Praca zespołowa – cechy
Z pracą w grupie możemy się spotkać już w pierwszych klasach szkoły podstawowej, a później w dorosłym życiu w biurze. Warto zatem przypomnieć sobie, jak wspólne działanie powinno wyglądać, aby z powodzeniem osiągnąć określone cele. Praca w zespole ma wiele zalet, jednak nie każdy się do niej nadaje. Członkowie grupy powinni posiadać pewne cechy, które ułatwiają komunikację, a tym samym wpływają na efektywne wykonywanie zadań.
Jedną z najbardziej kluczowych cech jest komunikatywność. Oznacza to, że mamy zdolność do łatwego wyrażania myśli i odpowiadania wprost na pytania. Pozwala to sprawnie przekazywać informacje. Jest to także podstawa konstruktywnej rozmowy, podczas której ważne będą wnioski i merytoryczne komunikaty, a nie emocjonalne przerzucanie się oskarżeniami.
I tutaj zahaczyć można o kolejną cechę, którą powinni posiadać ludzie pracujący w zespole. Jest to umiejętność radzenia sobie z konfliktami. Bardzo ważne jest także, aby członkowie grupy potrafili brać odpowiedzialność za swoją część zadań. Jeżeli jedna osoba sumiennie wywiązuje się ze swoich obowiązków, a druga najprościej rzecz ujmując obija się, to nie jest do końca pewne, czy uda się takiemu zespołowi osiągnąć wyznaczone cele.
Praca w grupie jest owocna wtedy, gdy wszyscy członkowie dbają o dobrą atmosferę. Wzajemne zaufanie oraz uczciwość mają kolosalny wpływ nie tylko na cały zespół, ale także pomagają dążyć do wykonania określonych zadań.
Zalety pracy w grupie
Ogromną zaletą pracy w grupie jest różnorodność talentów do wykorzystania. Każda osoba ma bowiem inne cechy i umiejętności. Dzięki temu można wybrać tę część zadania, która najbardziej odpowiada pracownikowi. Wspólne spotkania na zasadzie burzy mózgów wyzwalają kreatywność. W takim momencie jest duże prawdopodobieństwo stworzenia ciekawego projektu.
Podział obowiązków sprawia, że nie ma jednostki, która byłaby nadmiernie obciążona (pod warunkiem, że każdy realizuje swoją część zadań w sposób sumienny i rzetelny). Dobrze dobrany zespół może osiągnąć o wiele lepsze wyniki niż jedna osoba. Dlatego warto zadbać o atmosferę w pracy, ponieważ dzięki temu nie będziemy tracić energii na rozwiązywanie konfliktów.
Wady pracy zespołowej
Nie każdy zespół będzie odnosił niesamowite sukcesy. Jeżeli nasza grupa jest złożona z samych indywidualistów, to szanse na stworzenie „zgranej paczki” są nikłe. Trzeba wziąć pod uwagę, że niektórym ludziom lepiej pracuje się samodzielnie. Taka osoba pracę w grupie może postrzegać jak prawdziwą torturę. Dobierając osoby do zespołu, trzeba zwrócić uwagę na cechy charakteru. Ocenienie zdolności i predyspozycji kandydata na jednej rozmowie kwalifikacyjnej jest trudne, jednak specjaliści od HR maja swoje sposoby na zweryfikowanie najważniejszych rzeczy.
Każdy zespół musi mieć też swojego lidera. Wybór nieodpowiedniej osoby na kierownika może zaważyć na pracy całej grupy. Dobra organizacja oraz rozsądne i sprawiedliwe delegowanie zadań, brak stronniczości, charyzma to tylko niektóre cechy, które sprawiają, że podwładni będą cenić i szanować swojego przełożonego. Lider grupy musi jasno wyznaczać cele, aby każdy członek zespołu wiedział do czego dąży. Dzięki temu podwładni będą mieli motywację do działania.