Identyfikacja wizualna - definicja
Identyfikacja wizualna to wszystkie elementy, pozwalające rozpoznać daną markę i odróżnić ją od innych. System identyfikacji wizualnej powinien być spójny i zaplanowany. Nie może opierać się na przypadkowych, jednorazowych działaniach. Znaki towarowe pojawiły się już w XVII i XVIII wieku we Francji. Były one nanoszone na wyroby porcelanowe czy meble. W Polsce pierwszą firmą, która stworzyła kompleksową księgę identyfikacji wizualnej są Polskie Linie Lotnicze LOT.
Elementy identyfikacji wizualnej
Aby identyfikacja wizualna firmy była skuteczna, należy zadbać o kilka elementów. Są to: nazwa, logo, logotyp, znaki bazowe (zalicza się do nich rodzaj i rozmiar czcionki), kolorystyka. Istotne są również wszystkie wytyczne dotyczące tworzenia materiałów promocyjnych, np. ulotek, reklam, katalogów. Dokładne zasady odnoszące się do budowania wizerunku marki powinny być zawarte w księdze identyfikacji wizualnej firmy. Jest to sformalizowany dokument z wyszczególnionymi regułami tworzenia brandingu. Korzystając z wytycznych zawartych w księdze, każdy grafik przy projektowaniu np. strony internetowej będzie wiedział, jaka ma być kolorystyka czy rodzaj czcionki.
System identyfikacji wizualnej firmy - na czym polega
Tworząc od podstaw identyfikację firmy, należy zastanowić się nad pewnymi istotnymi rzeczami, np. czy dany pomysł jest łatwy do zapamiętania dla odbiorców. Bardzo ważne są też dobre skojarzenia. Nikt nie kupi produktu, jeżeli wiążą się z nim negatywne emocje. Nazwa firmy powinna być tak stworzona, aby mogła być z powodzeniem używana w innych krajach. Wszystkie znaki oraz napisy należy tak opracować, aby nie stwarzały problemów przy wykorzystywaniu ich w różnych technikach wizualizacji.
Ciekawą kwestią jest rebranding. Kilkanaście lat temu przy identyfikacji wizualnej firmy skupiano się na innych elementach niż dzisiaj. Nie było też tak wiele możliwości tworzenia rozbudowanych wizualnie logotypów. W związku z tym część przedsiębiorstw zdecydowała się wprowadzić zmiany w identyfikacji wizualnej. Obecnie można zaobserwować tendencję do upraszczania symboli. Jednak cały czas bazą jest wypracowana już przez wiele lat identyfikacja wizualna, która najczęściej niesie ze sobą pewne skojarzenia i emocje.
Tożsamość wizualna marki pełni nie tylko funkcję identyfikacyjną, ale również informacyjną oraz konkurencyjną. Aby wyróżniać się spośród tysięcy przedsiębiorstw z danej branży, należy zapoznać się z zasadami jej tworzenia, dzięki czemu logo firmy stanie się rozpoznawalne na całym świecie.