Social gifting, prezenty internetowe, powoli stają się coraz popularniejszym elementem strategii marketingowej e-commerce. Kiedy warto skorzystać z tego typu instrumentu marketingu online? Kto powinien wpisać social gifting do promocyjnej strategii firmy?
Social gifting: co to jest?
Social gifting, dosłownie: społeczne obdarowywanie, to po prostu dawanie prezentów w internecie. Social gifting zazwyczaj prowadzone jest w sposób zaplanowany jako element kampanii promocyjnej. Prezenty mogą być dawane określonym grupom klientów, w określone dni itp.
Social gifting:
– cel
Celem kampanii typu social gifting jest przyciągnięcie nowych lub podtrzymanie więzi z aktualnymi klientami. Social gifting wywołuje pozytywne emocje, a zatem buduje dobre skojarzenia z marką. Osoby, które zostały obdarowane, często są skłonne sprawdzić także płatną ofertę sklepu internetowego.
– przykłady
Popularnym prezentem internetowym są różnego rodzaju bony, które klienci mogą w prosty sposób zamienić na produkty bądź usługi sklepu. Niekiedy platformy e-commerce stawiają na konkretne produkty, np. e-booki, audiobooki, gry komputerowe itp.
Warto dodać, że w sieci funkcjonuje wiele platform do służących do obdarowywania e-prezentami. Naturalnie ważną rolę odgrywają w tym także media społecznościowe.
Zalety e-prezentów
Obdarowywanie internetowymi prezentami pomaga budować pozytywny wizerunek w sieci. Dawanie upominków jest szczególnie korzystne jako strategia podtrzymania długofalowej więzi z obecnymi klientami, którzy dzięki prezentom czują się docenieni i traktowani indywidualnie. Pozytywne emocje związane z przyjmowaniem prezentów, niespodzianką bycia obdarowanym zostają na długo. Dzięki temu rośnie zarazem szansa, że w czasie planowania kolejnych zakupów konsument w pierwszej kolejności zwróci się w stronę sklepu, z którym ma pozytywne skojarzenia. Budowania zaufania poprzez social gifting w marketingu nie można przecenić.
Warto pamiętać, że social gifting może być wpisane w szeroko zakrojoną kampanię, której celem jest np. zmiana postrzegania marki, chęć zaistnienia w świadomości nowej grupy docelowej czy na nowym rynku. Prezenty może cechować duży stopień spersonalizowania – mogą być kierowane na przykład do określonej grupy wiekowej, osób w konkretnej sytuacji (np. matek dzieci w wieku wczesnoszkolnym itp., studentów itp.). Istotne jest to, by rodzaj prezentu był spójny z wizerunkiem i polityką firmy, mógł zostać z nią łatwo powiązany.