Jak nawiązać kontakty biznesowe?
Na sukces przedsiębiorstwa składa się kilka kluczowych elementów. Pomysł, profesjonalizm, dobra organizacja - pozwalają wystartować firmie na rynku. Jak jednak na nim przetrwać? Jak się rozwijać?
Bardzo ważne jest nawiązywanie kontaktów biznesowych. Im więcej osób o nas wie, tym łatwiej będzie funkcjonować w branży. Jednak zanim o korzyściach relacji branżowych, najpierw zastanówmy się, jak zdobyć cenne znajomości.
Jedna z okazji to specjalne eventy, których celem jest właśnie stworzenie możliwości do zaprezentowania swojej firmy i wręczenia wizytówek innym uczestnikom spotkania. Przeważnie odbywają się wieczorami, a za wstęp trzeba uiścić opłatę.
Dodatkową możliwością nawiązywania kontaktów handlowych są różnego typu spotkania branżowe: konferencje, szkolenia, warsztaty itd. Możemy liczyć na rozmowę z ludźmi zainteresowanymi podobną tematyką, a tym samym zapoczątkować długotrwałe i cenne relacje. Warto zainwestować tutaj w rodzimy rynek, jednak dobrze jest dać się poznać na arenie międzynarodowej. To z pewnością poszerzy nie tylko nasze horyzonty, ale i perspektywy rozwoju np. prowadzonego przez nas przedsiębiorstwa. W przypadku takich eventów warto dotrzeć (jeśli jest taka możliwość) do listy gości, wystawców, wykładowców i rozmówców. Będziemy mogli zorientować się, czy w gronie uczestników znajdą się cenni dla nas specjaliści i wartościowe autorytety.
Bywa też tak, że bazę kontaktów budujemy niejako przy okazji innych działań. Na przykład dostawca w firmie, w której zajmowaliśmy się logistyką, w przyszłości może stać się klientem warsztatu samochodowego, który otworzymy. Dlatego warto w każdej sytuacji wykazywać się profesjonalizmem, otwartością i nie palić za sobą mostów.
Jeśli już znajdziemy się w odpowiednim miejscu, we właściwym czasie, pozostaje kwestia, jak nawiązać kontakty biznesowe. Przede wszystkim powinniśmy mieć przygotowaną i przećwiczoną krótką autoprezentację tego, kim jesteśmy i czym się zajmujemy. Nie chodzi o to, by przy spotkaniu z ważną dla nas osobą wyrecytować listę przygotowaną na kartce. Płynny, zwięzły i ciekawy opis wpleciony podczas dyskusji powinien być nienachalny i interesujący dla rozmówcy. Szczególnie jeśli oprócz nawiązania kontaktu z nim samym, będziemy prosili również o polecenie naszego przedsiębiorstwa w dalszych kręgach.
W przypadku zdobywania kontaktów biznesowych ważne jest posiadanie reprezentacyjnego portfolio, strony internetowej itd. - tak, aby nowo poznane osoby mogły już bardziej szczegółowo zapoznać się z naszą pracą lub z działalnością przedsiębiorstwa i znaleźć nas w dogodnym dla siebie momencie.
Jeśli szukamy relacji z konkretną osobą, zapoznajmy się z jej działalnością - z ostatnimi publikacjami czy osiągnięciami. Będzie to i pretekst do zapoczątkowania rozmowy, i możliwość do pokazania, w jaki sposób kontakt z nami będzie dla kogoś korzystny.
Dobrą praktyką jest wpisywanie w bazę telefoniczną nowo zdobytych numerów. Na naszą korzyść zadziała, jeśli będziemy wiedzieli, że dzwoni do nas ważna osoba i przywitamy ją profesjonalnie, a nie znudzonym czy podirytowanym „słucham”.
Kontakty w biznesie - korzyści
Dlaczego kontakty w biznesie są istotne i należy o nie dbać? Tak naprawdę o wadze takich relacji możemy przekonać się na każdym etapie budowania kariery zawodowej - kiedy poszukujemy zatrudnienia, próbujemy poszerzyć bazy klientów albo sami chcemy przyjąć do swojego przedsiębiorstwa nowego specjalistę.
Być może osoba, którą poznamy, zainteresuje się bezpośrednią współpracą. Jeśli przedstawimy się jako profesjonaliści - zatrudnią nas u siebie w firmie, gdy zaprezentujemy innowacyjny towar - dokonają zakupu itd.
Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji, w których mogą przydać nam się biznesowe kontakty. Jednak im więcej osób o nas słyszy i mówi, tym łatwiej będzie nam budować pozycję na rynku.