Live streaming – definicja
Live streaming polega na transmisji wideo na żywo – z jakiegoś dużego wydarzenia, gali, ze spotkania z ważnymi postaciami itd. Może być to także specjalnie zaplanowana relacja, tzw. webinar, której twórca chce przekazać użytkownikom informacje z jakiejś dziedziny wiedzy.
Transmisja wideo przez internet ma bardzo szerokie zastosowanie. Między innymi pozwala na pośredni udział w wydarzeniu, kiedy dana osoba nie mogła się na nim zjawić, np. koncert, na który bilety były za drogie, spotkanie ze znaną postacią wymagające specjalnego zaproszenia. Live streaming pozwala uczestniczyć też w eventach, odbywających się w zupełnie innym miejscu na świecie.
Wśród dziedzin wykorzystujących omawianą metodę, można na przykład spotkać się bardzo często z relacją z różnych zabiegów medycznych. Skomplikowane operacje, pionierskie zabiegi transmitowane i często komentowane na żywo mają bardzo dużą wartość naukową. Podobne w charakterze są różnorodne kursy, prowadzone przez specjalistów z danej branży. Część konferencji ma charakter czysto partnerski – polegający na przekazywaniu wiedzy (darmowo lub odpłatnie), ale można także zapisać się na szkolenia internetowe z certyfikatem.
Live streaming – w marketingu
Live streaming ma bardzo duże znaczenie w marketingu. Dowolność w doborze tematyki i formy prezentacji, miejsca transmisji itd. pozwala dopasować tę metodę do potrzeb przedsiębiorstw o najróżniejszym profilu.
Działania promocyjne firmy mogą polegać np. na publikacji tzw. tutoriali, podczas których wyjaśnia się działanie poszczególnych produktów. Przedsiębiorstwo wzmacnia w ten sposób swój wizerunek jako eksperta z branży, pozwala użytkownikom poznać specyficzne aspekty użytkowania danego przedmiotu, jego funkcje itd. Odmianą tej metody, jeszcze mocniej angażującą konsumentów, jest forma transmisji, w której uczestnicy na bieżąco zadają pytania, a specjalista udziela im odpowiedzi.
Ciekawym pomysłem na promowanie firmy w internecie może być relacjonowanie wywiadów z twórcami lub projektantami danego produktu. Fani gier, słuchający, w jaki sposób powstawały ich ulubione postacie, projektanci, którzy opowiadają o tym, co zainspirowało ich do powstania kolekcji – taka relacja z pewnością przyniesie przedsiębiorcom szerokie grono odbiorców i umocni istniejące już kontakty.
To także idealne narzędzie wykorzystywane w strategii personal brandingu. Wiele znanych postaci, szczególnie ze świata sportu i show biznesu, oprócz tradycyjnych postów na portalach społecznościowych publikuje także streamy z różnych sytuacji z życia zawodowego i osobistego.
Takie akcje promocyjne są bardzo skuteczne. Niejednokrotnie fani czują niedosyt z powodu ograniczonych możliwości poznania swoich idoli. Artykuły w gazetach, newsy w telewizji to opinie osób z zewnątrz. Jeżeli jednak gwiazda prowadzi live streaming np. z przygotowań na wydarzenie, z tzw. after party, zza kulis, to jest to najlepsza forma, by poznać te elementy z jej życia, które na co dzień są niedostępne dla fanów.