Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Profil europejskiego pracownika, czyli kluczowe kompetencje wg Unii Europejskiej

Profil europejskiego pracownika, czyli kluczowe kompetencje wg Unii Europejskiej

 
Profil europejskiego pracownika, czyli kluczowe kompetencje wg Unii Europejskiej

Żyjemy w gospodarce opartej na wiedzy, w świecie ciągłych zmian. Coraz częściej działalność zawodową podejmuje się, nie wychodząc z domu, rekrutacja online, a potem praca zdalna stały się codziennością. Nie jesteśmy ograniczeni terytorialnie – polskie firmy zatrudniają pracowników z innych krajów i jednocześnie wielu Polaków podejmuje pracę w zagranicznych przedsiębiorstwach, także na specjalistycznych stanowiskach. Kluczowe kompetencje, promowane przez Unię Europejską, to wiedza i umiejętności pozwalające odnaleźć się na wspólnotowym rynku pracy niezależnie od kraju pochodzenia. Jakie są podstawowe kompetencje? Dlaczego uczenie się przez całe życie jest tak ważne?

 

Kompetencje kluczowe: definicja


Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie są to kompetencje ogólne, nieodnoszące się do żadnej konkretnej branży, jednakże ich posiadanie sprawia, że kandydat do pracy będzie w stanie skutecznie realizować postawione przed nim zadania. Nie jest to termin nowy. Już w 2006 r. Parlament Europejski i Rada UE przyjęły zlecenie, w którym zwróciły się o rozwijanie kluczowych kompetencji poprzez system edukacji w państwach członkowskich. W 2018 r. zaktualizowano zalecenia, by były one jak najlepiej dopasowane do realiów, w których technologia zaczęła odgrywać tak znaczącą rolę.

 

Strategia uczenia się przez całe życie: korzyści

 

Kompetencje kluczowe zawierają się w europejskiej strategii „Lifelong Learning”, czyli strategii Uczenia się przez całe życie, której głównym celem jest budowanie konkurencyjnej, dynamicznej i opartej na wiedzy gospodarki poprzez inwestowanie w zasoby ludzkie. Definicja, którą przyjęto, zakłada, że kompetencje są zbiorem wiedzy, umiejętności i postaw.

 

Perspektywa uczenia się przez całe życie opiera się na tym, że edukacja nie kończy się wraz z odebraniem świadectwa w szkole czy dyplomu uczelni wyższej. Nabywanie nowych umiejętności i kompetencji pozwala na samorealizację, świadome dokonywanie wyborów, także w kwestii zdrowego i zrównoważonego stylu życia. Kluczowe kompetencje dają także szansę na znalezienie zatrudnienia, przyjmowanie aktywnej postawy obywatelskiej oraz integrację społeczną.

 

Kluczowe kompetencje w strategii uczenia się przez całe życie:

 

W załączniku Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie zostało wskazanych 8 podstawowych kompetencji, łączących wiedzę, umiejętności i postawy. Są to:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

Należą do nich umiejętność czytania i pisania, a także rozumienia słowa pisanego. Skuteczne komunikowanie się – werbalnie i na piśmie – wymaga wiedzy językowej, znajomości słownictwa oraz umiejętności dostosowania wypowiedzi do sytuacji. W cyfrowym świecie bardzo ważna jest także zdolność do wyszukiwania, gromadzenia oraz przetwarzania informacji, ich krytyczna ocena, a także wola porozumiewania się w sposób pozytywny i odpowiedzialny społecznie.

 

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

To nie tylko rozumienie i porozumiewanie się w obcym języku, ale także znajomość aspektu kulturowego i zmienności danego języka, zainteresowanie komunikacją międzykulturową. Jest to wyrażanie się, rozumienie innych osób oraz wymiana poglądów, myśli, faktów w formie zarówno ustnej, jak i pisemnej.

 

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

Kompetencje matematyczne obejmują umiejętność posługiwania się w życiu codziennym podstawowymi operacjami matematycznymi, znajomość miar i struktur, podstawowych pojęć matematycznych, przydatne w życiu codziennym i w pracy umiejętności finansowe.

Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii umożliwiają rozumienie teorii i zastosowań naukowych. To umiejętność logicznego i racjonalnego weryfikowania hipotez, a także podejmowania decyzji na podstawie wiarygodnych przesłanek. Liczy się tutaj umiejętność zastosowania odpowiedniej metodologii w zależności od konkretnych potrzeb oraz rozumienie wpływu działalności człowieka na środowisko, w którym żyje.

