Chcesz prowadzić swój mały biznes nieopodal domu, a do tego w twojej okolicy właśnie zwolnił się lokal idealny na sklep spożywczy? A może dopiero szukasz pomysłu na biznes i delikatesy internetowe wydają ci się ciekawym rozwiązaniem? Sprawdź, jakie szczegóły muszą zostać dopięte, nim pierwszy klient przekroczy próg twojego lokalu albo kliknie „kup” w e-sklepie.
Sklep spożywczy: jak założyć własną działalność?
Pierwszy punkt to oczywiście rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG. Samo założenie firmy nie wystarczy jednak, by móc legalnie sprzedawać żywność. Szukając odpowiedzi na pytanie, jak założyć własny sklep spożywczy, koniecznie trzeba na dłuższą chwilę zatrzymać się przy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ta nakłada na podmioty zajmujące się obrotem żywnością wiele obowiązków.
Przede wszystkim przedsiębiorca jest zobowiązany wnioskować do sanepidu o zatwierdzenia zakładu. Dotyczy to także sklepów, które oferują zakupy z dostawą do domu, w tym sklepów online. Kolejny obowiązek to wniosek o wpis do rejestru zakładów wprowadzających do obrotu żywność (wnioskować można najpóźniej na 14 dni przed otwarciem punktu). Na jego podstawie sanepid może kontrolować punkt i sprawdzić, czy warunki w sklepie spełniają wymogi i nie stanowią zagrożenia dla klientów i pracowników.
Warto także wspomnieć o modelu biznesowym, który zwalnia przedsiębiorcę z wielu obowiązków na starcie. Franczyza, bo o niej mowa, oznacza działanie na własny rachunek, ale pod szyldem istniejącej już, znanej sieci sklepów. Rozpoznawalna marka to duże ułatwienie na początku. Zwłaszcza że w wielu przypadkach przedsiębiorca może liczyć na wyposażenie i zatowarowanie sklepu, pomoc w prowadzeniu księgowości, reklamę i wiele innych działań po stronie franczyzodawcy. Nie musi więc poświęcać tak wiele uwagi temu, jak otworzyć sklep spożywczy – krok po kroku jest prowadzony przez poszczególne etapy. Należy jednak wziąć pod uwagę także zobowiązania franczyzobiorcy wynikające z podpisywanej umowy – brak całkowitej samodzielności w podejmowaniu decyzji biznesowych, wnoszenie ustalonych opłat itd.
Kasa fiskalna do sklepu spożywczego
Ustawa o VAT nakłada na przedsiębiorców sprzedających towary (lub usługi) osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, obowiązek ewidencjonowania transakcji na kasie fiskalnej. O tej zasady są jednak pewne wyjątki. Znaleźć je można w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyli 20 000 zł obrotu, są zwolnieni z obowiązku kasy fiskalnej. Nie wszystkie towary można jednak sprzedawać bez użycia kasy. Zwolnienia nie dotyczą wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych.
Sklep spożywczy online: specyfika
Zakupy spożywcze z dostawą do domu zyskały szczególną popularność w okresie zagrożenia koronawirusem. Wielu konsumentów zmieniło swoje zakupowe nawyki, przestało odwiedzać sklep codziennie i postawiło na zrobienie kilku dniowych zapasów. Artykuły spożywcze online, zwłaszcza w większych miastach, zamawiano nawet pomimo tego, że najbliższy termin dostawy często możliwy był po tygodniu, a nawet dwóch od złożenia zamówienia. To pokazuje skalę popytu, z jaką spotkali się przedsiębiorcy prowadzący swój biznes w sieci.
Sklep internetowy wymaga większej promocji niż jego tradycyjny odpowiednik. O ile na osiedlu trudno przeoczyć szyld nowego punktu, o tyle w sieci przedsiębiorca musi włożyć wiele wysiłku w to, by trafić do zainteresowanych. Tutaj także ważny jest aspekt terytorialny, nieistotny w przypadku odzieżowych czy elektronicznych sklepów online. Aby dowieźć świeże towary w krótkim czasie, trzeba ograniczyć terytorium zakupów z dostawą. Warto ogłaszać się w lokalnej prasie, na stronach internetowych, forach, mediach społecznościowych skupiającychmieszkańców okolicy. Niezmiernie istotna jest też profesjonalna obsługa. Źle potraktowany klient nie tylko nie wróci do sklepu, ale może też wystawić negatywną opinię w internecie i zniechęcić wiele innych osób.