Internet rzeczy – definicja
Internet rzeczy (z ang. Internet of things, IoT) polega na komunikacji między różnymi urządzeniami (np. telefonami komórkowymi, smartwatchami), która odbywa się bez interwencji człowieka. Jest to nowy obszar, który ma znaczący wpływ na kształt dzisiejszej i przyszłej gospodarki.
W Raporcie „IoT w polskiej gospodarce” sporządzonego przez Grupę Roboczą ds. Internetu Rzeczy przy Ministerstwie Cyfryzacji wyodrębniono trzy definicje IoT.
Technologiczna – tłumaczy internet rzeczy jako sieć łączącą ze sobą różne samodzielne urządzenia, które gromadzą, pozyskują, udostępniają i przetwarzają dane, wchodzące również w interakcje z otoczeniem. W takim znaczeniu IoT może służyć tworzeniu inteligentnych systemów kontrolno-pomiarowych, sieci analitycznych itd., które znajdą zastosowanie w wielu dziedzinach życia.
Architektoniczna – określa współpracę opartą na kilku warstwach: sprzętu, komunikacji, oprogramowania i integracji, umożliwiających współdziałanie różnorodnych systemów teleinformatycznych. Systemy te wspomagają funkcjonowanie różnych dziedzin.
Biznesowa – IoT rozumiane jest jako zbiór usług biznesowych, zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem informacji o użytkowniku. „Łączenie produktów/usług Internetu Rzeczy pozwala na lepsze zrozumienie konsumenta, środowiska, produktów oraz procesów, identyfikację istotnych zdarzeń i reagowanie celem natychmiastowego optymalizowania czy precyzyjniejszej personalizacji”.
Internet rzeczy – przykłady
Inteligentne miasta i budynki należą do jednych z ciekawszych przykładów reprezentujących obszar internetu rzeczy. IoT może kontrolować natężenie ruchu, gospodarowanie wodą, energią elektryczną, dostęp do miejsc parkingowych itp.
Inteligentne domy – aplikacje internetowe pomagają sterować ogrzewaniem, oświetleniem, uzbrojeniem alarmu, włączają lub wyłączają urządzanie. Dzięki takiemu rozwiązaniu poprawia się komfort życia, bezpieczeństwo. Mając taki system, łatwiej oszczędzić czas, energię i pieniądze mieszkańców.
Sieć internetowa oraz podłączone do niej urządzenia wspierają także służbie zdrowia. Dzięki specjalnym opaskom można np. monitorować parametry życiowe osób starszych czy ich aktywność.
Jak już wcześniej wspomniano, to także idealne narzędzie do gromadzenia danych o potrzebach konsumentów. Mając informacje z zakresu nawyków, potrzeb, zwyczajów i wykorzystując różne rodzaje marketingu, można zaplanować skuteczną kampanię.
Internet rzeczy – zagrożenia i szanse
Internet rzeczy w Polsce i na świecie ma zasięg zarówno w skali mikro, jak i makro. Dotyczy drobnych sytuacji, ale też odważnych założeń, jak właśnie budowa miast.
Jakie są korzyści ze stosowania tego typu rozwiązań? Przede wszystkim ułatwiają gospodarowanie różnymi surowcami, wpływają na wzrost bezpieczeństwa (monitorują zarówno parametry życiowe, ale też alarmują o włamaniach, wycieku gazu itd.), pozwalają gromadzić oszczędności.
Z drugiej strony zbieranie i przetwarzanie tak dużej liczby różnorodnych danych stwarza zagrożenie utraty prywatności, kradzieży informacji o użytkownikach. Istnieje też niebezpieczeństwo zhakowania systemów, użycia ich do celów przestępczych – ktoś przejmie np. kontrolę nad sygnalizacją w mieście, zablokuje dostęp do wody itp.