Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Menedżer – 5 najczęściej popełnianych błędów przez osoby na tym stanowisku

Menedżer – 5 najczęściej popełnianych błędów przez osoby na tym stanowisku

 
Menedżer – 5 najczęściej popełnianych błędów przez osoby na tym stanowisku

Menedżer jest zawodem wymagającym nie tylko ugruntowanej wiedzy teoretycznej z danej dziedziny, ale też szerokiego zasobu umiejętności miękkich, charyzmy, asertywności. Wielu kandydatów zachęcają do szukania pracy w tym zawodzie prestiż stanowiska, zarobki menedżera. Nie każdy jednak sprawdza się w tej roli. Jakie są często popełniane błędy przez osoby zarządzające zespołem?

 

Przekonanie o nieomylności


Dobry menedżer wie, że nie jest nieomylny. Są jednak szefowie, dla których przyznanie się do błędu to coś nieosiągalnego. Traci na tym cały zespół. Przekonany o swojej racji przełożony nie znosi sprzeciwu. Nie dopuszcza do głosu swoich pracowników, a kiedy błąd wychodzi na jaw, wszystkiego się wypiera. Postępowanie w ten sposób to bardzo prosta recepta na utratę autorytetu i zaufania zespołu.

 

Niedelegowanie zadań

 

Zarządzanie ludźmi to umiejętność, której trzeba się nauczyć. To, że ktoś jest świetnym specjalistą w jakiejś dziedzinie, np. doskonałym handlowcem, nie oznacza, że na pewno sprawdzi się, jako menedżer kierujący zespołem. Zarządzenie wymaga wielu kompetencji miękkich, związanych z komunikacją, motywowaniem. Dla niektórych menedżerów bardzo trudną sztuką jest delegowanie zadań. Wynika to z jednej strony z braku zaufania do zespołu i z drugiej z przekonania, że najlepiej zrobić wszystko samemu. Błędem menedżera związanym z tym obszarem jest też mikrozarządzanie. To nieustanna kontrola pracowników, patrzenie im na ręce i niepozostawianie przestrzeni na własną inicjatywę w wykonywaniu zadań. Tymczasem praca w zespole wymaga racjonalnego podziału obowiązków i zaufania.

 

Zbyt luźna atmosfera w zespole

 

Przyjazna atmosfera w pracy to jeden z ważniejszych czynników motywacyjnych. Nikt nie lubi żyć w stresie, ciągle rywalizować i być krytykowanym na każdym kroku. Niektórzy menedżerowie tworzenie dobrej atmosfery w pracy pojmują jednak niewłaściwie. Zbytnie spoufalanie się z pracownikami utrudnia zarządzanie i egzekwowanie wykonywania obowiązków. Menedżer ma szczególnie trudne zadanie, kiedy dostaje awans i zaczyna kierować grupą swoich kolegów i koleżanek, z którymi wcześniej zajmował równorzędne stanowiska.

 

Nastawienie na cel


Teoretycznie w nastawieniu na osiągnięcie celu nie ma nic złego. Bez stałej motywacji, cierpliwości i uporu trudno jest zrealizować plan sprzedaży, oddać projekt w terminie itd. Problem pojawia się jednak, kiedy cel przesłania wszystko inne. Może się zdarzyć, że założenia są po prostu nierealne. Ignorowanie sygnałów, które o tym świadczą, przekonanie, że musimy wykonać daną pracę mimo wszystko, często kończy się narzucaniem pracownikom nadgodzin, zbyt wielu obowiązków.  Szybko pojawia się nerwowa atmosfera, stała rywalizacja. Nie sprzyja to ani kreatywności, ani motywacji pracowników.

 

Puste obietnice

 

Że pracownik dostanie dodatkową premię, że za rok na pewno czeka go podwyżka, że pieniądze na szkolenia będą w przyszłym miesiącu… Obietnice bez pokrycia pięknie brzmią, ale bardzo szybko podkopują zaufanie do szefa. Nie zawsze przekazywanie dobrych, ale niepewnych wiadomości wynika ze złej woli menedżera. Kierujący zespołem powinien być całkowicie pewien tego, co ma do przekazania. Inaczej to na niego spada wina za niezrealizowane obietnice.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Czy wiecie, co oznacza akronim C☩M☩B, pisany na drzwiach domów z okazji święta Trzech Króli? Okazuje się, że niekoniecznie są to inicjały mędrców ze Wschodu! Kiedy wypada święto w 2025 roku, dla kogo jest to dzień wolny od pracy, a także jaka wiąże się z nim historia? Dziś mamy dla Was garść informacji na temat święta Trzech Króli w Polsce i na świecie.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.