W życiu przedsiębiorcy trzeba niekiedy podjąć trudną decyzję i zdecydować się na zamknięcie działalności. Jak wygląda wyrejestrowanie działalności gospodarczej jednoosobowej i o czym pamiętać, zamykając firmę?
Zamknięcie działalności gospodarczej
Zamykanie działalności gospodarczej to kilkuetapowy proces, do którego trzeba się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że likwidacja firmy musi być zgłoszona w terminie 7 dni od daty faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności. Nie można też zgłosić wniosku z terminem późniejszym.
W dniu zamknięcia działalności przedsiębiorca nie może mieć pracowników, zatem trzeba też odpowiednio wcześnie zaplanować wypowiedzenia. Wprawdzie likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej daje przedsiębiorcy możliwość skrócenia okresu wypowiedzenia z trzech miesięcy do jednego, ale pracownikowi przysługuje wtedy odszkodowanie, zatem przedsiębiorca i tak ponosi koszty pracy.
Przemyśleć trzeba też wszelkie umowy, jakie przedsiębiorca ma zawarte z innymi podmiotami i odpowiednio wcześnie je wypowiedzieć.
Likwidacja jednoosobowej działalności gospodarczej krok po kroku:
1. rozwiązanie firmy za pomocą zgłoszenia w CEIDG (druk CEIDG-1),
2. wyrejestrowanie z ZUS,
3. remanent na zakończenie działalności,
4. wykreślenie z rejestru podatników VAT (jeśli dotyczy),
5. likwidacja kasy fiskalnej (jeśli dotyczy).
Zakończenie działalności gospodarczej krok po kroku nie powinno nastręczyć przedsiębiorcy żadnych trudności.
Jak wyrejestrować firmę
Likwidacja działalności gospodarczej jednoosobowej wymaga zgłoszenia w CEIDG. Można to zrobić na cztery sposoby:
• osobiście w urzędzie miasta lub gminy,
• online wysyłając wniosek, który następnie trzeba potwierdzić osobiście w urzędzie gminy,
• listem poleconym z poświadczonym notarialnie podpisem,
• elektronicznie w przypadku posiadania profilu zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
We wniosku CEIDG-1 w rubryce „Informacja o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej” trzeba wpisać datę ostatniego dnia prowadzenia działalności. Wniosek złożony online jest niemalże natychmiastowo weryfikowany. Wniosek składany osobiście, jeśli ma błędy, może zostać poprawiony w ciągu 7 dni.
Jak zlikwidować działalność gospodarczą w ZUS?
Po przyjęciu prawidłowo zgłoszonego wniosku do urzędu gminy, organ wewnętrzny przekazuje dane o tym, że nastąpiło zakończenie działalności do ZUS, urzędu skarbowego i urzędu statystycznego.
Nie znaczy to, że obędzie się bez wizyty w ZUS (online). Wprawdzie przedsiębiorca zostaje automatycznie wyrejestrowany jako płatnik składek (ZUS ZWPA), ale musi wyrejestrować siebie, rodzinę (ZUS ZCNA) oraz pracowników (ZUS ZWUA). Wyrejestrowanie z ZUS należy przeprowadzić w ciągu 7 dni od daty wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń. Wyrejestrowanie siebie i swojej rodziny można zrobić też przy likwidacji działalności za pośrednictwem CEIDG. Jeśli przedsiębiorca miał pracowników, musi wyrejestrować ich bezpośrednio w ZUS.
Wyrejestrowanie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym
Przy zgłoszeniu zamknięcia jednoosobowej firmy w Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej, organ powiadamia urząd skarbowy automatycznie, dlatego właściciel firmy nie musi samodzielnie składać dodatkowych formularzy do US. Trzeba pamiętać o rozliczeniu podatków i i zamknięciu firmowej księgowości.
Jak zamknąć zawieszoną działalność gospodarczą?
Zamknięcie działalności gospodarczej nie musi nastąpić w trakcie aktywnego jej prowadzenia. Może być również kolejnym krokiem po okresie zawieszenia działalności – jeśli np. przedsiębiorca uznał, że zaprzestanie działalności gospodarczej będzie dla niego korzystniejsze.
Zamykanie firmy zawieszonej przeprowadza się tak samo, jak zamykanie firmy aktywnie działającej. Należy zgłosić wniosek CEIDG-1 i wykonać dalsze czynności wymagane ustawą.
