Zastanawiasz się nad otwarciem firmy cateringowej? Sprawdź, czy to się opłaca.
Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy ich posiłki składają się z różnorodnych i dobrej jakości produktów, są wyważone pod względem wartości odżywczych. Jednocześnie nie wszyscy mają czas i ochotę na gotowanie, sprawdzanie etykiet i planowanie posiłków na kilka dni do przodu.
Tak pojawiła się nowa nisza w cateringu, a mianowicie catering dietetyczny. Łączy on w sobie cechy tradycyjnych usług cateringowych i domowych obiadów przygotowywanych przez nasze babcie czy ciocie – z tym, w wersji nowoczesnej – light, wege, sport itp. Catering dietetyczny polega na całodziennym zapewnianiu indywidualnym klientom wyżywienia. Posiłki dostarczane są o określonej porze (najczęściej wieczorem, w nocy lub wcześnie rano) pod wskazany adres w pudełkach – stąd też często spotykane określenie „diety pudełkowej”.
Catering dietetyczny – biznesplan
Niezwykle istotne podczas otwierania każdego biznesu gastronomicznego jest sporządzenie biznesplanu. Ocenia się w nim wysokość poniesionych kosztów na rozpoczęcie działalności (wynajem lokalu, samochodu dostawczego, kupno sprzętu, wyposażenia, produktów żywnościowych, koszty przechowywania żywności, media stałe, czynsz, wynagrodzenie dla pracowników, podatki, składki ZUS, koszt reklamy), a także spodziewanych przychodów. W biznesplanie należy uwzględnić stopień ryzyka otwarcia firmy, funkcjonującą na rynku konkurencję i planowane ceny posiłków.
Bardzo istotne w tym biznesie jest to, by oferta firmy dostosowywała się do aktualnych trendów dietetycznych, a także była różnorodna, tj. nastawiona na klientów o odmiennych potrzebach. Najczęściej firmy cateringowe dzielą swoje posiłki w zależności od liczby dostarczanych w nich kilokalorii: dieta 1000, dieta 1500, dieta 2000 itp. Możemy się również spotkać z pudełkami tworzonymi zgodnie ze szczególnymi wymaganiami: dla wegetarian, wegan, osób uprawiających sport, kobiet w ciąży, dzieci, diabetyków, osób z uczuleniami na gluten czy laktozę, odchudzających się, a nawet pracowników biura.
Im bardziej różnorodny zestaw, tym więcej klientów, ale również większe nakłady ze strony właściciela cateringu. Ponadto, przygotowywanie tak różnorodnych diet wiąże się z koniecznością kompleksowej wiedzy nt. zasad ludzkiego żywienia, a więc najczęściej zatrudnienia wykwalifikowanego dietetyka.
Catering dietetyczny – jak otworzyć?
Żeby otworzyć własny biznes – catering dietetyczny, nie trzeba być kucharzem, dietetykiem czy mieć innego wykształcenia związanego z gastronomią. Konieczne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej w dowolnej formie, poza spółka partnerską), uzyskanie wpisu do Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz przygotowanie lokalu, w którym będą przygotowane oraz przechowywane posiłki zgodnie z wymogami sanepidu. Zazwyczaj niezbędne będzie również zatrudnienie:
• kucharza,
• pomocy kuchennej,
• kierowcy,
• dietetyka.
Catering dietetyczny – czy to dobry biznes?
Bez wątpienia firmy oferujące catering dietetyczny mają teraz swój złoty okres. Zainteresowanie takimi usługami jest bardzo duże, szczególnie w średnich i dużych miastach, gdzie wyższe zarobki wiążą się z sięganiem po usługi, które jeszcze niegdyś uważane były za luksusowe. Cateringowi pudełkowemu pomaga również moda na zdrową żywność. Niemniej, by otworzyć firmę cateringową, trzeba liczyć się z dość znacznymi wydatkami na start oraz koniecznością spełnienia wszystkich norm dotyczących czystości.