Benefity dla pracowników przestają być rzadkością. Nie tylko międzynarodowe koncerny, ale także rodzime przedsiębiorstwa coraz częściej oferują dodatki takie jak firmowe ubezpieczenia, karnety na siłownię i prywatna opieka medyczna. Jedno z ciekawszych udogodnień to miejsce pracy przyjazne zwierzętom. Czy pies w biurze to dobre rozwiązanie? Sprawdź, kiedy Twój pupil może towarzyszyć Ci w pracy i jakie warunki trzeba mu zapewnić.
Spis treści
Pies w biurze – kiedy możemy go zabrać do miejsca pracy?
Polskie przepisy nie zabraniają przyprowadzania zwierząt w miejsce pracy. Jednak nie zawsze jest to możliwe, choćby ze względów bezpieczeństwa. Pies na hali produkcyjnej, na terenie budowy czy w magazynie stanowiłby zagrożenie dla siebie i prawidłowej organizacji pracy. Z tego powodu najlepsze miejsce dla pupila to przestrzeń biurowa.
To pracodawca decyduje o możliwości opieki nad zwierzakiem w miejscu pracy. Dodatkowo niezbędna jest zgoda innych współpracowników. Co więcej, zwykle wątpliwości pracodawców, którzy oferują tego rodzaju benefity dla pracowników, nie budzi jedynie pies w pracy. Często zakłada się, że inne gatunki zwierząt uniemożliwiałyby wykonywanie obowiązków zawodowych lub musiałyby spędzić większość dnia w zamknięciu.
Pies w pracy – jak przekonać przełożonego?
Pies w biurze to opcja pozwalająca efektywnie łączyć życie zawodowe z opieką nad czworonogiem. Jeśli jednak firma nie włączyła takiej możliwości w benefity dla pracowników, przyprowadzenie zwierzaka do pracy wymaga przekonania do tego pomysłu pracodawcy.
Aby zmienić miejsce pracy w przyjazne zwierzętom, warto przedstawić zalety wynikające z ich obecności, takie jak lepsza atmosfera i większa wydajność. W przekonaniu pracodawcy pomocne będzie też przedstawienie wszystkich niezbędnych zaświadczeń od weterynarza i upewnienie się, że żaden ze współpracowników nie ma alergii.
Pies w biurze – co należy mu zapewnić?
Pies w pracy to wciąż nowość, dlatego zasady przyprowadzania zwierząt mogą różnić się w zależności od ustaleń pracodawcy. Jednak wytyczne odnośnie dopuszczenia obecności pupili są niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz zwierzętom.
Samo zwierzę powinno mieć własne, stałe miejsce. Specjalny kącik to na przykład legowisko lub kocyk obok biurka właściciela. Najlepiej, aby biurko było nieco odosobnione, by zwierzę nie stresowało się ciągłą obecnością obcych osób. Niezbędna jest też karma i woda dla psa. W przypadku biura najlepsza opcja to mata zabezpieczająca przed chlapaniem i antypoślizgowa miska dla psa. Trzeba też pamiętać, że chodzenie po schodach nie jest dobre dla zwierzaków. Z tego powodu biura znajdujące się na wyższych piętrach powinny udostępniać pracownikom z psami oznakowane windy.
Pies w miejscu pracy – jak go przygotować?
Zwierzęta w pracy to nie lada wyzwanie. Aby obecność zwierzaka i obowiązki zawodowe szły w parze, pies powinien spełniać podstawowe warunki. Najlepiej, żeby był to starszy, ułożony psiak, który nie zdemoluje biura i nie będzie zaczepiał każdej napotkanej osoby.
Ważne, aby pupil był nastawiony przyjaźnie i nie wykazywał żadnej agresji wobec współpracowników. Nerwowość, agresja czy płochliwość będą negatywnie wpływać na organizację pracy.
Pies w pracy – zalety
Pies w biurze wpływa na funkcjonowanie całej organizacji. Według różnych badań (np. Purina – 2017 r.) obecność zwierząt poprawia atmosferę między współpracownikami. Przychodzenie do pracy z psem to także świetny zabieg wizerunkowy zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Pracownik może się wyróżnić na tle grupy, a firma przyciągnąć nowe talenty wciąż nieoczywistym benefitem pozapłacowym.
Urozmaicenie, jakim jest opieka nad psem w biurze, przekłada się na samopoczucie pracowników, wzmacnia relacje i pomaga budować zaufanie, co odczuwalne jest na poziomie współpracy zawodowej. Warto wiedzieć, że głaskanie psa, a nawet sama obecność zwierzęcia obniża poziom stresu, jaki nierzadko towarzyszy w pracy. Pies jest u boku człowieka niezależnie od wyników jego działań, nie ocenia i nie komentuje – przwebywanie z nim w pracy to swego rodzaju dogoterapia, dzięki której pracownicy są bardziej wydajni i zdecydowanie mniej zestresowani.