Warto pamiętać, że jeśli przedsiębiorca w trakcie zawieszonej działalności jednoosobowej zatrudniał pracowników, którzy przebywali np. na urlopie macierzyńskim, musi z nimi rozwiązać umowę.
Zamykanie firmy jednoosobowej — obowiązki
Samo wykreślenie działalności gospodarczej z urzędu nie jest jeszcze końcem obowiązków przedsiębiorcy. Konieczne jest podatkowe i majątkowe rozliczenie firmy. Choć same koszty likwidacji firmy (rozumiane jako wykreślenie firmy z rejestru) są zerowe, to możliwe, że przedsiębiorca będzie musiał ponieść koszty związane np. z rozliczeniem majątku firmy.
Remanent likwidacyjny – jak napisać? Przedsiębiorca dla celów rozliczenia podatku dochodowego musi przeprowadzić spis z natury. Obejmuje on wyposażenie, środki trwałe i składniki majątku niewpisane do rejestrów, które pozostają w firmie w momencie likwidacji. Obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku opisany jest w art. 24 ust 3a ustawy PIT. Przedsiębiorca zgłasza do us zamiar wykonania spisu na przynajmniej 7 dni przed jego wykonaniem.
Remanent likwidacyjny – wzór takiego spisu powinien obejmować nazwę składnika majątku, kwotę wydatków na niego poniesionych, które zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, wartość początkową, kwotę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych. Likwidacja wyposażenia w firmie może obejmować sprzedaż, utylizację bądź przekazanie majątku firmy na cele prywatne.
Przedsiębiorca musi też sporządzić remanent likwidacyjny towarów handlowych (w tym materiałów, półproduktów, braków i odpadów). Warto pamiętać, że nawet ci przedsiębiorcy, nieposiadajacy w momencie zamykania działalności żadnych towarów na stanie, które można by objąć spisem z natury, muszą go sporządzić. Jest to tzw. remanent likwidacyjny zerowy.
Likwidacja działalności a VAT
Jeśli przedsiębiorca był płatnikiem VAT, musi:
• sporządzić remanent dla celów VAT (nie zgłasza się w US zamiaru sporządzenia spisu, a jedynie dołącza informację o jego dokonaniu do ostatniej deklaracji VAT-7 lub VAT-7),
• dostarczyć zgłoszenie VAT-Z powiadamiające o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych.
Majątek pozostały w firmie, podlega opodatkowaniu, dlatego najefektywniej jest sprzedać cały towar pozostający w firmie, aby uzyskać w ten sposób środki na zapłatę VAT. Można też sprzęt zutylizować.
Na koniec warto dodać, że mimo tego, iż nastąpiła likwidacja firmy, dokumenty podatkowe i ubezpieczeniowe firmy należy przechowywać przez pięć lat i okazywać je na żądanie urzędu skarbowego oraz ZUS w razie kontroli. Rezygnacja z prowadzenia działalności gospodarczej nie oznacza też, że do prowadzenia biznesu nie będzie można kiedyś wrócić.
Zamykanie działalności gospodarczej przez internet
Od jakiegoś czasu, można przeprowadzić wyrejestrowanie firmy przez Internet. To bardzo wygodna opcja, która pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Procedura likwidacji działalności gospodarczej online wymaga posiadania profilu zaufanego ePUAP. Jeśli przedsiębiorca go nie ma, może złożyć wniosek o wyrejestrowanie działalności anonimowo, ale w ciągu 7 dni od daty złożenia będzie musiał potwierdzić swoją tożsamość w urzędzie gminy. Profil zaufany pozwala przeprowadzić zamknięcie firmy przez internet bez konieczności wizyty w urzędzie gminy.
Po zalogowaniu na konto, w panelu przedsiębiorcy należy wybrać zakładkę Operacje na wpisie, a w niej opcje Zakończ działalność gospodarczą. W trakcie wyrejestrowywania się w CEIDG można również zgłosić wyrejestrowanie z ZUS.
Likwidacja działalności gospodarczej ryczałt
Likwidacja firmy na ryczałcie jest podobna do likwidacji firmy opodatkowanej na zasadach ogólnych. Przedsiębiorca również musi sporządzić spis z natury i wpisać go do ewidencji przychodów. Podatek oblicza się za ostatni miesiąc tak samo, jak za wcześniejsze miesiące. Deklarację roczną i PIT-28 składa się do 31 stycznia następnego roku podatkowego.