Tagi UTM to parametry poszerzające możliwości analityki internetowej. Dowiedz się, jak je skutecznie wykorzystać.
Tagi UTM: czym są?
UTM (od angielskiego urchin tracking module) oznacza tagi, które dopisywane są do adresu url po to, by można było w sposób dokładny śledzić ruch na witrynach internetowych. Tagi UTM to kluczowe narzędzie wykorzystywane np. do zbierania i analizowania danych w Google Analytics. Dzięki tagom UTM rozpoznawany jest na przykład ruch z reklam, z wyszukiwarek internetowych, z linków umieszczanych w mediach społecznościowych itp.
Tagowanie linków UTM: jak je dodać?
Specjalista ds. analityki internetowej dodaje odpowiednie tagi do adresów url. Tag UTM może mieć kilka elementów. Podstawowy parametr, jaki jest określany, to utm_source – wskazuje źródło ruchu przychodzącego (czyli miejsce w sieci, w którym użytkownik kliknął w link i został odesłany do naszej witryny).
Inne elementy UTM to na przykład utm_medium, pozwalające na określenie dodatkowych informacji na temat ruchu (np. czy jest płatny, pochodzi z bloga, postów). Dzięki parametrowi utm_campaign możemy zaznaczyć konkretną kampanię reklamową, prowadzoną w sieci, utm_content daje informację o ruchu z poszczególnych części kampanii, utm_term daje możliwość odwołania się do konkretnych fraz kluczowych (tzn. często wyszukiwanych w sieci).
Tagi UTM można dodać do dowolnego linku – dopisywane są po znaku zapytania. Jeśli jest ich kilka, oddzielane są symbolem &. Tagi UTM widoczne są pasku z adresem url. Wydłużają znacząco link, co nie zawsze wygląda estetycznie. Dlatego istnieją specjalne techniki skracania linków – na przykład za pomocą wtyczek i innych narzędzi.
Tagi mogą być dodawane ręcznie, niemniej większość analityków korzysta z narzędzi, pozwalający zautomatyzować ten proces. Jest to niezbędne szczególnie w przypadku zarządzania licznymi witrynami, prowadzenia szeroko zakrojonej kampanii marketingowej w internecie.
Tagi UTM a skuteczność kampanii marketingowej
Tagi UTM są powszechnie stosowane w kampaniach marketingowych. Pozwalają na analizowanie źródeł i typu ruchu na stronie internetowej – są to bardzo cenne informacje, które pozwalają na opracowanie strategii zwiększenia tegoż ruchu, a zatem wypromowania marki w sieci. Ponadto, dzięki nim możemy ocenić, która z kampanii ma najlepsze wyniki. Trudno współcześnie wyobrazić sobie marketing internetowy bez wykorzystania tagów UTM, śledzenia współczynnika konwersji i wykorzystania innych technik analityki internetowej.