Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Samokształcenie – jak ważna jest wiedza branżowa?

Samokształcenie – jak ważna jest wiedza branżowa?

 
Samokształcenie – jak ważna jest wiedza branżowa?

Czy samokształcenie jest ważne w każdej branży? Co taka forma zdobywania wiedzy mówi o danej osobie?

 

Samokształcenie – definicja

 

Chęć nauki, praca nad sobą to dla wielu pracodawców cenne cechy pracownika. Przełożeni wysyłają personel na różne szkolenia i konferencje, by pomóc w kolekcjonowaniu cennych doświadczeń. Dodatkowo Kodeks pracy (art. 17.) mówi, iż pracodawca jest obowiązany ułatwić pracownikom zdobywanie kolejnych poziomów wiedzy i umiejętności. Przy ustalaniu zasad objęcia danego stanowiska, można zawrzeć umowę o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, na podstawie której ustala się prawa i obowiązki zatrudnianego i zatrudniającego.

 

Istotną kwestią w życiu zawodowym jest także samokształcenie. To nic innego, jak „samodzielne zdobywanie wiedzy” (Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN). Osoba decydująca się na pracę nad sobą, samodzielnie wyszukuje materiały dydaktyczne, zadania do wykonania, oraz wyznacza cele, które chce osiągnąć.

 

Dlaczego w ogóle samodoskonalenie się jest tak ważne? Po pierwsze, w wielu dziedzinach umiejętności zdobywane podczas nauki szkolnej czy uniwersyteckiej, mogą ulec przedawnieniu. Pionierskie rozwiązania sprzed kilku lat dla dzisiejszej technologi i przy stanie aktualnej wiedzy staja się nieskuteczne. Po drugie, samokształcenie dorosłych pozwala zdobywać nowe znajomości, poznawać kolejne dziedziny lub ścieżki rozwoju. Jest też bardzo istotnym aspektem, który pod uwagę biorą przyszli pracodawcy lub kontrahenci – poznając nasze doświadczenie zawodowe, liczne działania w jego rozwoju, mogą być bardziej skłonni, by nam zaufać.

 

Metody samokształcenia

 

Nie ma jednej drogi, którą obierają osoby decydujące się na samokształcenie. Tematy, z których wiedzę poszerzają, mogą dotyczyć ich aktualnej branży, lub zupełnie innej, w związku np. z chęcią zmiany profilu zawodowego.

 

Samodoskonalenie może przyjąć także różne formy. Dużo daje czytanie literatury branżowej – w postaci aktualnych publikacji papierowych czy na portalach tematycznych. Kolejną metodą jest udział w wykładach, szkoleniach – takich, które odbywają się na uczelniach, ale też prowadzonych za pomocą multimediów, a także przystąpienie do egzaminów i zdobywania cenionych na rynku certyfikatów.

 

To, w jaki sposób odbędzie się podnoszenie kwalifikacji, w dużej mierze zależy od predyspozycji osoby chcącej się uczyć, a także specyfiki branży. W dziedzinie IT np. to wykonywanie zadań, rozwiązywanie problemów pomaga rozwijać się najefektywniej, z kolei teoria – np. publikacje o najnowszych metodach czy odkryciach naukowych przydać się może w zakresie medycyny, pedagogiki itp. Oczywiście i teoria i praktyka najczęściej chodzą ze sobą w parze – tylko w proporcjach dostosowanych do branży.

 

Wady i zalety samodzielnego podnoszenia kwalifikacji

 

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych na własny rachunek ma wiele zalet. Można samodzielnie dobierać metody kształcenia, terminy czy jego zakres. To także po prostu ciekawa forma spędzania wolnego czasu, która zaprocentuje w przyszłości. Ciągła praca, ćwiczenie umysłu zapobiega stagnacji, zatrzymaniu się w miejscu.

