • Pytanie do AI: Jak poprawnie przeprowadzić ocenę zadowolenia z pracy wśród pracowników?


Odpowiedź, jaką udzielił mi chat, była bardzo uporządkowana. Chat opisuje w profesjonalny sposób cel badania, proponuje metody badania, czyli narzędzia i sposoby przeprowadzenia ankiety wśród pracowników. Wskazuje obszary, o które możemy zapytać i przygotuje pomysły na gotowe pytania weryfikujące to, jak się pracuje w naszej organizacji (zarówno pytania zamknięte jak i otwarte).

 

AI proponuje, by w ankiecie zadać pracownikom pytanie:

 

Czy pracownicy są (i w jakim stopniu) zadowoleni z:

 

  • wynagrodzenia,
  • współpracy w zespole,
  • współpracy z przełożonym,
  • rozwoju,
  • ścieżki sukcesji,
  • komunikacji wewnętrznej. 

 

Przypomina o zasadzie anonimowości, wskazuje optymalny czas na zbieranie odpowiedzi, jak również podpowiada, jak można przeanalizować zebrane dane według kryteriów ukrytych w pytaniach. Wskazuje także, że takie wyniki trzeba przedstawić osobom decyzyjnym, zakomunikować pracownikom, wdrożyć zmiany i monitorować ich postępy.

 

 

  • Case study: Zaplanowanie badania satysfakcji z pracy wśród pracowników obszaru produkcji


Przetestowałam ten proces osobiście. Poprosiłam Chat o zaprojektowanie prostego badania satysfakcji dla grupy pracowników w firmie produkcyjnej o średniej wielkości zatrudnienia. Wyniki pracy narzędzia AI pokazały pewną strukturę badania wraz z opisanym celem i metodologią. Jednak dla mnie, jako praktyka z dużym doświadczeniem, wyniki zapytania były niewystarczające. Zabrakło pogłębienia treści pytań, pytań dedykowanych pod konkretne potrzeby grupy pracowniczej. Braki te wynikały z nieznajomości specyfiki firmy, dla której projektowane było badanie.

 

Dla osób mniej doświadczonych, wyniki pracy Chatu mogą być inspirujące i ukierunkowujące na pogłębienie treści pytań. Otrzymujemy nieźle dobrane kryteria / pytania dedykowane grupie pracowników produkcyjnych. Wystarczy je dopracować. Nie brakuje w odpowiedzi AI rekomendacji, co należy zrobić po zebraniu danych i przeanalizowaniu wyników.

 

Podsumowując: AI może być wsparciem dla pracowników znających organizację, mających wiedzę merytoryczną i doświadczenie w zakresie HR. Z pewnością pomoże w stworzeniu zarysu potrzebnego narzędzia, dalej jednak konieczne będzie dopracowanie narzędzia tak, by stało się dla nas realnie użyteczne.

 

Bardziej zaawansowana (niestety płatna) technologia AI wskaże także obszary, którymi należy się zająć natychmiast po przeprowadzeniu ankiety. Wskaże także potrzeby pracowników ujęte w odpowiedziach pytań otwartych, i co ważniejsze, zaproponuje ogólne rozwiązania ujawnionych poprzez ankietę problemów.

 

Rozwój sztucznej inteligencji – zagrożenie czy szansa?

 

Pomimo szybko rozwijającej się sztucznej inteligencji, to nadal człowiek w obszarze HR pozostaje głównym dowódcą i pozostanie nim jeszcze przez bardzo długi czas. Osobiście uważam, że nie ma co demonizować dynamicznego postępu i transformacji cyfrowej. Nie jesteśmy też w stanie zatrzymać rozwoju nowych technologii.

 

Przekornie powiem, że zamiast bojkotowania AI, zdecydowanie rekomenduję rozwój w tej dziedzinie, czyli zdobywanie wiedzy, uczenie się mechanizmów działania, osobiste testowanie i to nie tylko w tym jednym obszarze, jakim jest zarządzanie zasobami ludzkimi. Sztuczna inteligencja AI jest obecna wszędzie i z pełnym przekonaniem twierdzę, że może nas wspierać i być szansą na optymalizację naszych działań – ale jeszcze dziś nas nie zastąpi. Pomocna będzie jednak pod pewnymi warunkami – jeśli będziemy korzystać z dobrodziejstw sztucznej inteligencji TYLKO w oparciu o dobre intencje i właściwe moralnie cele, by nie stała się dla nas i dla innych zagrożeniem.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Sztuczna inteligencja w świecie HR – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy wykorzystanie AI w HR jest dużym zagrożeniem dla kandydatów?


Sztuczna inteligencja AI przynosi ze sobą zagrożenia dla kandydatów, tylko pod warunkiem, gdy kandydat przygotowuje standardowe CV i wysyła je w odpowiedzi na wszystkie ciekawe oferty pracy. Jeśli kandydat zaangażuje czas i dostosuje każdorazowo aplikację do treści ogłoszenia pracodawcy, używając języka użytego w ogłoszeniu, sztuczna inteligencja będzie wsparciem także dla kandydata.

 

  • Kiedy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników HR?


Sztuczna inteligencja nie jest gotowa na zastąpienie pracowników działów HR, jest natomiast gotowa, by ich wspierać, optymalizując działania, inspirując, upraszczając procesy, przyspieszając analizę danych.

Ewelina Nicka

HR Manager, Doradca zawodowy, Rekruter.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Home fo Textiles Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych.
  • Specjalista ds. turystyki

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!
  • Młodszy Specjalista ds. Turystyki Grupowej MICE

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Szukamy osoby, która będzie odpowiedzialna za: Budowanie i podtrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami i agentami. Tworzenie kalkulacji ofert turystycznych oraz wstępnych wersji umów dla grup. Koordynacja zakresu usług z dostawcami w różnych lokalizacjach. Przygotowywanie zestawień...
  • Pracownik placowy z uprawnieniami na wózki widłowe

    REMONDIS Polkowice Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny
    4 godz.
    Obowiązki: sortowanie odpadów; przygotowywanie załadunków; dbanie o czystość i porządek na placu;
  • Kontroler Finansowy

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twoje docelowe zadania: Kontrola, analiza oraz usprawnianie procesów gospodarki materiałowej w firmie produkcyjnej Kontrola zgodności raportów Grupy z księgami Spółki; przygotowywanie raportów i analiz Nadzór nad procesami materiałowym: definiowanie standardów, analiza i raportowanie...
  • Młodszy Doradca Klienta Biznesowego

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jerozolimskie 132    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    7 godz.
    Zakres obowiązków: sprzedaż oprogramowania Symfonii m.in. do działów księgowych, kadrowych oraz właścicieli firm; realizacja powierzonego planu sprzedaży; aktywne pozyskiwanie klientów podczas pracy na leadach i zimnej bazie; prowadzenie procesu sprzedażowego w oparciu o standardy...

Najnowsze artykuły

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

18 maja Polacy ruszą do urn, żeby wziąć udział w pierwszej turze wyborów i wybrać głowę państwa na kolejne pięć lat. Nad przebiegiem głosowania w każdym lokalu wyborczym będą czuwać członkowie OKW. Kim są pracownicy obsługujący wyborców i liczący głosy, w jaki sposób zostali wybrani do pełnienia tej funkcji oraz ile zarobią przy wyborach prezydenckich 2025?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379