Podział obowiązków w firmie - dlaczego jest ważny
Sztuka delegowania obowiązków nie należy do najłatwiejszych, niemniej jednak jest koniecznością. Manager raczej nie będzie w stanie wykonać wszystkich zadań samodzielnie, zwłaszcza jeżeli ich liczba ciągle się powiększa. Branie na barki każdego, nawet małego obowiązku, nie świadczy dobrze o zdolnościach kierowniczych, a już na pewno nie przyczyni się do wzrostu efektywności całego zespołu. Dlatego tak bardzo istotne jest umiejętne delegowanie obowiązków.
Podział pracy w przedsiębiorstwie polega na przekazywaniu jej podwładnym. Tym samym stają się oni odpowiedzialni za konkretną część. Nie oznacza to, że przełożony może przestać interesować się danym projektem. Czynny udział team leadera w realizowaniu zleconych zadań jest kluczowy dla pracowników. W podziale obowiązków podstawową rolę gra komunikacja. Dzięki temu postęp prac podlega regularnej kontroli. W ten sposób można także wprowadzić modyfikacje, jeżeli kadra zarządzająca zauważy, że obecny sposób realizacji projektu nie daje skutecznych efektów.
Podział obowiązków - zasady
Podział obowiązków w firmie powinien być przeprowadzony w sposób przemyślany. Jeżeli manager chce wykorzystać potencjał swojego zespołu, to musi skutecznie delegować zadania. Dlatego ważna jest umiejętność obserwacji. Przełożony powinien znać mocne strony swoich podwładnych. Dzięki temu będzie miał świadomość, kto najlepiej wykona daną część projektu. Jak zatem skutecznie zarządzać zadaniami?
Na początku warto jasno wyznaczyć cel. Jest to kluczowe zwłaszcza dla pracowników, którzy będą wiedzieli, do czego dążą. Następnie trzeba ustalić czas realizacji poszczególnych zadań. Przy każdym większym projekcie warto mierzyć siły na zamiary. Należy wziąć pod uwagę zasoby ludzkie, sprzęt czy finanse.
Następny etap to delegowanie konkretnych zadań poszczególnym osobom. Wiąże się to z dokładnym wyjaśnieniem obowiązków oraz przekazaniem koniecznych uprawnień bądź dostępów (w przypadku systemów komputerowych). Jednak proces delegowania na tym się nie kończy. Manager musi bowiem cały czas kontrolować postęp prac. Dlatego istotne są cykliczne spotkania, rozmowy, które pozwolą kierownikowi ocenić efektywność podwładnych. Ważna jest także motywacja członków zespołu oraz pomoc w przypadku pojawiających się komplikacji.
Sprawiedliwy podział obowiązków
Istotną kwestią jest też sprawiedliwy podział obowiązków. Nie można obciążać jednego pracownika, podczas gdy inna osoba zwyczajnie nie ma co robić. Niektóre zadania mogą wydawać się ciekawsze, bardziej atrakcyjne czy rozwojowe. Jeżeli zatem jeden z pracowników dostanie w jego mniemaniu gorsze obowiązki, może poczuć się dyskryminowany. Narasta jego frustracja, ponieważ pojawia się poczucie, że jest gorzej traktowanym podwładnym. Takie sytuacje wpływają na pogorszenie relacji między członkami zespołu, psują atmosferę. Dodatkowo firma może stracić pracownika, który poszuka sobie innej, bardziej rozwojowej pracy. Dlatego istotne jest, aby na początku wspólnie z zespołem zastanowić się, jak rozdzielić zadania. Manager powinien wysłuchać każdego podwładnego, aby dokładnie zapoznać się z ich oczekiwaniami oraz możliwościami.