Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kiedy wybrany zawód przestaje cieszyć… Jak się przebranżowić, a przy tym nie stracić zbyt wiele?

Kiedy wybrany zawód przestaje cieszyć… Jak się przebranżowić, a przy tym nie stracić zbyt wiele?

 
Kiedy wybrany zawód przestaje cieszyć… Jak się przebranżowić, a przy tym nie stracić zbyt wiele?

Brak perspektyw, niesatysfakcjonujące zarobki czy nowy pomysł na siebie – przebranżowienie może mieć różne przyczyny. Jak zaplanować zmianę zawodu, by przyniosła ona korzyści?

 

Przebranżowienie – powody

 

Dlaczego ludzie decydują się na przebranżowienie, szczególnie jeśli na zdobycie obecnej pozycji, umiejętności i kwalifikacji poświęcili kilka lat nauki i pracy? Zmiana zawodu to z reguły bardzo duże przedsięwzięcie, w które trzeba zaangażować środki czasowe i finansowe.


Warto w tę zmianę zainwestować z kilku powodów. Szczególnie ważną przyczyną przekwalifikowania pracownika jest wypalenie zawodowe. Brak satysfakcji z zajmowanego stanowiska, perspektyw na rozwój w przedsiębiorstwie to jedne z częstszych powodów, dla których ludzie decydują się na przebranżowienie.


Rynek pracy jest tak dynamiczny, że część zawodów, jeszcze kilkanaście lat temu bardzo popularnych – zanika. Z kolei pojawia się zapotrzebowanie na całkiem nowych specjalistów. Przekwalifikowanie zawodowe więc może stać się koniecznością, gdy przedsiębiorstwo zacznie likwidować etaty lub wprowadzać restrukturyzację.


Zupełnie w innej sytuacji są ludzie, którzy decydują się na zmianę ścieżki zawodowej nie z konieczności, a raczej z samej chęci zmiany. Szukają nowych wyzwań, stwierdzają, że obecny zawód nie jest dla nich najlepszy albo po prostu na rynku pojawiło się coś, co zdecydowanie bardziej ich interesuje. Odczuwają większą swobodę w działaniach, a zamiast presji i stresu – przyjemną adrenalinę.

 

Zmiana branży – jak się do tego zabrać?

 

W każdej z opisanych sytuacji (a także innych, dotyczących zmiany pracy) należy podjąć kroki, które z jednej strony pozwolą na przekwalifikowanie zawodowe, ale z drugiej nie zaburzą sytuacji finansowej i nie obniżą jakości życia osoby podejmującej się zmian.


Po pierwsze nie należy porzucać aktualnego stanowiska bez opracowania dobrego planu. Mimo że w niektórych sytuacjach takie działanie się sprawdza (z reguły, jeśli udało się uzbierać większą pulę pieniędzy na ewentualne szkolenia i okres bez zatrudnienia), to jednak lepiej przejść kolejne etapy prowadzące do zmiany, równolegle wykonując dotychczasowy zawód, nie pozbawiając się źródła dochodów i świadczeń gwarantowanych przez Kodeks pracy.


Samo postanowienie porzucenia aktualnego stanowiska nie jest wystarczające. Należy dobrze zastanowić się, w jakim kierunku nastąpi przekwalifikowanie – czy nowy zawód oferuje lepsze perspektywy, czy będzie gwarantował długotrwałe zatrudnienie, czy za kilka lat nadal będzie pozwalał się rozwijać.


Kolejnym krokiem powinno być odnalezienie odpowiednich kursów lub szkoleń. Warto rozważyć podjęcie studiów podyplomowych itp. Bardzo ważne jest także, by samemu zdobywać wiedzę – z literatury, platform e-learningowych. Im większe będzie zaangażowanie, tym łatwiej i szybciej uda się nadrobić zaległości wiedzowe.

 

Przebranżowienie się – jak znaleźć nową pracę

 

Merytoryczne przygotowanie do zmiany zawodu to jednak nie wszystko. Bardzo ważne jest odpowiednie opracowanie dokumentów aplikacyjnych. W Curriculum Vitae nie będzie liczyło się aż tak bardzo poprzednie zatrudnienie – w końcu chodzi o rekrutację w zupełnie nowej branży. Przy tworzeniu życiorysu należy więc skupić się na umiejętnościach, zdobytych kwalifikacjach, przebytych kursach – wszystkim tym, co wiąże się z nowym stanowiskiem.


List motywacyjny można wykorzystać do tego, by wytłumaczyć, z jakiego powodu zapadła decyzja o zmianie pracy, jakie efekty chce się osiągnąć na nowym stanowisku. W dokumencie warto zawrzeć także informacje, o tym, co ze swoją wiedzą i umiejętnościami jesteśmy w stanie zrobić dla firmy. Odpowiednio sformułowane argumenty pozwolą przekonać pracodawców, iż mimo braku standardowych etapów dochodzenia do danej specjalizacji, jesteśmy wartościowym pracownikiem, którego warto mieć w swoich strukturach.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?