Podstawą funkcjonowania danego przedsiębiorstwa są jego klienci. Czasem jednak, osoby które chciałyby skorzystać z usług firmy, nie mają możliwości do niej dotrzeć. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się mobilne biuro.
Mobilne biuro
Mobilne biuro jest rozumiane na różne sposoby. Dla jednych to dotarcie do jakiegokolwiek miejsca wyznaczonego przez klienta. Najczęściej spotkania odbywają się w domu lub restauracji, a dotyczą np. podpisania dokumentów, omówienia zagadnień, prezentacji projektów. Bardzo często na takiej zasadzie działa np. mobilne biuro rachunkowe.
Innym sposobem prowadzenia „ruchomej działalności” jest posiadanie samochodu, w którym znajduje się w pełni wyposażony gabinet. To na przykład ciekawe rozwiązanie dla freelancerów, którzy podróżują po świecie, oferując swoje usługi. Pojazd wyposażony w wygodne siedzenia, stoły, zestawy komputerowe z mobilnym internetem może stanowić ciekawą konkurencję dla biur stacjonarnych.
Często też mamy do czynienia z mobilnym biurem nieruchomości w postaci tymczasowo stawianych kontenerów. Są one umieszczane przy budowach, gotowe na przyjęcie zainteresowanych, którzy mogą na własne oczy zobaczyć postępy prac, czy np. wizualizacje i planowane efekty.
Mobilne biuro - zalety
Co przemawia za inwestowaniem w takiego typu siedzibę? Samochodem można się dostać nawet w odległe miejsca.
Poprzez mobilne biuro uda się spotkać z każdym klientem. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dotarcia do osób pozbawionych możliwości wyjazdu poza własne miejsce zamieszkania, np. ze względu na brak czasu lub środka transportu, chorych lub starszych. To także duża elastyczność w doborze terminu spotkań. Nie trzeba przestrzegać godzin urzędowania gabinetu, przedsiębiorcy nie ogranicza również praca klienta.
W przypadku dojazdów do domów osób zainteresowanych usługami, posiadanie mobilnego biura ułatwia i przyspiesza obieg dokumentów. Złożenie wszelkich podpisów przy pierwszym kontakcie znacznie upraszcza formalności. Dodatkowo osoby o napiętych grafikach, które jeżdżą ze spotkania na spotkanie, będą miały pod ręką wszystkie niezbędne narzędzia - komputery, telewizory do prezentacji.
Posiadając mobilne biuro, można je oczywiście wykorzystać jako reklamę - dobrze oznakowany samochód, parkujący w różnych punktach, o najróżniejszych porach wpływa na zwiększenie liczby zainteresowanych klientów.
Mobilne biuro - wady
To rozwiązanie wykorzystują najczęściej osoby z jednoosobową działalnością. Ciężko jest prowadzić biuro w samochodzie, zatrudniając kilku pracowników. A brak innych osób w otoczeniu może być demotywujący.
Elastyczność, którą najczęściej wymienia się jako zaletę, może stać się niewygodna i uciążliwa dla osób bez umiejętności organizacyjnych. Trzeba będzie np. odrzucić jedno zlecenie, by zdążyć dojechać na wcześniej umówione spotkanie.
Podejmując decyzję na temat wyboru mobilnego biura, najlepiej zastanowić się, jakich klientów szukamy, jak najłatwiej ich zdobyć i czy w działalności, którą prowadzimy, takie rozwiązanie ma szansę się sprawdzić.