Studium przypadku – definicja
Case study, studium przypadku, analiza przypadku – te trzy terminy określają jedno – metodę badawczą, za pomocą której można opisać realizację konkretnego projektu, rozwiązanie problemu.
Studium przypadku jest wykorzystywane w wielu obszarach. Case study marketing traktuje jako okazję do zaprezentowania klientowi skuteczności działań firmy na przykładzie konkretnego, sfinalizowanego projektu. W medycynie czy psychologii analizuje się przypadek pacjenta, by wybrać odpowiedni rodzaj terapii. Agencje doradztwa personalnego coraz częściej sięgają po dodatkowe narzędzia rekrutacyjne, m.in. case study. To sposób, dzięki któremu można sprawdzić, czy kandydat radzi sobie w sytuacji zbliżonej do tej, w jakiej będzie się znajdował na co dzień. Studium przypadku ma na celu praktyczną weryfikację umiejętności oraz ocenę przydatności do pracy na danym stanowisku. Dlatego przed kimś, kto stara się o pracę w określonej firmie, stawiane są problemy, jakie tę firmę spotykają na co dzień.
Struktura case study – rozmowa o pracę
Studium przypadku to popularne narzędzie w rekrutacji managerów wyższego szczebla. Podczas tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej tak naprawdę trudno precyzyjnie określić, czy potencjalny pracownik faktycznie potrafi wykorzystywać swoje atuty w praktyce. Dlatego przygotowuje się zadania, które wymagają zastosowania konkretnej wiedzy i umiejętności. Wszystko zależy od tego, jakie kompetencje mają być sprawdzone. Najczęściej stawia się przed kandydatem realny problem do rozwiązania, stosuje przykłady z życia wzięte. Studium przypadku to właściwie analiza konkretnej sytuacji na podstawie otrzymanych danych, a następnie zaprezentowanie rozwiązania osobom oceniającym i odpowiadanie na ich pytania. W wielu firmach jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną rekruter wysyła materiały zainteresowanym, dając im tym samym czas na przygotowanie rozwiązań. Bywa też, że pracodawcy chcą sprawdzić, jak kandydat reaguje w niespodziewanej sytuacji i jak radzi sobie z rozwiązaniem nieznanego wcześniej problemu pod presją czasu.
Case study – jak się przygotować
W case study cenione są nie tylko takie sposoby rozwiązania problemu, które firma już wykorzystywała. Ważne, by sensownie poradzić sobie z danym problemem. Niekoniecznie tak, jak zrobili to pracownicy. Ocenie podlega w zasadzie wszystko – od szybkości reakcji, umiejętności analizy i syntezy danych, poprzez wybrane metody, aż do trafności wyciąganych wniosków. Rekruter może też dostrzec, co jest dla uczestnika case study ważne, czym kieruje się w swoich decyzjach, czy nie waha się podejmować tych bardziej skomplikowanych. Większym wyzwaniem są zadania improwizowane, w których ujawnia się, jak kandydat reaguje w nieoczekiwanych sytuacjach. Case study weryfikuje kwalifikacje i kompetencje bardzo kompleksowo. Może też być jednym z elementów sesji assessment centre. Wtedy sytuacje są nawet aranżowane w grupach, co pokazuje nie tylko ich indywidualną osobowość, ale także to, jak radzą sobie w grupie.