Spis treści
Dobrze zaopatrzony sklep rybny może przyciągać wielu klientów i być ciekawym pomysłem na własny biznes w małym mieście. O czym trzeba pamiętać, zakładając tego typu firmę?
Sklep rybny – jak rozpocząć działalność?
Prowadzenie firmy wiąże się z określonymi obowiązkami. Przede wszystkim działalność należy zarejestrować. Jak założyć firmę? To bardzo proste. Wniosek o wpis do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, można złożyć osobiście, listownie albo online. W tym ostatnim przypadku wystarczy wejść na stronę rządową biznes.gov.pl i kliknąć w przycisk ZAREJESTRUJ FIRMĘ. We wniosku należy podać następujące dane (źródło: biznes.gov.pl):
- imię, nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia,
- rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
- PESEL, jeśli masz obywatelstwo polskie lub został ci nadany,
- wszystkie posiadane obywatelstwa,
- numer NIP i REGON, jeśli zostały nadane,
- adres zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą,
- nazwę zakładanej działalności gospodarczej – musi zawierać twoje imię i nazwisko,
- nazwę skróconą,
- kody PKD – dopasuj je do rodzaju twojej działalności i wybierz kod przeważający,
- liczbę pracowników, których planujesz zatrudnić,
- datę rozpoczęcia działalności,
- informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą,
- dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce twojego zamieszkania.
Wiele osób ma wątpliwości, jaki kod PKD będzie właściwy dla danej działalności. W przypadku sklepu rybnego sprawa jest oczywista:
- PKD 47.23.Z – Sprzedaż detaliczna ryb, skorupiaków i mięczaków prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
Pamiętajmy, że możesz podać więcej kodów, możesz je też zmieniać w trakcie prowadzenia działalności.
Sklep rybny:
-
lokalizacja
Sklepy rybne najczęściej są prowadzone w formacie stacjonarnych lokali. Wybierając miejsce dla takiego punktu, warto przede wszystkim rozważyć, czy w pobliżu znajdują się już inne sklepy o podobnym profilu, a także czy dane miejsce jest w okolicy chętnie odwiedzanej przez pieszych, zakupowiczów, mieści się niedaleko osiedli mieszkalnych itp.
-
zatrudnienie pracowników
Właściciel sklepu może oczywiście samodzielnie obsługiwać klientów, w przypadku większego lokalu przyda się jednak pomoc w prowadzeniu firmy. Zwróć uwagę, czy kandydaci do pracy mają aktualne badania do celów sanitarno-epidemiologicznych (jako pracodawca możesz też wysłać przyjmowaną osobę na takie badania).
Idealny sprzedawca doskonale zna towar, jaki oferuje klientom – zadbaj o przeszkolenie pracownika! Koniecznie musi umieć odróżnić pasztet rybny z leszcza od filetów ryb karpiowatych itp. Jeśli sprzedawca nie będzie wiedzieć, o co proszą klienci – odstraszy ich i zniechęci do powrotu do sklepu!
Sklep rybny – jak pozyskać klientów?
Promocja sklepu to złożona kwestia. W rozkręceniu biznesu pomogą działania w skali lokalnej. Zamieść informację w prasie, radiu, przygotuj ulotki i plakaty. Warto dać znać mieszkańcom okolicy, że konkretnego dnia odbędzie się otwarcie sklepu – i z tej okazji przygotować promocje.
Jednocześnie działaj globalnie – postaw na reklamę internetową. Warto stworzyć stronę firmową lub konto w mediach społecznościowych z podstawowymi informacjami na temat asortymentu, adresem, ciekawostkami np. dotyczącymi kuchni z różnych zakątków świata. Sklep rybny nie musi być zwyczajny i szary! Ryby i owoce morza można reklamować, wykorzystując bieżące trendy na rynku, np. dotyczące zdrowej diety, popularności kuchni japońskiej itp. Uruchom wyobraźnię.
Pamiętaj też, że reklama Twojego lokalu może pojawiać się w różnych miejscach w sieci. Zapoznaj się z technologiami marketingu internetowego, na początku możesz też zwrócić się o pomoc do firmy specjalizującej się w marketingu internetowym.