Hierarchia stanowisk w firmie – dlaczego jest ważna
Można powiedzieć, że system hierarchiczny w firmie wykształca się samoistnie. Ktoś zakłada przedsiębiorstwo, ryzykuje oszczędności, by realizować swoją wizję. Zatrudnia pracowników, którzy wykonując polecenia kierownika będą przybliżać przedsiębiorstwo do sukcesu. Tak pokrótce przedstawia się sedno hierarchii stanowisk.
Jednak warto się przyjrzeć dokładniej sensowności takiej struktury. Nie dlatego, żeby uzmysłowić sobie, jakie są rodzaje dyrektorów czy nazwy stanowisk kierowniczych. Trzeba wiedzieć, dlaczego dobrze rozplanowana hierarchia stanowisk w firmie może mieć kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a do czego mogą doprowadzić zaniedbania organizacyjne.
Hierarchia stanowisk pracy – po co wyznacza się granice
Jak zaznaczono wyżej, hierarchia stanowisk pracy wprowadza porządek w strukturach firmy. Po pierwsze wyznacza granice uprawnień poszczególnych pracowników – każdy wie, co należy do jego zadań, w którym momencie przekracza swoje uprawnienia, a kiedy coś jest poniżej jego kompetencji. Oczywiście ważne jest, by właściwie ten zakres przedstawiać. To zadanie należy do menadżerów lub pracodawców – w zależności od wielkości przedsiębiorstwa.
Kiedy dla wszystkich jasne są rodzaje stanowisk pracy w biurze, usprawnia się komunikacja. Pracownicy kierują swoje sprawy bezpośrednio do odpowiedniej osoby – bez rozbudowywania niepotrzebnego łańcucha zapytań i przekierowań. Ma to oczywiście znaczenie przy efektywności pracy – decyzje podejmowane są szybciej, odpowiedzi są wyczerpujące.
Nazwy stanowisk pracy w biurze pozwalają również mieć jasność co do możliwej drogi rozwoju. Zatrudnieni widzą, w jakim kierunku rozwija się kariera osób z ich działu, jak to wygląda w innych grupach. Stwarza to większe pole do planowania własnej kariery – pracownik ma świadomość, jak wygląda ścieżka „w górę” po kolejnych stopniach, ale także widzi, jak wygląda opcja doskonalenia się w jakiejś szczególnej dziedzinie (np. pozostania specjalistą od grafiki we własnym zespole) lub droga rozwoju „w poziomie”, czyli przejścia do innych działów.
Hierarchia stanowisk w firmie jest również ważna ze względu na planowanie wysokości wynagrodzeń. Nazwy działów w firmie mogą świadczyć o różnych zakresach działalności, ale stanowiska managerskie na czele każdego z nich mogą podlegać podobnym wytycznym co do wysokości pensji.
Jak widać po głębszej analizie, hierarchia stanowisk pracy jest ważna i z perspektywy przełożonego, pracodawcy, jak i szeregowego pracownika. Każdy zna poziomy odpowiedzialności, zakres obowiązków i drogi rozwoju.