Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Hierarchia stanowisk w firmie

Hierarchia stanowisk w firmie

 
Hierarchia stanowisk w firmie

Hierarchia stanowisk w firmie – dlaczego jest ważna

 

Można powiedzieć, że system hierarchiczny w firmie wykształca się samoistnie. Ktoś zakłada przedsiębiorstwo, ryzykuje oszczędności, by realizować swoją wizję. Zatrudnia pracowników, którzy wykonując polecenia kierownika będą przybliżać przedsiębiorstwo do sukcesu. Tak pokrótce przedstawia się sedno hierarchii stanowisk.

 

Jednak warto się przyjrzeć dokładniej sensowności takiej struktury. Nie dlatego, żeby uzmysłowić sobie, jakie są rodzaje dyrektorów czy nazwy stanowisk kierowniczych. Trzeba wiedzieć, dlaczego dobrze rozplanowana hierarchia stanowisk w firmie może mieć kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a do czego mogą doprowadzić zaniedbania organizacyjne.

 

Hierarchia stanowisk pracy – po co wyznacza się granice

 

Jak zaznaczono wyżej, hierarchia stanowisk pracy wprowadza porządek w strukturach firmy. Po pierwsze wyznacza granice uprawnień poszczególnych pracowników – każdy wie, co należy do jego zadań, w którym momencie przekracza swoje uprawnienia, a kiedy coś jest poniżej jego kompetencji. Oczywiście ważne jest, by właściwie ten zakres przedstawiać. To zadanie należy do menadżerów lub pracodawców – w zależności od wielkości przedsiębiorstwa.

 

Kiedy dla wszystkich jasne są rodzaje stanowisk pracy w biurze, usprawnia się komunikacja. Pracownicy kierują swoje sprawy bezpośrednio do odpowiedniej osoby – bez rozbudowywania niepotrzebnego łańcucha zapytań i przekierowań. Ma to oczywiście znaczenie przy efektywności pracy – decyzje podejmowane są szybciej, odpowiedzi są wyczerpujące.

 

Nazwy stanowisk pracy w biurze pozwalają również mieć jasność co do możliwej drogi rozwoju. Zatrudnieni widzą, w jakim kierunku rozwija się kariera osób z ich działu, jak to wygląda w innych grupach. Stwarza to większe pole do planowania własnej kariery – pracownik ma świadomość, jak wygląda ścieżka „w górę” po kolejnych stopniach, ale także widzi, jak wygląda opcja doskonalenia się w jakiejś szczególnej dziedzinie (np. pozostania specjalistą od grafiki we własnym zespole) lub droga rozwoju „w poziomie”, czyli przejścia do innych działów.

 

Hierarchia stanowisk w firmie jest również ważna ze względu na planowanie wysokości wynagrodzeń. Nazwy działów w firmie mogą świadczyć o różnych zakresach działalności, ale stanowiska managerskie na czele każdego z nich mogą podlegać podobnym wytycznym co do wysokości pensji.

 

Jak widać po głębszej analizie, hierarchia stanowisk pracy jest ważna i z perspektywy przełożonego, pracodawcy, jak i szeregowego pracownika. Każdy zna poziomy odpowiedzialności, zakres obowiązków i drogi rozwoju.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. turystyki

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!
  • Młodszy Specjalista ds. Turystyki Grupowej MICE

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Szukamy osoby, która będzie odpowiedzialna za: Budowanie i podtrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami i agentami. Tworzenie kalkulacji ofert turystycznych oraz wstępnych wersji umów dla grup. Koordynacja zakresu usług z dostawcami w różnych lokalizacjach. Przygotowywanie zestawień...
  • Pracownik placowy z uprawnieniami na wózki widłowe

    REMONDIS Polkowice Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny
    4 godz.
    Obowiązki: sortowanie odpadów; przygotowywanie załadunków; dbanie o czystość i porządek na placu;
  • Kontroler Finansowy

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twoje docelowe zadania: Kontrola, analiza oraz usprawnianie procesów gospodarki materiałowej w firmie produkcyjnej Kontrola zgodności raportów Grupy z księgami Spółki; przygotowywanie raportów i analiz Nadzór nad procesami materiałowym: definiowanie standardów, analiza i raportowanie...
  • Młodszy Doradca Klienta Biznesowego

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jerozolimskie 132    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    6 godz.
    Zakres obowiązków: sprzedaż oprogramowania Symfonii m.in. do działów księgowych, kadrowych oraz właścicieli firm; realizacja powierzonego planu sprzedaży; aktywne pozyskiwanie klientów podczas pracy na leadach i zimnej bazie; prowadzenie procesu sprzedażowego w oparciu o standardy...
  • Koordynator ds. inwestycji

    Multiplay Sp. z o.o. Sp.k   Opole    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   6 800 - 8 400 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Planowanie oraz nadzór nad budową i modernizacją sieci światłowodowych. Koordynowanie harmonogramów i współpraca z podwykonawcami. Kontrola jakości prac, zapewnianie zgodności z normami branżowymi. Zamawianie niezbędnych materiałów i sprzętu oraz zarządzanie dokumentacją zakupową....

Najnowsze artykuły

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

Praca w obwodowej komisji wyborczej – na czym polega, jak zasiąść, wynagrodzenie

18 maja Polacy ruszą do urn, żeby wziąć udział w pierwszej turze wyborów i wybrać głowę państwa na kolejne pięć lat. Nad przebiegiem głosowania w każdym lokalu wyborczym będą czuwać członkowie OKW. Kim są pracownicy obsługujący wyborców i liczący głosy, w jaki sposób zostali wybrani do pełnienia tej funkcji oraz ile zarobią przy wyborach prezydenckich 2025?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379