Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Przejście na „ty” z szefem - o spoufalaniu się w pracy

Przejście na „ty” z szefem - o spoufalaniu się w pracy

 
Przejście na „ty” z szefem - o spoufalaniu się w pracy

Spoufalanie się? Niekulturalne zachowanie? A może raczej budowanie przyjemnej atmosfery i lepszej współpracy? Czy wypada przejść na „ty” z szefem?

 

Przechodzenie na „ty” z szefem – wygoda czy złamanie etykiety grzecznościowej


Fraternizacja, tykanie... Jakkolwiek by tego zjawiska nie nazwać, nie obejdzie się bez kontrowersji co do sedna sprawy. Ciągle zmieniających się norm kulturowych nikt nie zatrzyma, a to one przecież torują drogę nowym modom i trendom. Jednym z takich wpływów jest właśnie odrzucenie konwencjonalnego „pan – pani" w relacjach szefa z pracownikiem. Z pewnością nie należy nikogo zmuszać do zmiany wieloletnich przyzwyczajeń, obligując go do przejścia na „ty", jednak dla części zatrudnionych, szczególnie młodych, taka forma przyczynić się może do lepszego samopoczucia w zespole pracowników, a przez to do zwiększenia wydajności.

Do polskich firm moda na szybkie przechodzenie na „ty” przywędrowała wraz z wejściem na nasz rynek wielkich zachodnich korporacji. Ich pracownicy zwracają się do siebie po imieniu bez względu na wiek i zajmowane stanowisko.

Wszyscy jesteśmy ze sobą na „ty”. Szef nie daje nam poczuć, że skoro jesteśmy niżej od niego w hierarchii, znaczymy mniej dla firmy. Takie jest tu podejście. Wszyscy są w relacjach równi i tak samo się szanują. – Mówi Kamila od 4 lat pracująca w Szwecji.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż w ciągu ostatnich 10 lat średnia wieku kierowników wielu przedsiębiorstw znacznie się obniżyła. A gdy jeszcze zespół w firmie jest stosunkowo młody, szefowie wspólnie z pracownikami spędzają nierzadko także i czas po pracy.

Mam dwóch szefów, obaj po 25 lat. Często razem wychodzimy na clubbing. Relacje miedzy nami są jak między dobrymi kumplami. To dotyczy każdego pracownika z naszej grupy. – chwali się Marek (23 lata).

Niekiedy sposób zwracania się do siebie warunkuje sytuacja, w jakiej pracownik z szefem się znajdują.

Na co dzień w biurze wszyscy mówimy sobie na „ty”, ale w relacjach służbowych przy klientach wracamy z szefową do zwrotów „pan – pani”, żeby zachować bardziej dystyngowaną formę. – mówi Piotr, przedstawiciel handlowy.

Bywają i branże bardziej oficjalne, w których zwłaszcza nieprzemyślana propozycja przejścia na „ty” jednoznacznie negatywnie interpretowana jest jako spoufalanie się w pracy.

Jeżeli chodzi o szefów to oni proponują przejście na „ty”. Są też osoby, do których zwyczajowo nie mówi się po imieniu, jak np. profesor czy doktor – zauważa Magda, wspólniczka w kancelarii prawnej – Zazwyczaj wynika to z ich wieku, ale osobiście sądzę, że tak jest wszystkim wygodniej. Wiem, że w innych kancelariach z przejściem na „ty” jest o wiele większym problemem. Niekiedy całymi latami współpracownicy zwracają się do siebie np. per pan – pani mecenas.

Zdania są podzielone lecz, jak wynika z kilku sondaży, ponad połowa Polaków uważa przejście na „ty” z szefem za usprawnienie ich pracy. Doprowadza to niekiedy do sytuacji niezręcznych, gdy pewne osoby zwracają się do siebie po imieniu, nawet jeśli niekoniecznie im wypada.

Pewien starszy ode mnie mężczyzna podczas naszej służbowej rozmowy od razu zwracał się do mnie na "ty". Nie wiedziałam, jak powinnam się w tej sytuacji zachować. Czy mówić mu nadal per "pan", czy automatycznie po imieniu? Instynktownie wybrałam drogę fraternizacji, ale nie czułam się z tym komfortowo. – opowiada Agata.

 

Jak przejść na „ty” z szefem


Jeśli mówienie do starszego współpracownika lub szefa na „ty” w szczególny sposób kogoś krępuje, powinien sobie uświadomić, iż jest to techniczne ułatwienie. To tylko jedna z wielu możliwych form zwracania się do siebie.

 

Oto kilka prostych reguł przechodzenia z szefem na „ty”:


1. Propozycję składa starszy – młodszemu, kobieta – mężczyźnie, przełożony – podwładnemu, starszy pracownik – młodszemu pracownikowi.

2. Gdy szef zaproponuje przejście na „ty”, bezwzględnie należy taką propozycję przyjąć. W przeciwieństwie do życia prywatnego nie skraca to wcale dystansu i nie oznacza, że możemy sobie pozwolić na przekroczenie pewnych znanych wszystkim granic. Za to na pewno może być w pracy milej.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Global Benefits Analyst with French or Italian

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    What the day will look like As Global Benefits Analyst you will be responsible for your own portfolio of clients ensuring the tasks allocated to you are completed timely and of high standard. You will be required to actively attend regular meetings with the Global Benefits Consultants to discuss...
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Team Leader Działu Produkcyjnego

    JMP Flowers Grupa Producentów Sp. z o.o.   Stężyca (pow. rycki, gm. Stężyca)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie pracy oraz organizacji pracy na poszczególnych obszarach; nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu; zbieranie danych i sporządzanie raportów jakościowych, wydajnościowych; uczestnictwo w spotkaniach tygodniowych Team Liderów; praca w systemie zmianowym;
  • Aon
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    What the day will look like You will work with our global clients daily and as a first point of contact, you’ll be responsible for providing help and guidance regarding clients’ benefits. Also, in your first 3 months: you'll learn how we organize employee benefits for our clients you'll get to...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.