Za bezpieczne i higieniczne warunki pracy odpowiada pracodawca. O czym bezwzględnie powinien pamiętać?
Pierwsza pomoc w Kodeksie pracy
Obowiązek pracodawcy względem zapewnienia bezpieczeństwa podwładnym w czasie wykonywania przez nich czynności służbowych wynika m.in. z Kodeksu Pracy, w szczególności art. 209 „Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy”. Ich niedopełnienie może skutkować wystąpieniem w zakładzie pracy groźnych wypadków.
W celu stwierdzenia, czy w przedsiębiorstwie przestrzega się norm BHP, może zostać przeprowadzona kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, a także Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Inspektorzy mają możliwość wystosowania nakazu natychmiastowego przerwania groźnej procedury i sporządzają raport. Niezastosowanie się do wytycznych jest obciążone karą grzywny.
Pierwsza pomoc w zakładzie pracy – obowiązki pracodawcy
Zgodnie ze wspomnianymi przepisami, pracodawca musi:
„1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej”.
Pierwsza pomoc w zakładzie pracy – przepisy
Bardzo istotne jest, by niezbędne wyposażenie, dzięki któremu można udzielić pierwszej pomocy i zapobiegać wypadkom, znajdowało się w zakładzie pracy w ilości dostosowanej do liczby pracowników oraz warunków pracy oraz były ogólnodostępne.
Mowa tutaj o niezbędnym wyposażeniu, na które składają się przede wszystkim apteczki wraz z instrukcją dotyczącą wykonywania pierwszej pomocy. Choć nie jest to określone przepisami, przykładowo, w dużej fabryce, zatrudniającej kilkaset osób jedna apteczka znajdująca się przy wejściu na jedną z kilku hal produkcyjnych może być niewystarczająca. Przy udzielaniu pierwszej pomocy często liczy się czas reakcji oraz szybki dostęp np. do opatrunków, opasek uciskowych itd. W zależności od potrzeb zakładu pracy prócz apteczek niekiedy niezbędne jest zorganizowanie tzw. punktów pierwszej pomocy. Znajduje się w nich taki sprzęt jak opatrunki, środki dezynfekujące, opaski uciskowe, kule, folie izotermiczne, akcesoria służące do opatrzenia poparzeń, nosze czy kołnierze ortopedyczne.
Kiedy wystarczy zwykła apteczka, a kiedy niezbędny jest punkt pierwszej pomocy? Nie ma jednej reguły - pracodawca powinien wziąć pod uwagę poziom ryzyka podczas wykonywania obowiązków służbowych. Znaczenie mają też tzw. czynniki uciążliwe, przyczyniające się pośrednio do wystąpienia wypadków (np. monotonia pracy, zmienne warunki atmosferyczne).
Szkolenie – pierwsza pomoc w zakładzie pracy
Dobrze wyposażone apteczki to jeszcze nie wszystko. Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zorganizować szkolenie z zasad BHP. „Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie”. Szkoleń nie trzeba przeprowadzać, gdy pracownik zajmował to samo stanowisko w danej firmie bezpośrednio przed nawiązaniem nowego stosunku pracy. Należy pamiętać, że jeśli szkolenie BHP się nie odbędzie, pracownik nie może zostać dopuszczony do pracy.
Pierwsza pomoc przy wypadkach w pracy – zasady
W zakładzie pracy powinna zostać wyznaczona osoba (lub kilka osób, w zależności od zapotrzebowania), która udzieli pierwszej pomocy pracownikowi w razie wypadku. Musi być to ktoś, kto przeszedł wcześniejsze szkolenie BHP. Podwładni powinni zostać poinformowani, który pracownik został wyznaczony do udzielenia pomocy.
Warto podkreślić, że pracodawca nie tylko nie może lekceważyć zasad BHP, ale też powinien konsultować się z podwładnymi w sprawie zagrożeń powstających w czasie wykonywania przez nich czynności służbowych. Ma również obowiązek dawać podwładnym wskazówki dotyczące bezpieczeństwa wykonywanej pracy.
lin