Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Leniwy pracownik - jak go zmotywować?

Leniwy pracownik - jak go zmotywować?

 
Leniwy pracownik - jak go zmotywować?

Przepraszam za spóźnienie, był straszny korek! Jeśli jeden z pracowników codziennie w ten sposób wita się z resztą zespołu, zapewne ma problem z motywacją. Jeśli dodatkowo wykonuje swoje zadania wolniej niż inni i niedokładnie, warto zastanowić się, jak skutecznie zachęcić go do pracy.

 

Czynniki motywujące do pracy

 

Według Internetowego Słownika Języka Polskiego leniwy to „niechętnie pracujący, unikający wszelkiego wysiłku, poruszający się wolno; odbywający się bez pośpiechu”. O ile odpoczynek i umiejętność zwolnienia obrotów są człowiekowi od czasu do czasu bardzo potrzebne, o tyle „obijanie w pracy” nigdy nie jest mile widziane. Ludzie nie są jednak z natury leniwi. Jeśli lekceważą niektóre ze swoich obowiązków, zwyczajnie nie odnajdują w sobie wystarczających pobudek do działania. Opieszałemu człowiekowi najprawdopodobniej brakuje motywacji.

 

Efektywne motywowanie pracowników nie jest łatwym zadaniem, ale należy o to zadbać, ponieważ zniechęcenie i zobojętnienie załogi przekłada się na obniżone obroty całego przedsiębiorstwa. Warto zastanowić się, co motywuje do pracy? Czego ludzie oczekują od swojego przełożonego i jakie potrzeby powinna zaspokajać ich zawodowa kariera?

 

Najbardziej oczywista odpowiedź to pieniądze – najczęściej wymieniany w ankietach motywator w pracy. Poza tym ważne są prestiż, szacunek i osiąganie ambitnych, godnych uznania celów. Lepiej pracuje się także w przyjaznej atmosferze i komfortowych warunkach – jeśli w zakładzie czujemy się źle, wzrasta prawdopodobieństwo, że będziemy mniej się starać. Wśród czynników motywujących do pracy wymienia się także bogaty pakiet socjalny, możliwość osobistego i zawodowego rozwoju, stabilizację oraz poczucie bezpieczeństwa.

 

Zasady skutecznego motywowania

 

Sposoby motywowania pracowników, aby przyniosły zamierzony skutek, muszą odpowiadać na potrzeby zatrudnionych. Motywacja i motywowanie to bowiem dwa różne pojęcia i niekoniecznie dany czynnik zachęci do pracy leniwego pracownika. Wszystko zależy od tego, czy motywator będzie adekwatny do potrzeb i oczekiwań.

 

Zazwyczaj mówi się o motywowaniu pozytywnym (nagradzanie) i negatywnym (system kar). Skuteczniejsze z reguły są sposoby motywowania pracowników należące do pierwszej grupy. Czasem upomnienie podwładnego i wytworzenie u niego wizji poniesienia konsekwencji mogą być skuteczne, jednak na dłuższą metę nikt nie chce żyć w permanentnym stresie i pracować tylko po to, aby uniknąć sankcji.

 

Działania pozytywne można najogólniej podzielić na finansowe i pozapłacowe sposoby. Niezależnie od tego, jaki system motywacyjny pracowników chcielibyśmy wprowadzić, najważniejszą zasadą skutecznego motywowania jest dostosowanie tego procesu do oczekiwań danej osoby.

 

Obejmujący różne stanowiska w firmie ludzie mogą mieć odmienne oczekiwania wobec firmy. Działanie przełożonych powinno być więc zawsze przemyślane i adekwatne do sytuacji. Mimo to są pewne uniwersalne wzorce i wartości, które sprawdzą się w każdym miejscu i pobudzają motywację pracowników. Np. otwarta komunikacja i atmosfera zaufania, czy też chwalenie na forum i upominanie za zamkniętymi drzwiami oraz uczciwe i jasne reguły pracy.

 

Jak zmotywować leniwego pracownika

 

Leniwy czy konfliktowy pracownik to duży problem zarówno dla szefa, jak i całego zespołu. Notoryczne spóźnianie się na ważne spotkania albo lekceważący stosunek do powierzonych zadań dezorganizują pracę i demotywują resztę załogi.

 

Zatem jak zmotywować pracownika, aby podchodził do swoich zadań odpowiedzialnie i nie opóźniał pracy? Warto zacząć od rozmowy w cztery oczy. Bez oskarżeń i emocji należy skupić się na poznaniu przyczyny niewywiązywania się zatrudnionej osoby z obowiązków. Ocenę pracownika zawsze należy uargumentować konkretnymi przykładami. Trafniejsza niż sformułowanie „jesteś spóźnialski” będzie informacja „w tym tygodniu przez 4 dni przychodziłeś ponad pół godziny za późno”, a zamiast powiedzieć „jesteś leniwy” lepiej wyliczyć konkretne uchybienia.

 

Poznanie argumentacji podwładnego podczas takiej rozmowy pozwala określić przyczyny jego braku chęci do działania i oczekiwania wobec firmy. A to z kolei stanowi niezbędne podłoże do wybrania najskuteczniejszej metody motywowania pracowników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów Czarnego Piątku, Black Weeked i wreszcie Cyber Monday, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Skorzystaj promocji i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadszedł długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy jest to najgorszy dzień w pracy sprzedawcy? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku. 

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!