Przepraszam za spóźnienie, był straszny korek! Jeśli jeden z pracowników codziennie w ten sposób wita się z resztą zespołu, zapewne ma problem z motywacją. Jeśli dodatkowo wykonuje swoje zadania wolniej niż inni i niedokładnie, warto zastanowić się, jak skutecznie zachęcić go do pracy.
Czynniki motywujące do pracy
Według Internetowego Słownika Języka Polskiego leniwy to „niechętnie pracujący, unikający wszelkiego wysiłku, poruszający się wolno; odbywający się bez pośpiechu”. O ile odpoczynek i umiejętność zwolnienia obrotów są człowiekowi od czasu do czasu bardzo potrzebne, o tyle „obijanie w pracy” nigdy nie jest mile widziane. Ludzie nie są jednak z natury leniwi. Jeśli lekceważą niektóre ze swoich obowiązków, zwyczajnie nie odnajdują w sobie wystarczających pobudek do działania. Opieszałemu człowiekowi najprawdopodobniej brakuje motywacji.
Efektywne motywowanie pracowników nie jest łatwym zadaniem, ale należy o to zadbać, ponieważ zniechęcenie i zobojętnienie załogi przekłada się na obniżone obroty całego przedsiębiorstwa. Warto zastanowić się, co motywuje do pracy? Czego ludzie oczekują od swojego przełożonego i jakie potrzeby powinna zaspokajać ich zawodowa kariera?
Najbardziej oczywista odpowiedź to pieniądze – najczęściej wymieniany w ankietach motywator w pracy. Poza tym ważne są prestiż, szacunek i osiąganie ambitnych, godnych uznania celów. Lepiej pracuje się także w przyjaznej atmosferze i komfortowych warunkach – jeśli w zakładzie czujemy się źle, wzrasta prawdopodobieństwo, że będziemy mniej się starać. Wśród czynników motywujących do pracy wymienia się także bogaty pakiet socjalny, możliwość osobistego i zawodowego rozwoju, stabilizację oraz poczucie bezpieczeństwa.
Zasady skutecznego motywowania
Sposoby motywowania pracowników, aby przyniosły zamierzony skutek, muszą odpowiadać na potrzeby zatrudnionych. Motywacja i motywowanie to bowiem dwa różne pojęcia i niekoniecznie dany czynnik zachęci do pracy leniwego pracownika. Wszystko zależy od tego, czy motywator będzie adekwatny do potrzeb i oczekiwań.
Zazwyczaj mówi się o motywowaniu pozytywnym (nagradzanie) i negatywnym (system kar). Skuteczniejsze z reguły są sposoby motywowania pracowników należące do pierwszej grupy. Czasem upomnienie podwładnego i wytworzenie u niego wizji poniesienia konsekwencji mogą być skuteczne, jednak na dłuższą metę nikt nie chce żyć w permanentnym stresie i pracować tylko po to, aby uniknąć sankcji.
Działania pozytywne można najogólniej podzielić na finansowe i pozapłacowe sposoby. Niezależnie od tego, jaki system motywacyjny pracowników chcielibyśmy wprowadzić, najważniejszą zasadą skutecznego motywowania jest dostosowanie tego procesu do oczekiwań danej osoby.
Obejmujący różne stanowiska w firmie ludzie mogą mieć odmienne oczekiwania wobec firmy. Działanie przełożonych powinno być więc zawsze przemyślane i adekwatne do sytuacji. Mimo to są pewne uniwersalne wzorce i wartości, które sprawdzą się w każdym miejscu i pobudzają motywację pracowników. Np. otwarta komunikacja i atmosfera zaufania, czy też chwalenie na forum i upominanie za zamkniętymi drzwiami oraz uczciwe i jasne reguły pracy.
Jak zmotywować leniwego pracownika
Leniwy czy konfliktowy pracownik to duży problem zarówno dla szefa, jak i całego zespołu. Notoryczne spóźnianie się na ważne spotkania albo lekceważący stosunek do powierzonych zadań dezorganizują pracę i demotywują resztę załogi.
Zatem jak zmotywować pracownika, aby podchodził do swoich zadań odpowiedzialnie i nie opóźniał pracy? Warto zacząć od rozmowy w cztery oczy. Bez oskarżeń i emocji należy skupić się na poznaniu przyczyny niewywiązywania się zatrudnionej osoby z obowiązków. Ocenę pracownika zawsze należy uargumentować konkretnymi przykładami. Trafniejsza niż sformułowanie „jesteś spóźnialski” będzie informacja „w tym tygodniu przez 4 dni przychodziłeś ponad pół godziny za późno”, a zamiast powiedzieć „jesteś leniwy” lepiej wyliczyć konkretne uchybienia.
Poznanie argumentacji podwładnego podczas takiej rozmowy pozwala określić przyczyny jego braku chęci do działania i oczekiwania wobec firmy. A to z kolei stanowi niezbędne podłoże do wybrania najskuteczniejszej metody motywowania pracowników.