Urzędy skarbowe to placówki należące do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Razem z izbami skarbowymi tworzą pion administracji podatkowej. W całej Polsce jest 400 urzędów skarbowych. Nie ma wskazanego głównego urzędu skarbowego, jest natomiast 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych obsługujących dużych podatników.
Choć działalność organów skarbowych kojarzy się przede wszystkim z kontrolami w firmie. Jednak w urzędach pracę wykonuje bardzo wielu specjalistów na tzw. stanowiskach w służbie cywilnej:
• średniego szczebla zarządzania,
• koordynujących,
• samodzielnych,
• specjalistycznych,
• wspomagających,
• zapewniających duszpasterską opiekę nad pracownikami urzędu podatkowego (tj. duszpasterz).
Pełną listę stanowisk znaleźć można w Obwieszczeniu prezesa rady ministrów z dnia 5 kwietnia 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 807). Przyjrzyjmy się specyfice pracy niektórych funkcjonariuszy.
Stanowiska w US:
Naczelnik urzędu skarbowego
Powołuje go szef KAS na wniosek dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Naczelnik jest odpowiedzialny za ustalenie i pobór podatków oraz innych należności na danym obszarze, a także rejestrowanie podatników, przyjmowanie deklaracji podatkowych, wykonywanie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych, zabezpieczenia należności pieniężnych oraz inne czynności. W tym celu zarządza pracą podległego mu urzędu.
Kontroler skarbowy
By wykonywać ten zawód, wystarczy wykształcenie średnie, jednak awans na starszego kontrolera skarbowego wymaga już dyplomu wyższej uczelni. Kontroler skarbowy sprawdza poprawność deklaracji podatkowych (w tym np. zasadność ulg i odliczeń od podatku). Kontaktuje się z podatnikami w przypadku konieczności uzyskania wyjaśnień lub wyegzekwowania brakujących deklaracji.
Poborca skarbowy
Od tego pracownika urzędu skarbowego wymaga się minimum wykształcenia średniego. Poborcę podatkowego nazywa się niekiedy również komornikiem skarbowym. Jest to osoba pracująca zarówno w biurze, jak i w terenie – dostarcza do dłużników dokumenty i wezwania oraz egzekwuje spłatę zaległych podatków, mandatów, kar, akcyz, abonamentów, składek na rzecz ZUS-u, KRUS-u i innych należności.
Radca skarbowy
Kandydat musi być absolwentem studiów wyższych (minimum magisterskich). Osoba na tym stanowisku rozstrzyga sprawy podatkowe. Zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa (art. 13 2c) osoba na tym stanowisku ma w tym zakresie uprawnienia naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz dyrektora izby administracji skarbowej.
Oskarżyciel skarbowy
Oskarżyciel skarbowy musi ukończyć studia prawnicze. Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za postępowanie przygotowawcze w przypadku wykroczeń oraz przestępstw skarbowych i innych. Pracuje przede wszystkim w biurze, jednak nie tylko – zbiera materiały dowodowe, sporządza dokumenty procesowe, a także reprezentuje urząd skarbowy w postępowaniu sądowym.
Urząd Skarbowy – zarobki
Wynagrodzenia w korpusie służby cywilnej – w więc pracowników urzędów skarbowych – określają przepisy. Urzędnicy mogą liczyć na płacę podstawową, a także dodatki (np. funkcyjne, stażowe) i premie. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wylicza mnożniki na poszczególnych stanowiskach dla tzw. kwoty bazowej (tę z kolei ustala Uchwała budżetowa na dany rok).
Kwota bazowa dla funkcjonariuszy służby cywilnej wynosi w 2019 r. – 1916,94 zł. Z kolei mnożniki na poszczególnych stanowiskach wynoszą m.in.:
• naczelnik urzędu – 3,100-4,600,
• zastępca naczelnika urzędu – 2,800-4,000,
• kierownik oddziału – 2,321-3,400,
• radca skarbowy – 1,974-3,200,
• starszy ekspert Służby Celno-Skarbowej – 2,614-2,900,
• ekspert Służby Celno-Skarbowej, kapelan – 2,321-2,721,
• młodszy ekspert Służby Celno-Skarbowej –1,974-2,481,
• starszy specjalista Służby Celno-Skarbowej – 1,707-2,134,
• specjalista Służby Celno-Skarbowej – 1,414-1,761,
• młodszy specjalista Służby Celno-Skarbowej – 1,227-1,413.
Podstawę wynagrodzenia stanowi iloczyn podstawy i mnożnika.
Jak znaleźć pracę w Urzędzie Skarbowym?
Ogłoszenia o prowadzonych naborach można znaleźć bezpośrednio na stronach internetowych poszczególnych urzędów.
Należy pamiętać przy tym o wymaganiach stawianych przed funkcjonariuszami służby cywilnej. Funkcjonariuszami mogą być wyłącznie osoby, które:
• są obywatelami polskimi (z wyjątkami ujętymi w ustawie o służbie cywilnej),
• korzystają z pełni praw publicznych,
• nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
• mają odpowiednie kwalifikacje (np. wykształcenie),
• cieszą się nieposzlakowaną opinię.