Spis treści
Pomoc drogowa to wybawienie dla kierowców w opałach. Zjawia się w trudnych, podbramkowych sytuacjach, kiedy kierowcy i pasażerowie zwykle znajdują się pod wpływem silnego stresu. Czym się zajmuje pomoc drogowa? Holowanie i przewożenie uszkodzonych aut to jej główne zadanie, choć nie jedyne. Laweta stawia się na miejscu zdarzenia drogowego (wypadku, kolizji, usterki) i transportuje niesprawne auto w wyznaczone miejsce, najczęściej do mechanika samochodowego. W ramach działalności dodatkowej możliwe jest też transportowanie różnego rodzaju towarów. Firmę świadczącą usługi lawetą nietrudno założyć. Zatem jak zrealizować taki pomysł na własny biznes?
Pomoc drogowa jakie pozwolenia?
Na wstępie należy zaznaczyć, że działalność ta nie jest regulowana prawnie. Żeby założyć firmę transportową świadczącą usługę pomocy drogowej w Polsce, wystarczy prawo jazdy właściwej kategorii (lub zatrudnienie kierowcy lawety, mającego takie prawo jazdy). Co do zasady nie jest potrzebne żadne dodatkowe zezwolenie czy licencja.
Jak założyć firmę pomoc drogowa?
Niezbędne jest oczywiście zarejestrowanie firmy zgodnie z ogólnymi procedurami – wybór rodzaju działalności, sposobu opodatkowania itp. Pomoc drogowa może być wykonywana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej albo w ramach działalności spółki cywilnej, jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, akcyjnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie może być to spółka partnerska.
Podczas rejestracji biznesu niezbędne jest wskazanie właściwego kodu (lub kilku kodów) PKD. W tym wypadku podstawowy kod to:
-
52.21.Z – Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy.
Pomoc drogowa: jak zacząć?
Rozpoczęcie działalności warto zacząć od zakupu odpowiedniego samochodu dla pomocy drogowej, lawety – trwałego i oczywiście niezawodnego. Zakup auta to bez wątpienia największy wydatek, niemniej w biznesplanie trzeba uwzględnić także między innymi koszty ubezpieczenia, dostosowania samochodu na potrzeby firmy, jego konserwacji, a także wydatki na wypromowanie działalności.
Jak reklamować pomoc drogową? Kwestią podstawową jest dobra strona internetowa ze zdjęciem auta, danymi kontaktowymi i opisem usługi. Dobrze widoczny musi być w szczególności numer telefonu! Firmę warto promować także w mediach społecznościowych. Nie zaszkodzą również tradycyjne formy reklamy, np. ulotki czy plakaty z dobrze widocznym numerem kontaktowym.
Czy pomoc drogowa jest pojazdem uprzywilejowanym?
Auto pomocy drogowej nie jest pojazdem uprzywilejowanym na drodze. Nie może zatem wymuszać pierwszeństwa, omijać sygnalizacji czy wymagać od innych kierowców usunięcia się z drogi. Auto pomocy drogowej ma jednak pewne szczególne przywileje, np. do zatrzymania się na pasie ruchu.
Trzeba pamiętać, że pojazd do świadczenia usług pomocy drogowej musi być odpowiednio oznakowany. Kabina powinna mieć kolor żółty lub biały z żółtym pasem. Samochód powinien mieć także żółty sygnał błyskowy zwiększający widoczność na drodze.
Ile zarabia pomoc drogowa?
Kosztjednorazowego załadunku, przejazdu i rozładunku samochodu osobowego z uszkodzonym układem jezdnym/ kierowniczym, w zależności od okoliczności, wynosi kilkaset złotych. W ustaleniu ceny bierze się między innymi pod uwagę to, czy usługa będzie wykonana na terenie wskazanej miejscowości czy poza nią.
Nie jest to jednak zysk na czysto. Należy pamiętać, że przedsiębiorca prowadzący firmę – pomoc drogowa, ma sporo wydatków stałych – związanych z zakupem paliwa, utrzymaniem samochodu czy ewentualnym zatrudnieniem kierowców.