 

Samodoskonalenie jest jednak także wymagające. Potrzeba tu dużo wewnętrznej motywacji oraz systematyczności w przystępowaniu do kolejnych etapów kształcenia. Nierzadko też konieczne może okazać się zgromadzenie odpowiednich środków finansowych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Prawnik

    Legal House poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa prawna spółki (udzielanie bieżącego wsparcia prawnego dla różnych działów spółki, opracowywanie i opiniowanie dokumentów wewnętrznych, w tym regulaminów, procedur oraz polityk spółki, weryfikacja zgodności działań spółki z obowiązującymi przepisami...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży usług

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: pozyskiwanie nowych klientów; sprzedaż usług nowym klientom; praca z bieżącą bazą klientów w części sprzedaży dodatkowych usług organizacja i udział w kampaniach reklamowych; tworzenie ofert handlowych; prowadzenie spotkań handlowych (samodzielnie lub w zespole)...
  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Home fo Textiles Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych.
  • Opiekun Klienta

    KLIMEK I KLIMEK Sp z o.o. SK   Janki, ul. Falencka 1C, przystanek autobusowy prze bramie firmy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat   5 500 - 7 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    22 godz.
    obsługa klientów i architektów (drzwi, szafy i kuchnie) opieka nad bieżącymi zleceniami; wykonywanie ofert i opieka nad nimi; praca w zespole;
  • Przedstawiciel Handlowy

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    Twój zakres obowiązków sprzedaż części i akcesoriów samochodowych, bezpośrednia obsługa klientów zgodnie z przyjętymi standardami, pozyskiwanie nowych klientów; utrzymywanie partnerskich relacji z dotychczasowymi klientami; nadzorowanie procesów sprzedaży, wystawianie dokumentów...
  • Doradca Handlowy – samochody dostawcze IVECO

    ADF AUTO Spółka z o.o.   Wrocław, ul. Karkonoska 45    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    Twój zakres obowiązków Sprzedaż nowych samochodów dostawczych IVECO; Aktywne pozyskiwanie Klientów w terenie; Obsługa Klientów zgodnie ze standardami jakościowymi; Budowanie długotrwałych relacji z Klientem; Przygotowywanie ofert handlowych zgodnie z obowiązującymi standardami;...

Najnowsze artykuły

Praca na część etatu – podstawowe informacje

Praca na część etatu – podstawowe informacje

W okresach niepewności ekonomicznej i zmieniających się modeli pracy część etatu, najczęściej jako zatrudnienie dodatkowe do podstawowego, pełnego etatu, zyskuje na popularności. Coraz więcej osób ma dwa, a nawet trzy niepełne etaty jednocześnie, starając się zdywersyfikować źródła dochodu. Jak taka sytuacja wygląda z punktu widzenia prawa pracy? Oto co musi wiedzieć wieloetatowiec.

Ochotnicza straż pożarna – jak się dostać, zarobki, praca

Ochotnicza straż pożarna – jak się dostać, zarobki, praca

Strażacy OSP są w gotowości przez całą dobę. W nagłych przypadkach odpowiadają na wezwanie i razem ze strażakami zawodowymi i innymi funkcjonariuszami niosą pomoc, ratują mienie, a niekiedy i życie. Służba w Ochotniczej Straży Poważnej to prawdziwy zaszczyt. Czy trudno dostać się do takiej formacji? Wyjaśniamy, jakie są ustawowe wymagania wobec strażaków–ochotników.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Dzień Docenienia Pracownika – kiedy wypada? Jak świętować?

Dzień Docenienia Pracownika – kiedy wypada? Jak świętować?

Dziś obchodzimy bardzo ważne święto – Dzień Doceniania Pracownika! To dobra okazja na integrację zespołu, przyznanie nagród i premii uznaniowych czy chociażby oficjalne podziękowania dla osób wykazujących się wyjątkowym zaangażowaniem lub wynikami w pracy. Dzień ten można wykorzystać również do wzmocnienia marki pracodawcy na rynku pracy.

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379