Łatwość wejścia do branży copywriterskiej przekonuje coraz więcej osób, by spróbować swoich sił i rozpocząć pisanie tekstów na zamówienie. Tu pojawia się pierwsza trudność – firmy zwykle chcą, by to copywriter podał oczekiwaną stawkę za zlecenie. W jaki sposób poprawnie wycenić własne usługi copywriterskie? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę kilka okoliczności, które mają znaczny wpływ na poziom wynagrodzenia.
Copywriting zlecenia: co wziąć pod uwagę przy wycenie?
- doświadczenie copywritera
Zleceniodawca przy wyborze copywritera do jednorazowej lub stałej współpracy weźmie pod uwagę kilka kwestii – przede wszystkim proponowaną cenę za tekst, ale też udokumentowane umiejętności kandydata. Niektóre firmy są skłonne zgodzić się na wyższe stawki doświadczonego copywritera, gdyż zależy im na gwarancji wysokiej jakości wykonania usługi.
Warto walczyć o wyższe zarobki szczególnie wówczas, gdy jesteśmy pewni swoich umiejętności. Nie wystarczy jednak poinformowanie zleceniodawcy, że działamy w branży od kilku lat lub mamy za sobą wiele profesjonalnie sporządzonych tekstów. Firma będzie chciała to sprawdzić i poprosi kandydata o dostęp do portfolio lub przesłanie przykładowych tekstów.
- rodzaj tekstu
Inna będzie stawka za hasła reklamowe, notki informacyjne czy opisy produktów, a inne w przypadku tekstów SEO. Dlaczego? Przede wszystkim nie każda osoba reklamująca własne usługi pisania tekstów na zlecenie zna również techniki copywritingu SEO czy webwritingu. Są to umiejętności, które warto dodatkowo docenić przy ustalaniu kwot za zlecenie.
- research
Bez wątpienia jeden z ważniejszych wyznaczników, jeśli chodzi o cenę za zlecenia copywritingu. Napisanie prostego artykułu na tematy lifestylowe nie będzie tak wysoko cenione jak tekst specjalistyczny, wymagający dogłębnego researchu, sprawdzenia źródeł, podania fachowych terminów. Słowem, im więcej czasu spodziewamy się spędzić na pracy nad tekstem, tym podana przez nas stawka powinna być wyższa.
- czas zlecenia
To kryterium, które ściśle wiąże się z powyższym, a więc konieczność sprawdzenia informacji, potwierdzenia źródeł, dotarcia do pewnych wyjaśnień z literatury przedmiotu, przepisów itp. znacząco wydłuża pracę nad tekstem. Warto pamiętać, że jeśli copywriter zdecyduje, by wyceniać pracę np. za godzinę, będzie musiał określić, ile czasu zajmie mu wykonanie zlecenia jeszcze przed podjęciem się zadania.
- długość tekstu
Powszechnie przyjęte kryterium przy wycenie tekstów (kolejne, nieco mniej popularne, to wspomniane wcześniej kryterium pracy za godzinę). To oczywiste, że długie, kilkutysięczne teksty powinny być wyżej wyceniane niż krótkie opisy np. produktów.
Podstawowa jednostka to 1000 zzs, czyli stawka za 1000 znaków ze spacją.
Copywriter – cennik
Biorąc pod uwagę te wszystkie kryteria, najlepiej jest stworzyć własny cennik copywritera. Jak to zrobić? Na początek warto na przykład zastanowić się, na jaką najmniejszą kwotę na godzinę jesteśmy w stanie przystać. Następnie – ocenić, ile czasu zajmie nam napisanie konkretnego tekstu, biorąc pod uwagę konieczność researchu. Stawkę można podwyższyć z uwagi na doświadczenie i umiejętności.Takiej kalkulacji możemy dokonywać przy każdym kolejnym zleceniu lub po prostu podzielić teksty na rodzaje i przypisać im określone ceny.
Jeśli chodzi o same zlecenia dla copywritera – jak je pozyskać? Jest wiele dobrych sposobów. Kwestią podstawową powinno być skompletowanie portfolio. Warto umieścić je na przykład na własnej stronie internetowej lub w innym miejscu, umożliwiającym szybki dostęp online. Ogłoszenia znajdziemy w dedykowanych grupach w mediach społecznościowych, na internetowych tablicach ogłoszeń, portalach z ogłoszeniami o pracę oraz forach branżowych.