Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Pierwsza pomoc w pracy – podstawowe informacje

Pierwsza pomoc w pracy – podstawowe informacje

 
 Pierwsza pomoc w pracy – podstawowe informacje

Za bezpieczne i higieniczne warunki pracy odpowiada pracodawca. O czym bezwzględnie powinien pamiętać?

Pierwsza pomoc w Kodeksie pracy


Obowiązek pracodawcy względem zapewnienia bezpieczeństwa podwładnym w czasie wykonywania przez nich czynności służbowych wynika m.in. z Kodeksu Pracy, w szczególności art. 209 „Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy”. Ich niedopełnienie może skutkować wystąpieniem w zakładzie pracy groźnych wypadków.

W celu stwierdzenia, czy w przedsiębiorstwie przestrzega się norm BHP, może zostać przeprowadzona kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, a także Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Inspektorzy mają możliwość wystosowania nakazu natychmiastowego przerwania groźnej procedury i sporządzają raport. Niezastosowanie się do wytycznych jest obciążone karą grzywny.

 

Pierwsza pomoc w zakładzie pracy – obowiązki pracodawcy


Zgodnie ze wspomnianymi przepisami, pracodawca musi:
„1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej”.

Pierwsza pomoc w zakładzie pracy – przepisy


Bardzo istotne jest, by niezbędne wyposażenie, dzięki któremu można udzielić pierwszej pomocy i zapobiegać wypadkom, znajdowało się w zakładzie pracy w ilości dostosowanej do liczby pracowników oraz warunków pracy oraz były ogólnodostępne.

Mowa tutaj o niezbędnym wyposażeniu, na które składają się przede wszystkim apteczki wraz z instrukcją dotyczącą wykonywania pierwszej pomocy. Choć nie jest to określone przepisami, przykładowo, w dużej fabryce, zatrudniającej kilkaset osób jedna apteczka znajdująca się przy wejściu na jedną z kilku hal produkcyjnych może być niewystarczająca. Przy udzielaniu pierwszej pomocy często liczy się czas reakcji oraz szybki dostęp np. do opatrunków, opasek uciskowych itd. W zależności od potrzeb zakładu pracy prócz apteczek niekiedy niezbędne jest zorganizowanie tzw. punktów pierwszej pomocy. Znajduje się w nich taki sprzęt jak opatrunki, środki dezynfekujące, opaski uciskowe, kule, folie izotermiczne, akcesoria służące do opatrzenia poparzeń, nosze czy kołnierze ortopedyczne.

Kiedy wystarczy zwykła apteczka, a kiedy niezbędny jest punkt pierwszej pomocy? Nie ma jednej reguły - pracodawca powinien wziąć pod uwagę poziom ryzyka podczas wykonywania obowiązków służbowych. Znaczenie mają też tzw. czynniki uciążliwe,  przyczyniające się pośrednio do wystąpienia wypadków (np. monotonia pracy, zmienne warunki atmosferyczne).

 

Szkolenie – pierwsza pomoc w zakładzie pracy


Dobrze wyposażone apteczki to jeszcze nie wszystko. Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zorganizować szkolenie z zasad BHP. „Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie”. Szkoleń nie trzeba przeprowadzać, gdy pracownik zajmował to samo stanowisko w danej firmie bezpośrednio przed nawiązaniem nowego stosunku pracy. Należy pamiętać, że jeśli szkolenie BHP się nie odbędzie, pracownik nie może zostać dopuszczony do pracy.

 

Pierwsza pomoc przy wypadkach w pracy – zasady


W zakładzie pracy powinna zostać wyznaczona osoba (lub kilka osób, w zależności od zapotrzebowania), która udzieli pierwszej pomocy pracownikowi w razie wypadku. Musi być to ktoś, kto przeszedł wcześniejsze szkolenie BHP. Podwładni powinni zostać poinformowani, który pracownik został wyznaczony do udzielenia pomocy.

Warto podkreślić, że pracodawca nie tylko nie może lekceważyć zasad BHP, ale też powinien konsultować się z podwładnymi w sprawie zagrożeń powstających w czasie wykonywania przez nich czynności służbowych. Ma również obowiązek dawać podwładnym wskazówki dotyczące bezpieczeństwa wykonywanej pracy.  


lin

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. technicznych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiedzialna będzie za sporządzanie projektów umów na roboty budowlane, instalacyjne sprzęt, prowadzenie korespondencji z Inwestorem i podwykonawcami, wystawianie faktur, rozliczanie robót budowlanych w oparciu o umowę i budżet itp.
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku - bez obsługi kasowej; Praca z wykorzystaniem nowoczesnych, zdalnych kanałów obsługi, kształtowanie świadomości Klientów i szerzenie wiedzy z zakresu usług bankowości digital; Budowanie długotrwałych relacji...
  • Doradczyni / Doradca Klientów Biznesowych

    BNP Paribas Bank Polska S.A.   Płock    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku; Budowanie długotrwałych relacji oraz aktywne pozyskiwanie nowych Klientów; Rozpoznawanie i realizowanie potrzeb Klientów poprzez proponowanie zindywidualizowanych rozwiązań; Zapewnienie Klientom doskonałej...
  • Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku
    umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków Wykonywanie ustawowych zadań realizowanych przez Policję;
  • Konfekcjoner / Robotnik produkcyjny

    Lava Group S.C   Józefosław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa   35,00 - 38,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    rozpakowywanie i pakowanie towaru; konfekcjonowanie przygotowywanie kartonów; kontrolowanie jakości wyrobów;

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!