Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Odzież robocza – komu przysługuje, przepisy BHP, czy to obowiązek pracodawcy

Odzież robocza – komu przysługuje, przepisy BHP, czy to obowiązek pracodawcy

 
Odzież robocza – komu przysługuje, przepisy BHP, czy to obowiązek pracodawcy

Ubrania robocze – co to jest?

 

Niektóre zawody wymagają specjalnej odzieży ochronnej. Najczęściej z odzieżą roboczą kojarzą nam się kombinezony mechanika, budowlańca czy białe kitle lekarzy oraz pielęgniarek. Warto podkreślić, że w skład odzieży roboczej wchodzi także obuwie robocze.

 

Warto tutaj zaznaczyć, że w przypadku stanowisk, przy których odzież ochronna jest niezbędna, pracownik ma prawo odmówić wykonywania swoich obowiązków, jeżeli nie zostanie mu ona dostarczona. Pracownik musi także pamiętać, że nie może używać odzieży roboczej w innych celach, niż te, do których została ona przeznaczona.

 

Strój roboczy – komu przysługuje?

 

Według prawa odzież robocza musi być stosowana przy pracy, w której może dojść do zniszczenia lub zabrudzenia prywatnej odzieży podwładnego. Podwładny ma też prawo domagać się ochronnego ubrania roboczego ze względu na warunki bezpieczeństwa i higieny pracy (dotyczy to głównie profesji narażonych na styczność z trującymi środkami chemicznymi bądź rakotwórczym promieniowaniem).

 

Pracownik musi pamiętać, że odzież robocza jest własnością pracodawcy. Oznacza to, że w przypadku zakończenia stosunku pracy, odzież podlega zwrotowi. Jeżeli nie została ona zniszczona można ją przekazać innemu pracownikowi o podobnych gabarytach pod warunkiem, że została uprzednio wyprana i odpowiednio zdezynfekowana (nie dotyczy to bielizny i obuwia).

 

Odzież ochronna BHP

 

Dostarczana odzież musi być zgodna z wszystkimi normami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Istnieje także zapis dotyczący konserwacji oraz prania kombinezonów roboczych oraz innego rodzaju odzieży ochronnej. Czynności te leżą po stronie pracodawcy. Jeżeli pracodawca nie jest w stanie zapewnić konserwacji odzieży roboczej, to obowiązek ten może spoczywać na podwładnych, ale muszą oni otrzymać zwrot poniesionych kosztów.

 

Ubiór roboczy, czy to obowiązek pracodawcy?

 

Artykuł 2377. Kodeksu Pracy mówi, że pracodawca ma obowiązek dostarczyć specjalną odzież ochronną każdemu pracownikowi, gdy jego prywatny ubiór może podczas pracy ulec zniszczeniu lub zabrudzeniu.

W regulaminie zakładu pracy może też być zapis, że pracownik będzie używał swojej odzieży ochronnej, ale wtedy pracodawca musi wypłacić podwładnemu ekwiwalent za jej używanie, który jest zgodny z obowiązującymi w danym momencie cenami rynkowymi. Jeżeli wykonywane przez pracownika czynności są powiązane z obsługą maszyn, to wtedy pracownik nie może korzystać ze swojego stroju roboczego. Tak samo jest w przypadku profesji, które mają styczność ze środkami chemicznymi (np. lakiernik) i promieniotwórczymi.

Przepisy mówią także, że odzież dostarczana przez przełożonego jest nieodpłatna. Oznacza to, że pracownik nie ponosi żadnych kosztów związanych z jej zakupem.

 

Pracodawca ma obowiązek przedłożenia pracownikowi kompletu odzieży roboczej przed podjęciem obowiązków. Dostarczenie i odbiór ochronnych kombinezonów musi być ewidencjonowane odrębnie dla każdego pracownika.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Spawacz konstrukcji stalowych MAG / MIG lub WIG

    Ideale Jobs GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   14 000 - 18 600 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy spawaniu technikami MAG lub MIG według ustalonego planu. Przygotowanie materiałów do spawania, w tym cięcie, czyszczenie i szlifowanie. Składanie i montaż konstrukcji metalowych.

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?