Kierowcy w transporcie międzynarodowym powinni zwrócić uwagę na zmiany w sposobie ustalania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Szczegółowe wytyczne na ten temat opublikował Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od kiedy obowiązują nowe przepisy i jak obliczyć składkę?
Podstawowy wymiar składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kierowców – od kiedy i co się zmieniło?
Na początku bieżącego roku weszły w życie przepisy zmieniające Ustawę o transporcie drogowym i Ustawę o czasie pracy kierowców. Nowe przepisy mają na celu wyrównanie warunków pracy polskich i unijnych kierowców, między innymi w zakresie świadczeń socjalnych. Zmieniły się między innymi zasady obliczania podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych dla kierowców. Wynika to z faktu, że kierowca w transporcie międzynarodowym nie jest już w świetle prawa uznawany za osobę znajdującą się w podróży służbowej (w rozumieniu Kodeksu pracy). Teraz składki oblicza się na zasadach obowiązujących pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców.
Stare przepisy w tym zakresie obowiązywały do 1 lutego, nowa metoda obliczania składek działa od 2 lutego 2022 r.
Ustalenie podstawowego wymiary składek na ubezpieczenia kierowców transportu międzynarodowego – jak płatnik ma to zrobić?
Na początek kierowca musi ustalić wysokość miesięcznego przychodu (w rozumieniu ustawy o PIT) – bierze przy tym pod uwagę przychód z Polski i zagranicy. W obliczaniu uwzględnia wynagrodzenie za urlop płatny. Jak podaje ZUS, pomijane są:
- zasiłki z ubezpieczeń społecznych,
- wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
- przychody wymienionych w rozporządzeniu szczególnym, bez stosowania wyłączenia dotyczącego należności z tytułu podróży służbowych. Zastosowanie wyłączenia z podstawy wymiaru równowartości diet przysługujących z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju rozważa dopiero [w dalszym kroku obliczania podstawy składki – przyp. red.].
Kierowca następnie porównuje swój miesięczny przychód z prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem dla danego roku. W 2022 r. wynosi ono 5922 zł. Jeśli przychód płatnika jest niższy, podstawa wymiaru składek obliczana jest na zasadach ogólnych.
A co w przypadku, kiedy miesięczny przychód kierowcy przekroczy powyższą normę? W tym wypadku należy dokonać dalszych obliczeń:
- od swojego przychodu odjąć równowartość diety przysługującej z tytułu służbowej podróży zagranicznej, za każdy dzień pobytu (zarówno w dni pracy, jak i pozostawania w gotowości do pracy, ale bez dni urlopu wypoczynkowego, bezpłatnego);
- wynik porównać z prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem (do pełnej kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia).
Jeśli uzyskany wynik będzie niższy niż przeciętne wynagrodzenie na dany rok, podstawę wymiaru składek stanowi właśnie owo prognozowane przeciętne wynagrodzenie.
Źródło: ZUS.