 

  • kompetencje cyfrowe

Na kompetencje cyfrowe składają się nie tylko wiedza, jak korzystać z technologii cyfrowych, ale także jak skutecznie posługiwać się technologiami w różnych aspektach (praca, rozrywka, nauka, komunikacja). Wymagają one także krytycznego stosunku do informacji podczas ich zbierania, analizowania i prezentowania oraz wymiany, etyki i odpowiedzialnego podejścia do stosowania narzędzi cyfrowych.

 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Zgodnie ze wspomnianym wyżej zaleceniem Rady UE są to: zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania odporności oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. Obejmują one zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością, umiejętność uczenia się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego, utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia, odczuwania empatii i zarządzania konfliktami we włączającym i wspierającym kontekście. Określenie swoich potrzeb, atutów i słabych stron, poszukiwanie dróg rozwoju pozwalają realizować ideę uczenia się przez całe życie.

 

  • kompetencje obywatelskie

Kompetencje obywatelskie opierają się na znajomości pojęć i struktur w życiu społecznym i politycznym, zaangażowaniu w życie publiczne, aktywnym uczestnictwie w działaniach społeczności lokalnych oraz w demokratycznym podejmowaniu decyzji na różnych szczeblach (głównie poprzez uczestnictwo w głosowaniach).

 

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Przedsiębiorczość, czyli zamiana pomysłów w działanie. Jest to bardzo szeroki obszar obejmujący m.in. kreatywność, innowacyjność, umiejętność podejmowania skalkulowanego ryzyka, wyznaczanie celów, planowanie i realizacja swoich zamierzeń, zarządzanie projektami. Stanowi ona niezbędną bazę do nabywania kompetencji związanych już z konkretnymi przedsięwzięciami. Postawa przedsiębiorcza to przede wszystkim aktywność, niezależność, motywacja i determinacja w osiąganiu swoich celów.

 

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Ekspresja kulturalna, czyli twórcze wyrażanie swoich opinii, idei, doświadczeń i uczuć. Obejmuje ona zainteresowanie życiem kulturalnym oraz umiejętność korzystania z różnych środków wyrazu, np. muzyka, sztuka teatralna, literatura, sztuki wizualne, media, jak również zdolność odniesienia własnych punktów widzenia w zakresie twórczości i ekspresji do opinii innych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Spedytor / Dyspozytor Międzynarodowy Intermodalny

    Erontrans Sp. z o.o.   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zadania na stanowisku: organizacja i koordynacja transportów intermodalnych; monitorowanie obsługiwanych zleceń; nadzorowanie procesu transportowego i jego rozliczanie; rozwiązywanie bieżących problemów operacyjnych; bezpośrednio współpraca z przewoźnikami i kierowcami; dbanie o wysoka...
  • Specjalista ds. obsługi klienta

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Mieszkaj i pracuj na słonecznej Malcie! TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z Twoimi kontami. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Rozwijanie relacji zaufania doradców z kluczowymi klientami....
  • Graphic Design Specialist / Junior

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Do Twoich obowiązków należeć będzie: Kreowanie koncepcji promocji i komunikacji marketingowej; Projektowanie rozwiązań digitalowych (banery, mailingi, landing pages, grafiki na social media, infografiki) Umiejętność tworzenia animacji i montażu video; Przygotowywanie materiałów ATL i...
  • Monter - Ślusarz

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika i SKM Stocznia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: montaż i prefabrykacja wyposażenia okrętowego (pokrywy, włazy, drzwi, okna, schody, barierki, fundamenty, wyposażenie pokładowe i inne konstrukcje stalowe) montaż urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej; samokontrola wykonywanych prac pod kątem zgodności z...

Najnowsze artykuły

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy są pilnie poszukiwani na rynku pracy niezależnie od zmiennej sytuacji gospodarczej. Zapotrzebowanie jest ogromne we wszystkich częściach Polski, co oznacza wysokie szanse na znalezienie pracy tuż po zakończeniu nauki w szkole technicznej bądź branżowej. Gdzie można pracować z elektrycznym fachem w ręku i jakich spodziewać się zarobków?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?