Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Reklama podprogowa – co to jest? Na czym polega?

Reklama podprogowa – co to jest? Na czym polega?

 
Reklama podprogowa – co to jest? Na czym polega?

Reklama podprogowa – definicja

 

Reklama ma za zadanie przekonać odbiorców do zakupu konkretnego produktu lub skorzystania z usługi. Do zachęcania konsumentów stosuje się różne techniki – chwytliwe hasło reklamowe, znana postać wypowiadająca się w spocie, aromamarketing wabiący klientów zapachem itd.

 

Marketing mobilny, social media marketingiem, marketingiem sportowym, reklamą telewizyjną – w każdym z tych rodzajów marketingu stosuje się specjalne narzędzia, by zyskać jak najwięcej klientów. Niektóre sposoby mogą odbiorcom się podobać, inne lekko irytują, nie wydają się jednak szkodliwe. Jak na odbiorców działają reklamy podprogowe?

 

Zacznijmy od definicji tego rodzaju komunikatu. Przekaz podprogowy to informacja, która jest komunikowana człowiekowi bez udziału jego świadomości, możliwości spostrzeżenia wysyłanego sygnału. Impuls ma charakter wizualny lub dźwiękowy – albo pojawia się na bardzo krótki czas, tak że człowiek nie jest w stanie go zarejestrować, albo komunikat jest zmyślnie ukryty wśród „oficjalnej” treści.

 

Początki tego rodzaju reklamy są dosyć przewrotne. Pod koniec lat 50. ubiegłego wieku James Vicary ogłosił, że w jednym z filmów odtwarzanych w kinie umieścił ukryte stopklatki, z hasłami nakłaniającymi do jedzenia popcornu i picia coli. Podobno nieświadomi widzowie tak licznie ruszyli do kas, że spowodowali wzrost sprzedaży popcornu o 18,1%, a coli o 57,5%. Jak się jednak okazało później, wyniki zostały sfałszowane, a niektórzy nie wierzą nawet, iż ów eksperyment miał miejsce.

 

Jednak ziarno niepewności zostało zasiane i zaczęto obawiać się tej techniki manipulacji. Wnikanie do ludzkiej świadomości bez wiedzy odbiorcy stwarza liczne zagrożenia. Strach przed tym, jak bardzo podprogowy przekaz może namieszać w wielu sferach życia, spowodował wprowadzenie oficjalnego zakazu stosowania tego typu komunikatów. Odpowiednia restrykcja jest zawarta w unijnej dyrektywie i dotyczy także reklamy podprogowej w Polsce.

 

Reklama podprogowa – przykłady

 

Mimo podzielonych opinii – czy taka manipulacja w reklamie jest możliwa, czy bodziec podprogowy rzeczywiście wpływa na decyzję o zakupie konkretnego produktu, cały czas można znaleźć ukryte komunikaty na plakatach, w reklamach w tv, filmach, a nawet bajkach. Na przykład w jednym z amerykańskich programów podczas emisji wyświetlano szybko migające logo sieciówki fast foodowej.

 

Wielu ludzi doszukuje się również przekazów o charakterze seksualnym – które mają zmanipulować konkretnych odbiorców. Kostki lodu w napoju układające się w nagą kobiecą sylwetkę, nawiązywanie do czynności seksualnych poprzez wykorzystanie konkretnych słów w odpowiednim układzie… przykłady można mnożyć bez końca.

 

Kluczowe jest jednak rozstrzygnięcie, kiedy mamy do czynienia z celowym przekazem twórców reklamy, co jest kwestią przypadku, a co wytworem wyłącznie wyobraźni widza i jego indywidualnego systemu skojarzeń.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Inżynier Przygotowania Produkcji

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Co zyskasz pracując z nami: Nauczysz się optymalizować procesy i maksymalizować wykorzystanie potencjału maszyn. Zrozumiesz, jak usprawniać przepływy materiałowe i logistykę wewnętrzną. Dowiesz się, jak eliminować marnotrawstwo (MUDA) w produkcji i zwiększać efektywność...
  • Specjalista ds. Technicznych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje zadania to: Nadzór nad przeprowadzaniem przeglądów infrastruktury obiektowej Spółki budynków oraz instalacji. Zarządzanie procesem eksploatacji technicznej. Nadzór nad terminowymi badaniami technicznymi, UDT i innymi wymaganymi przez prawo. Koordynacja utrzymania w ruchu pojazdów i...
  • Elektryk

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Konserwacji sieci urządzeń elektrycznych na terenie zakładu (rozdzielnie elektryczne, szafy sterownicze, linie zasilające i oświetleniowe), Planowania i przeprowadzania czynności konserwacyjnych, Diagnozowania i zapobiegania awarii i usterek, Szybkiego reagowania w czasie awarii maszyn i...
  • Pracownik ds. Telewindykacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa rozliczeń dla Agentów i Klientów: w tym płatności, faktury, raporty. Odpowiadanie na zapytania telefoniczne i mailowe. Realizacja windykacji miękkiej.
  • Pracownik magazynu - odzież i artykuły sportowe

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Możliwe zadania do wykonania : kompletowanie zamówień, pakowanie i przepakowywanie, sortowanie i liczenie, etykietowanie, skanowanie, kontrola jakości, obsługa EPT. Wymagania: znajomość języka angielskiego; mile widziane prawo jazdy kat. B; dobra organizacja pracy i zaangażowanie; chęć...
  • Inżynier Procesu Produkcji

    Aptiv   Gdańsk   
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    4 godz.
    Twoja rola: Zapewnienie płynności produkcji zgodnie z wymaganiami jakościowymi oraz rozwiązywanie problemów jakościowych i technicznych. Twoje obowiązki będą obejmować m.in.: Nadzór nad kontrolą statystyczną procesów oraz nad dokumentacją jakościową produktów oraz analizą...

Najnowsze artykuły

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Przeciętny pracownik spędza w firmie 8 godzin dziennie, a więc 40 godzin tygodniowo. Przyjmuje się, że łącznie jest to około 10 lat życia, co oznacza, że warunki pracy mają ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia każdego z nas. Dlatego coraz więcej firm decydują się przeznaczyć część przestrzeni biurowej na tzw. chillout roomy. Co się w nich znajduje i kto może z nich korzystać?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe są obowiązkowe dla wszystkich pracowników, różni się tylko częstotliwość ich wykonywania oraz rodzaj zlecanych badań. Przykładowo, jeśli pracownik wykonuje pracę na wysokości, zostanie wysłany m.in. na badanie neurologiczne, nauczyciele mogą spodziewać się badań laryngologicznych, a osoby na kierowniczych stanowiskach – EKG serca i pomiaru poziomu cholesterolu we krwi.

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

„To wcale nie miało miejsca!", „To był przecież niewinny żart, źle to odebrałeś", „Znowu przesadzasz..." Jeśli bardzo często słyszysz tego typu komunikaty kwestionujące Twój zdrowy rozsądek albo podważające Twoje emocje, być może ktoś stara się Tobą manipulować. Gaslighting to bardzo wyrafinowana forma przemocy emocjonalnej. Jakie są oznaki, że gaslighter zastawia na Ciebie pułapkę?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379