Kreatywność - definicja
Kreatywność to proces umysłowy, podczas którego powstają nowe, innowacyjne pomysły. Pracodawcy bardzo cenią pomysłowych podwładnych. Są oni poszukiwani do wielu branż, gdzie oczekuje się, aby zatrudnieni sypali ciekawymi koncepcjami „jak z rękawa”. Warto tutaj podkreślić, że twórcze jednostki potrafią też inspirować innych, dzięki temu pracodawca może liczyć na powstanie nieszablonowego projektu czy kampanii reklamowej. Problem polega na tym, że jest to cecha, której nie da się zmierzyć. Co zatem zrobić, aby znaleźć pomysłową osobę, dzięki której nasza firma będzie bardziej rozpoznawalna?
Osoba kreatywna - jak rekruterzy sprawdzają kreatywność kandydatów
Podczas procesu rekrutacji specjaliści HR starają się sprawdzić, jakie cechy ma dana osoba. Kandydatom są zadawane najróżniejsze pytania. Często prosi się ich także o rozwiązanie testów. Jak zatem sprawdzić, czy potencjalny pracownik jest obdarzony kreatywnym myśleniem? Przede wszystkim można zapytać o konkretne działania z przeszłości, które wymagały pomysłowości. Trzeba tutaj jednak podkreślić, że kreatywność w pracy to nie tylko mnogość najdziwniejszych innowacji. Powinna się ona bowiem przekładać na zamknięte projekty, które przynoszą firmie finansowe korzyści.
Zadanie na kreatywność
Najczęściej rekruterzy decydują się na zastosowanie testów behawioralnych. Często odnoszą się one do przeszłości, czyli zadawania pytań dotyczących np. jakiegoś projektu w poprzedniej pracy. Można zatem dowiedzieć się czegoś o eventach, w których kandydat brał udział, etapy przygotowania danego projektu oraz najtrudniejsze elementy podczas jego realizacji. Innym sposobem jest zadanie pytania: „co byś zrobił w następującej sytuacji…?”. Kreatywny człowiek nie będzie miał problemu z szybkim wymyśleniem odpowiedzi. Ta metoda nazywa się case study (studium przypadku). W takiej sytuacji rekruterzy dają do rozwiązania podobne do tych, którymi będzie trzeba się zmierzyć podczas pracy w danej firmie.
Z bardziej oryginalnych pomysłów na sprawdzenie kreatywności można wymienić układanie puzzli, rozwiązywanie zagadek i łamigłówek. Ma to na celu sprawdzić także logiczne myślenie oraz szybkość wykonywania zadań.
Współczesna rekrutacja sama w sobie bywa kreatywna. Specjaliści HR starają się w nowoczesny sposób sprawdzić cechy i umiejętności osób, które aplikują na dane stanowisko. Dlatego kandydaci muszą być przygotowani na to, że część zadań będzie wymagała innowacyjnego myślenia.